Svar på nyhetsartikeln "Regionen köpte resor för mångmiljonbelopp mitt i krisen" (5/4) och insändaren "Hur många undersköterskor kostar kontoret i Bryssel?" (30/3):
Mer än 60 miljoner har regionen betalat i resor, varav en del i utbildningssyfte trots att pandemin lärt oss att använda zoom och liknande mötesplattformar. Sedan kan man undra om alla resor verkligen var nödvändiga och hur fakturorna ser ut, när det är själva regionens resebyrå som sätter beloppen som ska betalas. Gäller det resor som har ökat kompetensen för de som jobbar direkt med patienter, eller är det resor för administrativa tjänster för att öka ledarskap och effektivitet? I så fall var det bortkastade pengar, för som regionens revisor har konstaterat, så har regionen producerat mindre trots ökat antal anställda.
Vidare läste jag med stor förvåning att regionen har ett kontor i Bryssel. Vad kostar hyran? Vad kostar personalen? Vad är övriga kostnader (el, sophantering, städning, etcetera)? Tror vi verkligen att vi kan påverka de beslut som tas i den stora kolossen, motsvarigheten till regionen på europeisk nivå?
Det är våra skattepengar som finansierar allt detta, så vi har rätt att få veta och regionen måste kunna granskas utan att kräva att få betalt för det!