Svar på ledaren "Livet i Östergötland blir fattigare när yngre sviker" (8/1) och insändaren "Föräldrar larmar: Våra barn vill inte gå till skolan" (8/1):
Edvard Hollertz skriver i Corren att många föreningar läggs ner därför att allt färre unga vill ägna tid åt ideellt arbete. Hans förklaring är stress och ökat förvärvsarbete.
Ökat förvärvsarbete? 1960 infördes 45-timmarsvecka och 1970 40-timmarsvecka. Vuxna svenskar i arbetsför ålder jobbade 2022 i genomsnitt 27 tim/veckan och har alla moderniteter i hemmet, en del dessutom städhjälp, hemleveranser av matkasse etcetera.
Stress? Säkert svårt att hinna allt. Kan noteras att svenskar beräknas tillbringa 22 år av sin livstid på nätet (!): 45 tim/veckan på nätet, varav 17 tim/veckan för arbete och 28 tim/veckan för annat/fritidssysselsättning. Man använder mobilen i genomsnitt 3–4 tim/dag. Bland våra mest framgångsrika företag hör företag som producerar spel på nätet (inte till för barn som leker, utan för vuxna!) och distribuerar musik.
I samma Corren beskriver föräldrar att många barn i skolan uppträder så förfärligt (mobbning, grovt språk …) att deras egna barn inte vill gå till skolan. Hemskt! De vänder sig till skolan med krav på bättre tillsyn och ordning. Ligger mycket i det, men huvudskälet till barns dåliga uppförande är knappast skolans oförmåga att sätta gränser (i sig ett problem), utan att barn hemma inte fått acceptabel uppfostran. Föräldrar tar inte sitt ansvar. Men kanske ”har de inte tid” för de måste ju spela spel på nätet eller göra tummen upp för sina 300 ”vänner”. Kanske människors livsstil delvis förklarar både varför man inte har tid för ideellt arbete, och varför man inte uppfostrar sina barn.
Kaotisk skola, kriminella barn, droger i allt yngre åldrar, minskande tid för ideellt arbete ... Visst kan det kanske vara värt att utreda om man, som i många andra länder, ska korta arbetstiden ytterligare med vårt moderna arbetsliv och avancerad teknik (AI, robotar etcetera). Men kanske måste vi också få obligatorisk föräldrautbildning, obligatorisk närvaro vid föräldramöten på skolan och rätt och skyldighet till mer disciplin i skolan. Dags för lite mindre ”jag” och lite mera ”vi”.