Kundvärden på Östgötapendeln: "Det här är vår vardag"

Från vår kundvärdskupé har vi överblick över hela tåget. Vi har dessutom en skärm i kupén, där vi kan se vad som försiggår, via de kameror som finns uppsatta, skriver en kundvärd i Östgötatrafiken.

Vi har utbildning på brand och HLR, inklusive hjärtstartare, konflikthantering och evakuering med mera – viktiga bitar som behövs för oss som ”bara” är privatpersoner under uniformen, skriver en kundvärd.

Vi har utbildning på brand och HLR, inklusive hjärtstartare, konflikthantering och evakuering med mera – viktiga bitar som behövs för oss som ”bara” är privatpersoner under uniformen, skriver en kundvärd.

Foto: Carl Karlsson

Insändare2024-12-10 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar på insändaren "Lokföraren: Jag kan inte garantera tryggheten för era barn" (3/12) och ledaren "Efter tågvärdarna får folket återta makten på pendeln" (5/12):

Östgötatrafiken har beslutat att minska antalet kundvärdar. Transdev vann upphandlingen och ska bemanna tågen från och med den 1 juni 2025. 

Uniformerade som vi är, så är vi självklart ”bara” privatpersoner under uniformen. Det är en egenskap vi delar med alla andra yrkesgrupper som har uniformer eller speciella arbetskläder. I tjänst är vi dock kundvärdar och inget annat.

* Från vår kundvärdskupé har vi överblick över hela tåget. Vi står upp vid varje station för att direkt se om/när någon behöver hjälp, vilket händer ofta. Vi har dessutom en skärm i kupén, där vi kan se vad som försiggår, via de kameror som finns uppsatta. Vi går även regelbundet genom tåget för att visa att vi finns.

* Vi viserar förstås biljetter, med olika utfall som följd. De allra flesta har giltig biljett, men det finns givetvis undantag. Då får man antingen chans att köpa en biljett, kliva av tåget vid nästa station eller få en tilläggsavgift.

* Vi visar och hjälper osäkra och/eller nya resenärer hur man gör biljettköp i appen. Inte så lätt om man inte är van.

* Vi informerar om anslutande tåg och talar om till vilken plattform vi ankommer samt varifrån resenärens tåg går ifrån.

* Vi ser till att maxantalet cyklar och barnvagnar inte överstigs, samt ser till att resenären har spänt fast dem. Det är en säkerhetsaspekt, och inget vi gör för att jäklas.

* Vi bistår med rullstolsramp (inlåst, öppnas med specialnyckel). Alla behöver den inte, men den finns om behov uppkommer.

* Vi ringer och ber bussar vänta en stund vid förseningar. Det är Östgötatrafiken som avgör om det är möjligt eller inte.

* Vi plockstädar under dagen/kvällen och ser till att det ser snyggt ut. Det är inte bara på helger det blir skräp. Vi fyller på toapapper och handdukar och städar upp. Behövs under vardagar också.

* Vi tar hand om sjukdomsfall och ser vid behov till att ambulans kan möta upp.

* Vi kan i många fall lugna ner stökiga resenärer, i andra fall tillkallas väktare (arbetar oftast två och två) och/eller polis. 

* Vi småpratar lite med ensamma resenärer. Vi pratar med ledsna tjejer/killar som precis har blivit dumpade. Vi finns där.

* Vi bistår föraren vid evakuering – en händelse som inte är lätt att hantera själv.

* Vi har utbildning på brand och HLR, inklusive hjärtstartare, konflikthantering, evakuering med mera – viktiga bitar som behövs för oss som ”bara” är privatpersoner under uniformen. 

Vi älskar vårt jobb!