Kommunens svar: Nya stationen frigör central mark i Linköping

Linköpings kommun jobbar för att skapa förutsättningar för en bra och fungerande stad även på längre sikt, en växande stad som fortsätter att vara attraktiv för både individer och företag, skriver Alisa Basic, stadsplaneringschef vid Linköpings kommun.

Den nya stationens placering, och den stadsutveckling som den för med sig, stämmer väl med vår ambition för Linköpings stadsutveckling, skriver Alisa Basic, stadsplaneringschef vid Linköpings kommun.

Den nya stationens placering, och den stadsutveckling som den för med sig, stämmer väl med vår ambition för Linköpings stadsutveckling, skriver Alisa Basic, stadsplaneringschef vid Linköpings kommun.

Foto: Trafikverket/Åke Alvin

Insändare2025-03-12 14:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar på "Stadsbon kritisk: Linköping växer – med långt till mycket" (26/2) och "Ny station ovan spåren – för en tiondel av kostnaden" (26/2):

Trafikverket och kommunen har därför beslutat att den nya centralstationen ska byggas vid Tornet längs Kallerstadsleden. Nuvarande station går inte att bygga ut för att få plats med fler spår och bra byten mellan olika trafikslag. Den nya stationens läge innebär också att nuvarande spår flyttas, vilket både frigör central mark för att utveckla staden och flyttar den barriär som järnvägen utgör i dag längre bort från innerstaden, vilket skapar nya möjligheter till utveckling på längre sikt.

Den nya stationens placering, och den stadsutveckling som den för med sig, stämmer väl med vår ambition för Linköpings stadsutveckling. Vi vill skapa en rundare, tätare och mer sammanhållen stad, där vi kan hålla nere avstånden och restiderna till jobb, skola och fritidsaktiviteter, ge möjlighet och närhet till bättre service och därmed skapa en praktisk sammanhållen stad. 

Ett exempel är utvecklingen av stadsdelen Djurgården där vi planerar för bostäder, handel, service, stadsparker och idrottsanläggningar. Ett annat är den pågående utbyggnaden av Övre Vasastaden med plats för bostäder, arbetsplatser och förskolor.

Att Ostlänken ska byggas till Linköping handlar inte bara om korta restider i sig, utan om vad kortare restider för med sig i form av en större arbetsmarknad med fler valmöjligheter för individer och för företag. Ostlänken gör att vår omvärld kommer närmare och det vill vi ta vara på!