Allt fler ser orimliga konsekvenser av en helt ny station ute på Steninge. Många företag måste jämnas med marken, kostnaden skenar, Tjust- och Stångådalsbanan ska rivas upp. Vi har en betydligt bättre lösning.
Krösatågen får plats vid ett nytt perrongspår mellan spår 1 och taxiplan. Därmed blir spår 5 ledigt för Ostlänken och vår centrala Centralstation får fler spår än Steningen station. Krösatågen slipper korsa stambanan och dess tågresenärer slipper trapporna och får ännu närmare att gå till centrum, betydligt bekvämare än att tvingas stiga av i Hackefors!
Ostlänken får nu plats på spår 5 och 6 närmast Stångån på nuvarande stationsområde. Båda spåren finns redan på plats, så det finns plats, även för Ostlänken, bakom gamla tullhuset, över en ny bro, vidare mellan stambanan och Anders Ljungstedts gymnasium där det finns plats för ett nytt dubbelspår längs stambanan med minimal bebyggelse och berör ett fåtal företag.
Distorp får nu plats med jordbruk på 240 hektar prima åkermark för att fortsätta producera vårt dagliga bröd. Kommunens brutala barriär med fyra nya spår genom Torvinge, Kallerstad och Steninge skulle tvingat 30-talet företag i spårlinjen att försvinna eller flytta till Distorp.
Våra miljö- och klimatmål kräver betydligt större andel resor på räls än på tröga gummidäck med femton gånger högre rullmotstånd och åtföljande mångdubbelt högre energiförbrukning och partikelutsläpp PM10. Lösningen finns i energieffektiv spårtrafik. Vi räknar med att Ostlänken efter hand ska generera minst dubbelt så många tågresenärer för att nå uppställda miljö- och klimatmål. Dubbelt så långt att gå till Steninge och en halvmil till Hackefors motverkar miljömålen.
En arkitekt har hjälpt oss att gestalta en CAD-modell av hela stationsområdet med nya kontorslokaler och en ny avgångshall med restauranger ovanför spåren vid den nya gångbron. Det går utmärkt att exploatera det åtråvärda spårområdet utan att riva rälsen. Vi vill förlänga Repslagaregatan med en gång- och cykelbro över Järnvägsgatan, taxiplan och alla spåren, med rulltrappa ned till varje perrong.
Linköping – där idéer blir verklighet, kan få en ny station ovan spåren med kortare byggtid för en tiondel av kostnaden för Steninge station.