Svar på "Klaras rektor: Vi tar tydligt avstånd från nollningsaktiviteter" (20/8) och "Lärarna har inget med kvällsnollningen att göra" (21/8):
Klara gymnasiums rektor och en elev har skrivit i Corren den senaste veckan om nollningen. Eleven uttrycker att den kritiserade nollningen sker utanför skoltid och att den är frivillig. Vidare att rektor inte har något med den att göra, samt att andra skolor också har nollning.
Problemet är att de inte har samma nollning. På de kommunala gymnasieskolorna tar rektorerna ett ansvar, man genomför genomtänkta aktiviteter och garanterar att alla elever kommer hem, så att föräldrarna har en chans att ta ansvar. Jag köper att det inte är populärt bland alla elever.
Jag har tidigare år träffat elever från Klara, direkt i anslutning till aktiviteter, som varit uppgivet missnöjda med nollningsaktiviteterna. Läser man ledarskap och grupprocesser på universitetet så avråds från att bygga en introduktion som den traditionella nollningen. I stället för ett vi och dom och ett fjäskande för faddrar ligger fokus på att vara långtgående inkluderande och att bygga ett vi, som för nollningen skulle innebära, alla årskurser, utan att prata illa om andra skolor. Flera föreningar är otroligt duktiga på detta och har både utbildningar och metoddokument för det.
Jag förstår att det som elev känns orättvist att behöva klä skott för tidigare års nollningar. Det är inte ni som är problemet, det är rektor. Läser man marknadsföring på universitetet så får man lära sig att man måste leva sitt varumärke. Man måste i varje situation leverera det som man säger att man står för, sina värderingar. Med det följer ett ansvar för alla aktiviteter som associeras med företaget, det vill säga hela nollningen i alla dess former.
Det finns skolor i Linköping som lägger stor möda på att lära eleverna exakt hur de ska bete sig i den lokala Ica-butiken. Inte bara för att de då är skolans ansikte utåt, utan för att lära dem hur de ska bete sig mot andra, resten av livet. Klaras rektor skickar ett annat budskap.
Hon skriver offentligt i Corren att hon utbildar sina faddrar, men tar tydligt avstånd från hur de agerar efter att ha blivit utbildade. Om detta är en spegling av den pedagogiska gärningen på Klara gymnasium, så är jag mållös. Är inte tanken att de ska ha lärt sig något? Hon skriver vidare att hon tar sitt ansvar genom att informera föräldrarna om att skolan tar avstånd från vad skolans elever gör. Jag undrar vad budskapet på Klaras hemsida egentligen står för. För värderingarna där är helt andra.
Under många år var flera av kommunens rektorer drivande i att förändra nollningen. De såg hur elever behandlades och ville se förändring. Problemet var politikerna som inte förstod. Det förändrades. I fallet med Klara gymnasium har rektorn ett företag i ryggen som troligtvis är extremt mån om sitt rykte. Det hänger helt på att skolan lever som de lär.
Fotnot. Corren har erbjudit Klara gymnasiums rektor möjlighet att svara.