– Vi kan ju inte lova alla barn skolskjuts oavsett vilken skola man väljer, då skulle vi få höja kommunalskatten ganska rejält tror jag, säger Monica Ohlén, enhetschef på myndighetskansliet, som ansvarar för dem som hanterar kommunens skolskjuts.
Rätten till skolskjuts hamnar ofta i fokus när höstterminen startar och nya elevers resvägar ska planeras. Så även i år. Det är ett stort pussel som ska läggas och anpassas för de barn som är aktuella för skjuts inför varje ny hösttermin.
– Det kanske är så att vissa föräldrar hade velat välja en annan skola, men valt en för att det är dit de får skolskjuts. Vi kan ju inte räkna med alla andra som inte har rätt till skjuts, det skulle bli för många elever, för dyrt och för långa resor för de barn som har rätten.
För 13-åriga Sven, som bor på landet en dryg mil väster om Brokind, blev höstens turer kring transporten till Folkungaskolan ett bryskt uppvaknande när höstterminen skulle starta.
Linköpings kommun ansvarar för att ordna med skolskjuts för de elever som behöver transportera sig mellan hemmet och den skola som kommunen anvisat till utifrån var elever är skriven, så kallade skolskjutsskolan. Det innebär att elever som likt Sven har valt en annan skola, inte är berättigade skolskjuts.
Men då det ändå åker en skolbuss förbi där han bor, hade familjen hoppats på att situationen skulle lösa sig. Och det hade den gjort, om inte turen med kort notis senarelades. Den nya morgontiden gör att Sven kommer för sent till skolan i Linköping, då han också reser med reguljär trafik.
– Den här skolbussen har gått samma tid i minst 35 år, så vi planerade efter den, sa Svens pappa Erik Johansson när vi träffade familjen.
Inför läsåret 2021/2022 gjordes en ny upphandling av skolbusstrafiken. Kanalbuss och Stångåbuss tog hem kontrakten som gäller till och med läsåret 2026/27. Upphandlingen innebar förra hösten en del förändringar i skolskjutstrafiken, något som då fick kritik. Men inför varje nytt läsår förs en ny dialog med skolorna om vilka ramtider som gäller för att anpassa skolskjutsen på nytt.
– Bussbolaget planerar sen sina turer efter det för att effektivisera så mycket som möjligt så att det blir ekonomiskt för kommunen och för att det ska bli så korta turer som möjligt för de elever som har rätt till skolskjuts. Har man då inte rätt till skolskjuts och tiderna inte stämmer med den skola man ska till, då får man istället ett vanligt busskort för linjetrafik, säger Monica Ohlén.
Hade bussbolaget inte kunnat anpassa sina tider så att en elev som Sven också kunnat åka med?
– Entreprenören har ett avtal med Linköpings kommun som säger att de ska köra bussar en viss tid på dygnet och planera för de barn som är berättigade skolskjuts. Något annat kan de inte göra, de kan inte bestämma själva, förklarar Monica Ohlén.
Tor Andersson är avdelningschef på utbildningskontoret och kan inte kommentera enskilda fall, men menar att Linköpings kommun är väldigt generös med både skolskjuts och busskort.
– Uppfyller man avståndskraven som finns till en skola så får man ett busskort, men sen hänger det ju på att det finns reguljär trafik att färdas med, säger han.
Problemet för en elev som Sven, är att inga reguljära bussar går där han bor de tider som han behöver för att ta sig till skolan.