Sökresultat

18 december 2008 00:00
<p><b>Man blir </b>beklämd när man läser i Corren hur det kommunala monopolföretaget Tekniska verken vräker sig på sina bolagsstämmor. Att motivera att Tekniska verken går bra håller inte. Tro tusan att det går bra, och skulle det inte göra det höjs taxan för kunderna.</p><p>Att sedan samma kväll mötas av sin hustru som varit på Linköpings kommuns avskedslunch för de kommunanställda som skall sluta i och med att en privat operatör tar över äldreomsorgen gör en än mer upprörd. Festmiddagen bestod av pressat kycklingkött eller något annat odefinierat köttslag, en sparris, en sockerärt och en god potatiskaka. Bordsdryck fick var och en som önskade betala själv. Det är annat än bolagsstämmans 3 692 kr per person. Troligen ingick då bordsdryck.</p><p>Vad är det för politiker vi har som i dessa båda fall är ytterst ansvariga. Finns det ingen som kan säga ifrån. Har alla tappat fotfästet och markkontakten.</p><p>Men väljarna har de politiker de förtjänar brukar det heta. Tyvärr är ett sådant här beteende det största hotet mot vår fina demokrati. Skärpning politiker, fortsätter detta har vi två nya stora partier vid nästa val, ett soffliggarparti och något ytterlighetsparti.</p><p>Till er väljare i valet 2010 uppmanar jag att ta med en bra strykpenna. Stryk alla politiker som just tappat markkontakten och prioritera mångfald så fler av våra nya medborgare får möjligheten. Många har en livserfarenhet som vida överstiger de broilerpolitiker som aldrig eller för allt för länge sedan har haft ett riktigt jobb.</p><p><b>Väljare som tänker</b><b /></p><p><b>ta med strykpennan</b></p>

Insändare: Har politikerna tappat fotfästet?

18 december 2008 00:00
<p>Svar till Birger Carlborg, 9/12.</p><p><b>Nej, Birger Carlborg, </b>miljöpartiet håller inte på att ändra ståndpunkt när det gäller bilismen. Däremot anser vi att det är fordonsindustrin som behöver genomgå en metamorfos. Bilindustrin behöver utvecklas i riktning mot mera miljövänliga fordon.</p><p>I ett pressmeddelande 081202 har Peter Eriksson sagt så här: "Maud Olofsson borde snarast utse en person som har i huvuduppgift att medverka till att hitta nya ägare till Volvo och Saab. En sådan representant kan samla olika aktörer för att kunna erbjuda ett attraktivt paket för en nytänkande utveckling och modernisering av svensk fordonsindustri."</p><p>Observera alltså att det inte handlar om att svenska staten ska gå in och köpa bilbolagen i fråga. Det handlar i stället om att tänka nytt och att hitta olika aktörer som kan gå samman i ett ägande för att utveckla företagen.</p><p>En modernisering och ett nytänkande skulle för dessa båda bolag kunna handla om att på sikt ställa om produktionen till andra produkter som bättre bidrar till att förbättra miljön, exempelvis effektiva vindkraftverk, solfångare och kollektivtrafikfordon.</p><p>Industrier har kunnat ställa om sin produktion på mycket kort tid förr i historien när krig och ekonomiska kriser har stått för dörren. Det borde rimligtvis kunna gå att göra också inför rådande klimatkris där vi samtidigt har en ekonomisk kris att hantera.</p><p><b>Miljöpartiet i Linköping</b><b /></p><p><b>Ann Gewecke</b><b /></p><p><b>och Annika Lillemets</b></p>

Insändare: Fler miljövänliga fordon inom bilindustrin

18 december 2008 00:00
<p>Svar till "Ändra beslutet" med rubriken "Dyrare helgresor", 11/12.</p><p><b>Från och med</b> den 1 januari försvinner produkten "Fritidskort vuxen" ur Östgötatrafikens sortiment. Insändaren "Ändra beslutet" önskar att detta kort ska vara kvar.</p><p>Anledning till att kortet försvinner är att väldigt få har köpt det, trots det oerhört förmånliga priset. Vår erfarenhet är att produkter med begränsad giltighet, som Fritidskortet har, har lägre efterfrågan eftersom de flesta vill kunna välja själva när de ska resa.</p><p>Som många andra företag ser vi även över vårt produktsortiment ibland och produkter som säljer dåligt riskerar då att tas bort.</p><p>Vår strävan är alltid att ha produkter som så många som möjligt kan nyttja. Vi har även många kunder med olika önskemål att tillgodose och för att då locka så många som möjligt till att resa kollektivt, behöver vi erbjuda produkter som är till nytta för de stora grupperna.</p><p><b>Leif Johanson,</b><b /></p><p><b>vd, ÖstgötaTrafiken</b></p>

Insändare: Få köpte "Fritidskort vuxen"

17 december 2008 00:00
<p><b>Läste artikeln </b>i Corren lördagen 13/12 om de pressade förhållandena inom färdtjänsten. Tyckte att det var hög tid att någon tog upp de pressade förhållandena som förarna i Åtvidaberg har. Att tvingas köra trötta och stressade på grund av oacceptabla scheman. Där arbetstider, jourpass och övertid gör att man ej kör lagligt och säkert och sällan får raster eller lunch.</p><p>Ska det verkligen behöva hända något allvarligt innan någon reagerar, och vem tar då ansvaret. Förmodligen inte försäkringsbolag när förarna kört olagligt.</p><p>Varför är det då på detta sätt? Ska man inte alltid sträva efter en säker körning. Eller är det bara pengar som styr? Nej, res er nu upp alla förare och kräv er lagstadgade rätt.</p><p>Till Åtvidabergs kommun vill jag bara säga att börja ställa krav på det ni betalar för. För ingen oskyldig ska behöva drabbas. Så tag nu ert ansvar ni som styr och se till att vi får en säker trafik.<b /></p><p><b>En som hoppas </b><b>på bättring</b></p>

Insändare: Oacceptabla förhållanden för förarna i Åtvidaberg

17 december 2008 00:00
<p><b>När man </b>i Corren läser om den dramatiska ökning som sker av viltolyckorna i Sverige så slås jag av hur enfaldigt man från Vägverkets sida väljer att ignorera detta. Enligt statistiken sker i år 20 procent fler rådjursolyckor, 36 procent fler älgolyckor, 114 procent fler hjort-olyckor samt 230 procent fler olyckor med vildsvin!</p><p>Att möta denna utveckling med den upprepade mantran "vajervägar" är inte bara enfaldigt utan även oansvarigt. Hur blir säkerheten bättre av att man inte har någonstans att ta vägen när ett vilt dyker upp? När man bromsar för ett vilt, vart ska efterkommande bilister ta vägen? Om olyckan är framme hur ska man passera olycksplatsen?</p><p>Nej, vi betackar oss. Ge oss istället viltstaket och rejäla vägar med bred vägbeläggning av god kvalitet samt rejält röjt kring vägkanterna. Hör folkets röst!</p><p><b>Vän av ordning</b></p>

Insändare: Dramatisk ökning av viltolyckor

16 december 2008 16:47
Ledarkrönika

Världens bästaspisbyggarefinns i Motala

Världens bästaspisbyggarefinns i MotalaVärldens bästaspisbyggarefinns i Motala
16 december 2008 02:00
<p>Högerregeringen har ytterst motvilligt gjort en minimal insats för att försöka mildra jobbkrisen. Nästan alla bedömare är eniga om att det inte räcker. I Östergötland har vi redan högre arbetslöshet och lägre utbildningsnivå än i övriga riket. Dags att sjösätta ett östgötapaket för fler jobb.</p><p>? Östgötamodell</p><p>Använd a-kassan offensivt. Arbetskraftsbrist är utmaningen på sikt, därför bör människor få jobba kvar, inte minst inom vård och omsorg, även om pengapåsen krymper. Modellen kan även användas i privat sektor, men strukturella varsel måste få genomslag. Skillnaden mellan a-kassa och avtalsenlig lön står arbetsgivaren för. Staten får inte högre kostnader eftersom a-kassan ändå ska betalas.</p><p>? Östgötskt kunskapslyft</p><p>Kunskapslyftet under 90-talskrisen var en klassisk idé: utbildning istället för arbetslöshet. Nu vill vi se en liknande satsning i Östergötland, riktad mot bristyrken. Branschnätverk kartlägger behovet och sedan startas anpassad utbildning och praktik.</p><p>? Regionalt kapital</p><p>Minskad arbetslöshet och ökad tillväxt kräver bra villkor för små och medelstora företag. Förtagarna säger ofta att tillgången på riskkapital är låg. Många sätter allt de har i pant för att få kapital, de spelar med tillvarons trygghet. Vissa gör det, andra avstår förståeligt nog. Hur många tusen nya arbeten skapas om det finns mer riskvilligt kapital?</p><p>? Regional satsning på löntagarägda företag</p><p>Löntagarägda företag/kooperativ är ovanligt i Sverige, men skulle kunna skapa många nya företag. Vi vill att de anställda ska ha förköpsrätt av företag vid konkurs. Löntagarägda företag ska självklart betala löner, sociala avgifter och investeringar, men det är inte nödvändigt med aktieutdelning. Även de personliga riskerna är mindre. Vi vill att ALMI bygger upp kompetens på området och att Marieborgs folkhögskola blir utbildningscenter för löntagarägda företag/kooperativ.</p><p>Billy Gustafsson</p><p>Lars "Laban" Bengtsson</p>

Debatt: Ett östgötapaket för jobb

16 december 2008 00:00
<p>Angående "Nyårssmällare i Boxholm".</p><p><b>Nu när Mjölby</b> kommun så föredömligt utfärdat förbud mot fyrverkerier med undantag av tre aftnar är vi många som kräver ett liknande förbud här i Boxholm. Det kan inte vara riktigt att som vi förra nyårshelgen blev utsatta för rena terrorangrepp av minderåriga pojkar här i Fällhagen.</p><p>Med ryggsäcken laddad med smällare började de sitt krig den 27/12, som slutade nyårsdagen.</p><p>Har ni föräldrar till dessa minderåriga tänkt på att det finns grannar som arbetar nätter och olika skift samt äldre, småbarn och sjuka som behöver vila på dagen.</p><p>Har ni någon gång tänkt på alla hund- och kattägare som får stora problem med sina rädda djur. Vissa djurägare får ha teven på högsta volym. Andra får åka till landet eller sommarstugan med sina djur.</p><p>Vissa föräldrar borde kanske ta en kurs i hänsynstagande och handlaren som säljer fyrverkerierna borde få sälja dessa endast på nyårsafton.</p><p><b>VI, HUND-, KATTÄGARE</b><b /></p><p><b>OCH SKIFTARBETARE</b></p>

Insändare: Stoppa smällandet i Boxholm

Stoppa smällandet i BoxholmStoppa smällandet i Boxholm
16 december 2008 00:00
<p><b>Miniorerna i </b>Kisa har pratat om miljön och vad som händer om inlandsisen smälter. Vi tycker till exempel att vi inte ska åka bil i onödan, inte köpa flaskvatten, man ska släcka lamporna när man går ut ur ett rum och inte ha elektriska apparater på stand byläge.</p><p>Tänk på detta så är du också med och skapar en bättre värld.</p><p><b>Miniorerna </b><b>i Svenska kyrkan, Kisa</b></p>

Insändare: Skapa en bättre värld

16 december 2008 00:00
<p><b>Av alla </b>aktuella krispaket med banker och övriga ekonomiska svårigheter inom en arbetsmarknad som verkar slås i spillror kan man gå ned några snäpp till kommuner och landsting som Corren berört i några artiklar där lagar sätts ur spel av beslutsfattare och makthavare. Linköping har variation av makthavare där en kommunanställd direktör extraknäcker som egenföretagare och säljer egna produkter till det bolag han är vd för.</p><p>Ett klart lagbrott som på den privata sektorn innebär sparken utan fallskärm.</p><p>Sedan har vi församlingsfolket som säger sig stå vår herre nära men har stora svårigheter med de tio budorden när de kräver av skattebetalarna mark och stenhus i stadskärnan för privat åldringsvård där församlingarna tar hand om inkomsterna och kommunen får nöja sig med utgifterna.</p><p><b>Enligt en lokal </b>högerpolitiker har vi beslutsfattare utan kunskap som slösar bort miljonbelopp till ingen nytta genom ineffektiv dubbelbemanning av tjänstemän och politiker detta sagt med facit i hand av kommunens mest kunniga direktör i byggsektorn. Däremot kollegorna med artistnamnet "byggmaffian" som tillsammans med Linköpings universitets ledning kräver rivning av kommunens fotbollsarena för att bygga lyxbostäder till topparna inom utbildningen.</p><p><b>Fotbollsarenan är </b>en mångårig historia med flertaliga lagöverträdelser som kartellbildning mellan privat och kommunala bolag, monopol för byggandet och markköp som utestänger övriga intressenter detta bara en bråkdel av lagbrotten. Jag glömde att denna laglösa trojka erbjuder kommunfullmäktige att gratis för skattebetalarna bygga en ny arena där arbetet redan påbörjats och vem betalar?</p><p><b>Till sist systemskiftet</b> inom bostadsrätten med övergång till ägarlägenheter för andrahandsuthyrning där universitetet med skattemedel kan köpa för 100-tals miljoner och hyra ut i andra hand. Detta förslag är lagt av landets justitieminister tillika ordförande , för detta universitet en kort period men eliten av juridisk kunskap bör nog utreda för varje tvivel om ministerstyre utesluts.</p><p><b>Göran Bergqvist</b></p>

Insändare: Ett flertalet frågetecken men med tillgång av facit

16 december 2008 00:00
<p><b>Som genuin </b>Ljungsbrobo reagerar jag starkt på uttalandet i Corren av ungdomschef Lars Reidmell: "Vi har inte mindre pengar till rörelsen nästa år men vi fördelar dem annorlunda".</p><p>Varför får Ljungsbro mindre pengar? Ljungsbro som nu växer fort, nybyggnationer på gång och ytterligare stora områden tomtmark utstakade och tomter sålda.</p><p>Det är unga familjer som alstrar barn som bygger och har även barn med i inflytten till Ljungsbro.</p><p>Vi är åtta sånglärkor som ibland underhåller även på dagis och ser hur personalen har det. Jag reagerar då personalen inte har tid att sitta ner med barnen.</p><p>Denna personal som har så stort ansvar bör istället prioriteras och få stanna på sina jobb. Det är överfulla grupper ibland där varje barn måste ses. De är, precis som vi, olika individer med olika behov. Man måste ta hand om alla - en del, vet vi, kan vara tysta och som vi tycker snälla, men har egentligen större behov av omsorg för att utvecklas rätt! Dessa avväganden ska personalen göra för att vi ska få glada uppfinningsrika och intresserade skolbarn.</p><p>Vi har för många "trasiga" barn i skolan i dag, inte bara i Ljungsbro. "Trasiga" barn i skolan i dag, inte bara i Ljungsbro. "Trasiga" barn blir ofta "trasiga" vuxna, som även då behöver samhällets omsorg. Detta kostar också pengar.</p><p>Man ska stämma i bäcken och ej i ån!</p><p><b>SIV BJÖRK, PRO:ARE</b><b /></p><p><b>MOR, MORMOR</b><b /></p><p><b>OCH MORMORSMOR</b></p>

Insändare: Stäm i bäcken och inte i ån

16 december 2008 00:00
<p>Svar till "Anita S-H", 12/12.</p><p><b>Du skriver att</b> du har kört bil i femtio år. Då borde du väl veta att dessa (förbannade) dimljus är olagliga att ha tända på halvljus. Det är att betecknas som helljus, därav att ni fick ilskna blinkningar av dessa, som du skriver "testosteronstinna Big-knickare", de kanske kunde lagen bättre än du.</p><p>Be att du får åka med en långtradare eller en buss, försök uppleva detta gissel, dimljusen alltså, från förarplats. Då lär du uppleva den fruktansvärda bländningsrisk som dessa dimljus utgör, mot blöt asfalt till exempel.</p><p>Så mitt råd, till er alla med dessa "fjantlysen" tända. Släck skiten.</p><p>Det är bättre för oss alla, att vi är vänner i trafiken. Hoppas snart att polisen tar tag i detta gissel och att bötesbeloppet höjs till åtminstone 3 000 kronor per gång. Då kanske det blir slut på denna "laglöshet".</p><p><b>Bländad yrkesförare </b><b>som blinkar</b></p>

Insändare: Olagligt att ha dimljusen tända

15 december 2008 00:00
<p><b>Att rökning </b>dödar är ingen nyhet, men frågan vi då kan ställa oss är varför det fortförande är tillåtet? Rökning här i Sverige är inte lika vanligt som i andra länder, men det är ändå vanligt att folk röker och det tycker jag att vi ska ändra på!</p><p>Varför rökningen fortfarande är tillåten, trots att den skadar både den som röker och dem runt omkring, förstår jag inte. Det är dessutom beroendeframkallande att röka, precis som att knarka, så varför är det då inte förbjudet att röka också? Rökning dödar i längden och det blir en mycket större risk att man får olika sjukdomar när man har rökt under en tid.</p><p>Rökningen är inte till någon nytta alls och den kostar en massa onödiga pengar.</p><p>Det jag tycker att vi ska göra är att lägga upp en plan på hur vi kan förbjuda rökning i framtiden.</p><p>Jag tycker att ni som röker ska sluta att röka och att vi ska börja jobba tillsammans för ett rökfritt samhälle, tänk vad mycket slösade pengar ni rökare skulle spara och vi andra skulle slippa den ohälsosamma och illaluktande röken.</p><p><b>(L)</b></p>

Insändare: Rökning borde förbjudas!

Rökning borde förbjudas!Rökning borde förbjudas!
15 december 2008 00:00
<p>Svar till "W E" med rubriken "Lys och öppna upp städerna för en säkrare miljö", 9/12.</p><p><b>I sin insändare</b> kommenterar "W E" den otrygghet som en ung tjej kan känna i vår stad. Mörka offentliga platser och områden med skrymmande växlighet beskrivs som en orsak till osäkerhet och otrygghet. I insändaren presenteras också viktiga förslag till åtgärder.</p><p>Vi tycker att Linköpings kommun skulle genomföra flera av de föreslagna åtgärderna så fort som möjligt. Alla människor i vår stad, ung som gammal, har rätt att känna sig trygga i den offentliga miljön. Så är det inte i dag. Därför har vi socialdemokrater presenterat en lokal politik för ökad trygghet och tillgänglighet. Vi vill fortsätta att arbeta med ljussättning av vår stad. Novemberljus går att utveckla ytterligare. Belysning kring gång- och cykelbanor behöver förbättras.</p><p>Vi vet att genomförda trygghetsvandringar i olika delar av vår stad pekar på behovet av att ta bort eller minska ner skrämmande växlighet. Men för lite händer. Därför tillför vi i vårt budgetalternativ 4,7 miljoner kronor mer för dessa åtgärder än vad som finns i de borgerliga partiernas budget, som en majoritet i kommunfullmäktige antog.</p><p><b>Kärstin Brattgård (s) vice ordförande innerstadens geografiska utskott</b><b /></p><p><b>Mats Johansson (s) vice ordförande</b><b /></p><p><b>teknik- och samhällsbyggnadsnämnden</b></p>

Insändare: Alla har rätt at känna sig trygga i den offentliga miljön

15 december 2008 00:00
<p><b>Så kom </b>det många väntat på, rödgrönt samarbete. Efter att vi i två år tvingats konstatera försämringar i borgerlig tappning, kom äntligen beskedet att oppositionen samlat sig och tänker leva upp till vad opponera är. Även om jag har svårt att lita på miljöpartiet.</p><p>I två år har högeralliansen gjort vad de inte vågade exempelvis 1976. Nu hoppas vi att de två åren fram till 2010 skall innebära invändningar med förslag i rätt riktning från oppositionen.</p><p><b>Bosse Höckert</b></p>

Insändare: Äntligen rödgrönt samarbete

13 december 2008 00:00
<p><b>"Vi</b><b /><b> vill</b><b /> inte producera något större elöverskott eftersom vi inte får betalt" säger LKF:s tekniske chef Kjell Elofsson i en artikel införd i Corren 10/12.</p><p>Är inte LKF ett kommunalt företag som kan leverera till andra inom kommunen?</p><p>Om det finns möjlighet att leverera el till andra utan extra kostnad så verkar LKF:s inställning ur både ekonomisk och miljö synpunkt befängd.</p><p>Men varje förvaltning ser som vanligt bara till sig själv.</p><p><b>Lillebjörn</b></p>

Insändare: Miljövänligt elöverskott

12 december 2008 22:44
Sundsvall (TT)

Sverige klart för EM-final i curling

Sverige klart för EM-final i curlingSverige klart för EM-final i curling
12 december 2008 17:25
Ledarkrönika

Surbullen frånNorrköping tinarupp i Linköping

Surbullen frånNorrköping tinarupp i LinköpingSurbullen frånNorrköping tinarupp i Linköping
12 december 2008 01:00
<p>Arbetslinjen är skälet till att de borgerliga har stramat åt a-kassan. Generösa ersättningar kan göra att människor stannar onödigt länge i arbetslöshet. Kännbara skillnader mellan att jobba och att inte jobba skapar drivkrafter att hitta ett arbete. </p><p>Socialdemokraterna hånade denna tanke i valrörelsen 2006. "Att sparka på de arbetslösa skapar inte fler jobb", var parollen då. </p><p>Nu har både LO och s gjort helt om. De har erkänt att höga ersättningsnivåer i a-kassan kan bidra till att individer blir kvar längre i arbetslöshet. Och att sänkt a-kassa därför höjer sysselsättningen. </p><p>Enligt Konjunkturinstitutet har ungefär 70 000 människor hamnat i sysselsättning på grund av den sänkta a-kassan. </p><p>Trots det vill Mona Sahlin chockhöja dagpenningen från 680 till 950 kronor. </p><p>Varför? Hon vet ju att det skapar arbetslöshet. </p><p>Men Mona Sahlin vill vinna medelklassens röster, de som gick över till alliansen i valet 2006. Det är de som tjänar på den höjning hon föreslår. Dessutom vill hon försvara inkomstbortfallsprincipen - att ersättningen i de kollektiva trygghetssystemen bör motsvara den förlorade inkomsten. Hon har sagt att 80 procent av löntagarna ska få 80 procent i a-kassa. </p><p>Inkomstbortfallsprincipen är sund. Men kan den försvaras om den skapar arbetslöshet mitt i en lågkonjunktur? Det är tveksamt. </p><p>Sahlin vill att den som tjänar 18 000 kronor i månaden ska bidra med mer skattepengar så att den som tjänar 25 000 kronor ska kunna få en a-kassa på 20 000 kronor - mer än vad låginkomsttagaren har i lön. Det är svårsmält. </p><p>Arbetslösheten beräknas stiga till cirka 9 procent år 2010. Då innebär Sahlins höjda a-kassa en extra kostnad för staten på 10 miljarder eller mer. En kostnad som inte skapar jobb - utan arbetslöshet. Det är oansvarigt. </p><p>Inkomstbortfallsprincipen är svår att rädda - i dagens ekonomiska läge såväl som i morgondagens. A-kassan bör i stället ge en grundtrygghet. </p><p>Den som vill bör kunna öka tryggheten genom att teckna en inkomstförsäkring hos facket. Det har många redan gjort. Alla fackförbund borde erbjuda medlemmarna denna möjlighet. </p><p>Den skattefinansierade a-kassan bör vara obligatorisk. Dagens lösning är en kompromiss som gynnar facken - inte medborgarna. </p><p>Regeringen har bara nått halvvägs med sin förändring av a-kassan. Det är beklagligt. Delvis beror det på brister i analysen, delvis på att oppositionen har piskat upp en folkstorm byggd på rädsla och halvsanningar. </p><p>Dagens nivåer i a-kassan är inte skrivna i sten. Kanske behöver dagpenningen justeras upp något för att följa inkomstutvecklingen. </p><p>Men regeringens syfte - att säkra arbetslinjen - var det rätta. Arbetslinjen är dock inget självändamål. Om fler arbetar har vi råd med mer välfärd. </p><p>Om Mona Sahlin får öppna kranarna försvagas däremot det system som välfärden bygger på i stället för att stärkas. </p><p>VINJETT ARTIKELSERIE</p><p><b>Läs tidigare ledare i vår serie på www.corren.se/asikter</b></p>

Ledare: Stramare a-kassa stärker vår välfärd

Stramare a-kassa stärker vår välfärdStramare a-kassa stärker vår välfärd
12 december 2008 00:00
<p><b>Som alla </b>vet är vintern strax här med snö, kyla och halka. Detta leder som vanligt till att det blir svårare att ta sig fram.</p><p>Jag vill bara uppmana er alla otåliga busspassagerare att inte klaga på busschaufförerna när snön kommer. Jag är en van bussåkare som i år har tänkt efter. Jag vet att nu när vintern kommer blir det svårare för bussarna att ta sig fram ute på landsbygden.</p><p>I väntan på bussen står jag ofta och fryser, för någon busskur finns det ofta inte ute på landet. När jag ibland konstaterar att bussen är försenad brukar jag helt enkelt bli irriterad. Men jag har tänkt efter och bestämt mig för att hur uppretad jag än blir på bussarnas förseningar så ska jag inte klaga på någon busschaufför utan le och tacka för att de kommer.</p><p>Jag är övertygad om att busschaufförerna gör sitt jobb så bra de kan. De kör inte fortare än vad de och bussen klarar i halkan. Vi måste tänka på konsekvenserna.</p><p>Tänk på vilka hemska olyckor som skulle kunna inträffa om chaufförerna jäktade för att hålla tidtabellen istället för att sätta trafikanternas säkerhet främst. Det är faktiskt beundransvärt att bussarna kör ut på landsbygden i snö och halt väglag. Detta sker ofta även om vägarna är oplogade och osandade.</p><p>När bilarna ligger i dikena på väg in till staden tycker jag att det känns tryggt på bussen.</p><p>Jag tycker att alla ska göra som jag i vinter och inte klaga på chaufförerna! De gör sitt jobb så bra de kan för att vi ska få så bra och säker kollektivtrafik som möjligt! Le istället för att klaga!</p><p><b>J W</b></p>

Insändare: Vintern är här - le och sluta gnäll

Vintern är här - le och sluta gnällVintern är här - le och sluta gnäll
Sida 47 av 67
Sida 47 av 67