Sökresultat

24 mars 2009 00:00
<p><b>Har i </b>veckan både sett och hört vd Leif Johanson på Östgötatrafiken prata om slarvet att använda säkerhetsbälten i bussarna. Dessutom talar han om för oss att "flera allvarliga olyckor har hänt i länet!" För oss Motalabor känns det som rena hånet! Vi är många som tvingas resa varje dag med bussar utan bälten!</p><p>Vi Motalapendlare betalar lika mycket för våra månadskort som alla andra och har också rätt att känna oss trygga. Det ser ut som om alla nya bussar hamnar på andra linjer. Vi kräver bälten. Det räcker inte att säga "de kommer inom några år". En olycka kan hända redan i morgon.</p><p><b>Otrygg</b></p>

Insändare: Otrygg bussresa för Motalaborna

24 mars 2009 00:00
Sundsvall

Kusk åtalas för slag mot häst

23 mars 2009 09:07
<p>I går presenterade på DN Debatt den rödgröna oppositionen sitt alternativ till regeringens energiöverenskommelse. De långsiktiga, miljömässiga planerna skiljer sig inte nämnvärt från varandra. Det bör de inte heller göra. Gällande energipolitiken är de gröna målen gemensamma. </p><p>På sikt bör all svensk energi komma från förnybara energikällor, skriver företrädarna för de tre oppositionspartierna. Det är ett mycket långsiktigt mål, men knappast ett som någon kommer att argumentera emot. Det intressanta är ju hur vi når dit och hur utvecklingen fram till dess bör se ut.</p><p>Förutom att oppositionen slår fast att Vattenfall även fortsättningsvis ska kvarstå i statlig ägo - en fråga som regeringen hittills undvikit att ge klart besked om - är den enda stora skillnaden mot alliansens energipolitik inställningen till kärnkraft. </p><p>Socialdemokraterna, Vänster- och Miljöpartiet är överens om att en utfasning av kärnkraften måste ske successivt i takt med att den kan ersättas med andra, förnybara energikällor. Detta för att värna jobben och välfärden - och förstås elförsörjningen. Här har Miljöpartiet fått kompromissa något, säger språkrör Peter Eriksson, men medger att i en förhandling kan partiet "inte riktigt räkna med att vår politik ska gå igenom till hundra procent". I stället har MP fått sälla sig till den uppfattning som varit rådande i svensk politik i snart 30 år. </p><p>Det är en linje som passar den i kärnkraftsfrågan splittrade Socialdemokratin väl. Mona Sahlin har fått med sina samarbetspartners på den medelväg som vare sig öppnar för ny kärnkraft (det skulle MP eller V aldrig gå med på) eller smäller dörren i ansiktet på de atomkraftsvänliga industrifacken och likasinnade Socialdemokrater.</p><p>Däremot har Sahlin fått backa från sitt tidigare rätt kontroversiella och troligen inte särskilt övervägda uttalande om att Sverige i framtiden inte skulle exportera el till länder utanför Norden. Visserligen skriver oppositionsledarna i sin debattartikel att en fungerande nordisk elmarknad ska prioriteras, men att dit räknas också de baltiska länderna. "På sikt är en gemensam europeisk elmarknad att eftersträva", påpekas också. </p><p>Vänster- och Miljöpartiets ledare inser förmodligen vilket misstag det vore att stänga dörren till den europeiska marknaden, dels strategiskt, dels miljömässigt. Sverige bör sprida sin gröna energi, inte skydda den från insyn. </p><p>De två valbara alternativen 2010 om energipolitiken står alltså mellan alliansens kärnkraftsinkluderande överenskommelse och oppositionens kompromissande som landat i ungefär "kärnkraft tills vi inte behöver den längre". </p><p>De havererade överläggningarna mellan regeringen och oppositionen skyller vardera sida på den andra. S, V och MP deklarerar att om de vinner valet kommer alliansen att bjudas in till vidare energisamtal. Faktum kvarstår dock att någon sida måste ändra sig om kärnkraften, annars består samma dödläge som vi ser i dag.</p><p>Citat: "En linje som passar den splittrade Socialdemokratin väl."</p>

Ledare: Kärnkraften fortfarande knäckfrågan

Kärnkraften fortfarande knäckfråganKärnkraften fortfarande knäckfrågan
23 mars 2009 05:00
<p>Kulturutredningen kom till slut och vad finner vi? Mängder av sidor med omorganisation. Men vad tycker egentligen alliansen? Det får man inte veta.</p><p>Var finns de politiska visionerna om kulturens roll i framtiden? Omskrivningen av målen tycks vara en politisk beställning för att göra dem mer borgerliga och få bort den klassiska formuleringen att kulturpolitiken ska "motverka kommersialismens negativa verkningar". Men vad är målet med den borgerliga kulturpolitiken?</p><p>En socialdemokratisk politik har några grundstenar som utgångspunkt.</p><p>Det handlar om yttrandefrihet och rätten för alla att skapa. En konsekvens av detta är att vi vill ha kultur i alla delar av landet. En fortsatt bred satsning på folkbildning är en annan. Vi vill lyfta fram kulturfrågorna i politiken, stärka resurserna för kulturen och till kulturarbetarna. Vi behöver både bredd och spets. Samhället får inte svika kulturen. Den kvävs lätt av marknadstänkande. Var finns de politiska förslagen som skulle kunna ändra på detta? Man kan inte ersätta kulturpolitik med fri marknad enbart. Att kulturen alltid får underordna sig andra motiv som vinstintresse, tillväxt, hälsa, miljö et cetera är inte rätt tänkt.</p><p>Vi tror att Sverige behöver satsa mer resurser på kulturen i framtiden.</p><p>För att göra Sverige till ett ledande kulturland behöver vi:</p><p>? ökade resurser</p><p>? statligt ansvar för att ingen del av landet ställs utan kultur</p><p>? bättre villkor för kulturarbetarna</p><p>? en utvecklad och varierad kulturskola</p><p>? mer kultur i skolan men också ett försvar av de estetiska ämnena i skolan</p><p>? utvecklad folkbildning och folkrörelser som kan nå nya grupper med eget skapande och amatörkultur</p><p>? ett kulturbegrepp som tar samtliga medborgares erfarenheter och förhoppningar på allvar</p><p>? en politik som motverkar kommersialiseringen av det offentliga rummet och koncentrationen av medieägandet</p><p>? digitalisering av biograferna och ett moderniserat filmstöd som stärker svensk film</p><p>? en satsning på svensk musik där nya genrer stimuleras</p><p>? ett lyft för danskonsten</p><p>? att scenkonsten får vara mer än ett hus, utan en konstart med både fast anställda, frilansare och fria grupper</p><p>? en nationell bibliotekspolitik och stimulans av att både läsa och skriva litteratur</p><p>? ett Sverige med mera konst i våra offentliga miljöer</p><p>? ett vårdat kulturarv och museer med fri entré.</p><p>Mats Johansson</p><p>Kristina Edlund</p><p>Eva Joelsson</p>

Debatt: Upp till kamp för kulturen

23 mars 2009 00:00
<p>Svar till signaturen "L L", 14/3.</p><p><b>Det finns faktiskt</b> politiker i Linköping som inte vill slösa enorma summor på nya trafikleder som kommer att leda till ökad biltrafik och därmed följande problem, som buller och otrivsel. Signaturen "L L" protesterar på Ordet fritt 14/3 mot att många Tanneforsbor kommer att drabbas när Östra länken är klar.</p><p>Östra länken, p-huset Eddan mitt i centrum och Vallaleden, som stoppades tack vare massivt folkligt engagemang för skogen, skulle "lösa" problemet med ständigt ökad biltrafik, ansåg man på 1970-talet. Nu borde alla veta bättre. Att flytta trafik från Gamla Tanneforsvägen till Östra länken är ingen bra lösning. Forskning och erfarenhet visar klart och tydligt att satsning på fler bilvägar och p-hus ökar resandet med bil.</p><p>Fler cykelvägar ger fler cykelresor och kollektivtrafiksatsningar ökar resandet med kollektivtrafik. Vi gröna har hela tiden förespråkat satsningar som underlättar resande med cykel och kollektivtrafik i stället för bil.</p><p>Vi skapar inte ett hälsosamt och trivsamt Linköping eller klarar klimatkrisen med föråldrad samhällsplanering.</p><p>Tyvärr, "L L", har majoriteten av politiker ännu inte kommit till den insikten. Varför skulle de annars säga ja till Östra länken?</p><p><b>Annika Lillemets</b><b /></p><p><b>Gruppledare för Miljö- partiet de Gröna i Linköping</b><b /></p><p><b>Gustav Knutsson,</b><b /></p><p><b>ersättare (MP) i Teknik-</b><b /></p><p><b>och samhällsbyggnadsnämnden</b></p>

Insändare: Ökad biltrafik leder till buller och otrivsel

23 mars 2009 00:00
<p><b>Ni i </b>Åtvids kommunhus ville ju tala med folket, hörde jag ryktas om. Nå, hör nu på och åtgärda genast därefter. Det är såhär; att det i samhället finns minst 350 kajor och dessa "luftens råttor" kommer in från sina matsök varje kväll till ortens torg, där de under skrän samlas för att välja sig en sovplats i de hamlade träden.</p><p>Alla djur som blir för många blir en sanitär olägenhet och deras träck klibbar nu under skorna varthelst man där går. När värmen kommer frodas bakterier i detta. Eftersom ni i kommunhusen måste vara väl bekanta med detta snusk och detta evinnerliga oväsen - så har jag länge undrat varför ingen åtgärd för att minska/utrota dessa fåglar görs.</p><p>Mitt förslag är nu att fångstnät sätts upp mellan dessa träd innan skym-ningen under några veckor och de som då fastnar i näten, är det bara att ge en liten dos avlivning. Kvickt och ganska smärtfritt bör detta gå till. Bättre än att försöka skjuta dem i alla fall.</p><p>Det gäller nu att ni skyndar er, för dessa fåglar håller redan på att ockupera varenda skorsten och träd som det går att lägga ägg i och om tre månader så har vi minst 700 kajor. När dessa är hungriga och inget hittar i soptunnorna så plundrar de småfåglarnas bon. Jag har med egna ögon sett hur en del smarta kajor sitter på hängrännan och sticker in huvudet under takpannorna, för att dra fram pilfinkens eller sädesärlans ungar.</p><p>Stackars de hyresgäster som bor kring torget. Hur står de ut? Jag undrar om de kan sova en enda hel natt. Dessutom borde de få sänkta hyror för denna ljudterror, som hörs vida omkring.</p><p><b>"GUGGE"</b></p>

Insändare: Inte "Läge för lycka" kring torget i Åtvidaberg

23 mars 2009 00:00
<p><b>Angående matfusket. </b>Har läst boken om hur vi blir lurade att äta utspädda, förvanskade och manipulerade matvaror.</p><p>Min önskan är att någon butik ville gå in för att sälja äkta närproducerade varor av hög kvalitet. Bröd kan bakas i Linköping, Östergötland är ett jordbrukslän så varför kan vi inte får närodlat?</p><p>Varför skall vi köpa tvättad potatis, är säker på att vattnet innehåller gifter som skall göra potatisen hållbar.</p><p>Bort med vattenförsäljning i butiken, vi har gott vatten i kranen. Bort med alla chipsmärken, så får folk råd att köpa riktig mat. Rensa i den omfattande "flinghyllan" och spara bara några nyttiga sorter.</p><p>Heder åt den butik som vågar vara först med enbart äkta varor.</p><p><b>Matglad</b></p>

Insändare: Börja sälj närproducerade varor

23 mars 2009 00:00
<p><b>Hej medtrafikanter! </b>Vi medlemmar på www.sporthoj.com, Sveriges mest kompletta diskussionsforum för motorcyklar, kan med glädje berätta att motorcykelsäsongen är igång! Detta gör vi för att påminna om att vi finns på vägarna och på så vis förebygga olyckor. Det är inte bara ni bilister som kanske har glömt oss, några av oss är kanske lite "på grönbete" också.</p><p>Hoppas att vi räddar minst ett liv på detta sätt! Krama varandra i Trafiken!</p><p><b>Sporthoj.com?s medlemmar</b></p>

Insändare: Hojarna är åter ute på vägarna

Hojarna är åter ute på vägarnaHojarna är åter ute på vägarna
21 mars 2009 00:00
<p>Tack "Bara en helt vanlig tvåbarnsförälder" för din insändare 17/3..</p><p><b>Vi kände </b>spontant att den speglade en stor förståelse för hur situationen är i skolan, hur mycket vi i skolan ska klara av och att ni föräldrar är mycket viktiga för hur barnen klarar sin skolsituation.</p><p>Förväntningarna på vad skolan ska klara av har blivit väldigt stora och det mesta av det är viktigt och relevant, men ger mindre tid för varje sak. Kunskapen om hur skolsituationen ser ut är inte alltid så stor bland "alla vet hur det är". Vi försöker ha en god kommunikation med de föräldragrupper som våra elever har och tycker att vi ofta får god kontakt och respons. Vi ska individualisera undervisningen, men också lära barnen att fungera i en grupp och det kräver förståelse och kompromissvilja.</p><p>Intresset för att följa barnen i undervisningen under en dag per läsår har minskar kraftigt. Vi som är lärare i år 4-6 får väldigt få besök under de tre år vi följer barnen. Ingen av oss skulle misstycka om vi hade besök mycket oftare, vi skulle välkomna det.</p><p>Vi arbetar förebyggande för att kunna ge barnen en så socialt trygg situation som möjligt. Barnen i 11-13-årsåldern vill gärna "bli någon" och det sker ibland på andras bekostnad. Vi måste reagera på och ta en diskussion om det med dem för att de ska förstå att det inte är acceptabelt. Här spelar föräldrarnas attityder stor roll. Tid tillsammans med vuxna är vad barnen behöver långt upp i åldrarna för att få bra förebilder för hur vuxenlivet ska bli. Då har vi tillsammans bästa möjligheten att upptäcka när ett barn inte mår bra och kan informera och hjälpa varandra.</p><p><b>Röda arbetslaget </b><b>år 4-6 Kärna skola</b></p>

Insändare: Föräldrar! Välkomna till skolan!

21 mars 2009 00:00
<p><b>Hur många </b>vet om EU-valet? EU består av 27 länder med ungefär 493 miljoner invånare och av dessa är det knappt hälften som röstar i EU-parlamentsvalen. Cirka 270 miljoner européer bryr sig inte!</p><p>I det senaste EU-valet 2004 var det genomsnittliga röstdeltagande bara 46 procent i Europa och i Sverige bara 38 procent, men vi var inte sämst för i Polen var valdeltagande bara 21 procent. Svenskarna är inga röstskolkare, när man tror att valdeltagandet har någon betydelse.</p><p>Såväl riksdagsval som folkomröstningar ligger på drygt 80 procent. I EU-valet 2004 fick Junilistan och Vänsterpartiet tillsammans 25 procent fler röster än folkpartiet, centerpartiet och kristdemokraterna fick tillsammans enligt riksdagens årsbok.</p><p>Den 7 juni är det val på nytt.</p><p>De flesta är ovetande för våra politiker diskuterar bara EU-frågan internt och beslutar över våra huvuden. Våra största partier är så rörande överens om att Sverige behöver EU så varje ifrågasättande av villkoren tolkas som ett hot mot själva unionen.</p><p><b>EU-skeptiker</b></p>

Insändare: Den 7 juni är det val

21 mars 2009 00:00
<p>Svar från Östgötatrafiken till Gunnar Andersson angående "Vakna Östgötatrafiken", 20/3.</p><p><b>Jag förstår att</b> du som kund på pendeln tycker det är märkligt att vår trafikledning inte är uppdaterade på vad som händer när vi har störningar i pendeltågstrafiken. Vi kan bara beklaga att informationen till dig inte fungerar bra.</p><p>Vår pendeltågstrafik körs av SJ. Vid störningar, som leder till att bussar behöver sättas in, är det därför SJ som ansvarar för att sköta detta. SJ meddelar sedan i sin tur oss samt Banverket om vad som gäller för ersättningstrafiken så att Banverket kan skylta om och ropa ut aktuell information. All information via högtalare och skyltar ute på perrongerna sköts nämligen av Banverket och vi har ingen möjlighet att påverka den. I detta fall har inte Banverket fått tillräcklig information för att kunna sköta sitt uppdrag tillfredsställande.</p><p>På kvällstid har SJ sin trafikledning i Stockholm och det var därför som vår trafikledare ringde Stockholm för att skaffa sig aktuell information.</p><p>Vi har sedan tidigare ett pågående arbetet tillsammans med Banverket och SJ kring hanteringen av information och då särskilt vid störningar, eftersom ingen av oss är nöjd med dagens kvalitet. Under de senaste månaderna har vi arbetat extra mycket med detta.</p><p>Från Östgötatrafikens sidan är vi inte heller alltid nöjda med hur ersättningstrafiken hanteras. När pendeltågen bara går en gång i timman ska alltid bussar och/eller taxi ordnas fram så att du slipper vänta en hel timma till nästa avgång. Vi har redan påmint SJ om detta.</p><p>Pendeltåget är mycket vikigt för oss och vi har under många år varit stolta över att ha ett tågsystem som är bland de absolut punktligaste i landet.</p><p><b>Leif Johanson, vd, </b><b>ÖstgötaTrafiken</b></p>

Insändare: Information om störningar i tågtrafiken ska förbättras

20 mars 2009 16:56
Krönika

Visst är Maudett föredömeför oss andra

20 mars 2009 00:00
<p><b>Ikano-huset är </b>en av Östergötlands största köpcentrum och vi arbetar ständigt för att förbättra vår tillgänglighet för våra olika målgrupper.</p><p>Detta gör vi bland annat genom att se över våra parkeringsmöjligheter och låta parkeringsvärdar lotsa våra besökare under helger och samtidigt erbjuda gratisbussar från vissa områden i Linköping.</p><p>Vi som arbetar på Ikano-huset ser en stor nytta av familjeparkeringar för er barnfamiljer, av just den anledningen ligger de också nära ingången.</p><p>Att platserna orsakar mer ilska än glädje är naturligtvis beklagligt och jag kan personligen inte annat än instämma i att det vore önskvärt att våra besökare respekterar både familje- och handikapparkeringarna, de är ju där på grund av målgruppens speciella behov.</p><p>Vi tar till oss önskemål om att flytta familjeparkeringarna längre ner på parkeringen, om inte annat kan vi kanske komplettera med några nya. Välkommen åter!</p><p><b>Therése Eklöf</b><b /></p><p><b>Centrumchef</b></p>

Familjeparkeringar avsedda att underlätta

20 mars 2009 00:00
<p><b>12/3 skulle </b>jag med flera åka med pendeltåg från Linköping kl 20.30 till Boxholm och Tranås. Vid stationen i Linköping kunde man läsa på informationstavlorna att pendeln var inställd på grund av olycka.</p><p>I högtalarna ropades det ut att pendeln var inställd och hänvisning till pendeln kl 21.30 från Linköping med slutstation Mjölby. När jag ringer Östgötatrafiken för att fråga hur vi ska ta oss till Boxholm och Tranås får jag till svar att Östgötatrafiken inte har någon uppgift på att pendeln är inställd.</p><p>Efter lite förklaring att jag nu står på perrongen i Linköping med flera resenärer, som har läst och hört att pendeln är inställd informerar Östgötatrafiken om att jag ska fråga tågvärden på innestående tåg.</p><p>Jag uppger då att det finns ingen pendel vid stationen endast ett X2000 till Stockholm, meddelar också att jag inte tror att konduktören på X2000 till Stockholm är insatt i hur pendeln går till Boxholm och Tranås. Tjänstemannen uppger då att han ska ringa Stockholm och höra vad som har hänt. Under tiden ropas det än en gång att pendeln är inställd, hänvisning till pendel kl 21.30.</p><p>Efter en stund ringer tjänstemannen tillbaka och meddelar att det blir taxi till Mjölby, Boxholm och Tranås. Jag informerar resenärer omkring mig på stationen att det är taxi som gäller. Min fråga är nu till Östgötatrafiken: Varför är inte Östgötatrafikens tjänstgörande uppdaterade på inställda tåg? Personen svarar "Östgötatrafiken" i telefonen, men måste ringa Stockholm för att höra om varför pendeln är inställd.</p><p>Varför kopplas man inte genast till Stockholm när man ringer, utan måste kopplas till en person som inget vet?</p><p>Varför ropas det inte ut i högtalarna att pendeln ersätts med taxi?</p><p>Förutsätter ett svar, som inte bara beklagar, det inträffade.</p><p><b>Gunnar Andersson</b></p>

Insändare: Vakna Östgötatrafiken!

19 mars 2009 18:25
Krönika

Vårdagjämningoch arktisk kyla

19 mars 2009 06:30
<p>Från vår till höst besöker vi våra föräldrars gravar med ljus och blommor och känner stor tacksamhet att få smycka och med ödmjukhet få minnas deras liv här på jorden som var fullt med kärlek och omtanke för oss alla.</p><p>På den kyrkogård där mina föräldrar vilar utför vaktmästaren sitt arbete med stor omsorg och noggrannhet, helt perfekt. Han utför arbetet ensam och kyrkogården är ganska stor.</p><p>Vid besök hos mina svärföräldrars grav på annan kyrkogård och pastorat, blir man stående och tittar och tänker - Vad är detta för en skötsel? Vissna blommor, gropiga gångar, inga skurna kanter, skräp från häckklippning på gravstenarna med mera.</p><p>Man blir bedrövad över att se denna skötsel av en kyrkogård.</p><p>Dödsboet har betalat för skötsel av graven för 25 år. Trots att vi klagat ett flertal gånger till kyrkogårdsförvaltningen har ingen förbättring kunnat synas.</p><p>Har kyrkan så dålig ekonomi att kyrkogården inte kan hållas i ordning? Det finns ju ett kyrkogårdslag som borde klara av detta arbete.</p><p>HEB</p>

Insändare: Alla kyrkogårdar borde vara välskötta

Alla kyrkogårdar borde vara välsköttaAlla kyrkogårdar borde vara välskötta
19 mars 2009 06:30
<p><b>För ett </b>antal år sedan gick jag ur Svenska kyrkan för dels skattens skull, dels att jag är emot allt vad kyrkligt och religion heter. Jag är även helt emot monarkin, tycker det är gammalmodigt, mossigt och något som möjligen eliten har någon glädje av. Vi andra andas inte samma luft, lever inte ens i samma värld.</p><p>Jag har inte lust att försörja den kungliga överklassen och deras utsvävningar med mina skattepengar. Det finns många andra som behöver pengarna bättre. Skulle önska att det fanns samma möjlighet att "gå ur monarkin" precis som att gå ur kyrkan.</p><p>Familjen Bernadotte får väl skaffa sig ett jobb, leva på reklam och sin förmögenhet. Silvia har ju just blivit pensionär så hon har väl sin pension att leva på.</p><p>Nytänkande</p>

Insändare: Monarki är mossigt

Monarki är mossigtMonarki är mossigt
19 mars 2009 01:00
Krönika

Gunilla Carlsson: Höjden av en politisk karriär?

18 mars 2009 06:30
<p>Nu återstår frågan om den minskade strömförbrukningen, med sämre ljus, är värt priset som den kvicksilverbaserade glödlampan innebär med ökad miljöförstöring.</p><p>Krossas en kvicksilverlampa får den absolut inte dammsugas upp. Enligt Kemikalieinspektionen skall en trasig lågenergilampa skrapas upp på en bit kartong eller papper och läggas i en glasburk. Golvet skall torkas med en fuktig trasa som också skall läggas i burken som försluts med lock. Glasburken, gärna märkt med innehåll, lämnas i behållaren för miljöfarligt avfall.</p><p>Skulle en brinnande lågenergilampa gå sönder skall rummet stängas till och vädras i en halvtimma. När lampan svalnat är förfarandet detsamma som med en kall lampa som krossats.</p><p>Ni får ursäkta men i verkligheten tror jag inte ens beslutsfattarna i EU-parlamentet följer dessa uppmaningar för att spara lite ström. Trots att de får sin månadslön höjd med 30 000 kronor. </p><p>Först kan vi ju försöka få allmänheten att använda blinkers, ta upp hundbajs, bära reflex, använda cykellyse, inte gå i skidspår, inte kasta plåtburkar och flaskor i naturen. I verkligheten hamnar nog de flesta kvicksilverlamporna i soppåsen och den verklighetsförankringen tycks EU-politikerna sakna.</p><p>Ljushuvud i verkligheten</p><p />

Insändare: Priset för lågenergilampor

17 mars 2009 01:00
Krönika

Ami Lönnroth: Förtydliga riktlinjerna om döende patienter

Sida 32 av 67
Sida 32 av 67