När

7 april 2009 00:00
<p><b>Nu när </b>våren kommer ser man tyvärr hur gräsytor blir sönderkörda av oförståndiga bilister som parkerar eller kör på stadens grön-ytor för att till exempel lasta trädgårdsavfall. Vet inte dessa att det är förbjudet både i terrängkörningslagen och i trafikförordningen att bete sig på det viset.</p><p><b>GM</b></p>

Insändare: Var rädd om gräsmattorna!

Var rädd om gräsmattorna!Var rädd om gräsmattorna!
7 april 2009 00:00
<p><b>Kan inte </b>kommunen tvångsinlösa fastigheten när fastighetsägaren har så stora krav på affärsinnehavarna? Händer inget så är centrumets tid snart förbi.</p><p>Om Ica eventuellt skall bygga nytt kan väl lösningen vara att de får köpa fastigheten.</p><p>Vi behöver samtliga affärer som finns och vill ha flera.</p><p><b>Flitig besökare</b></p>

Insändare: Tvångsinlös Ekholmens centrum

7 april 2009 00:00
<p><b>Jag tycker </b>att istället för åldersgräns på bio, skulle det vara en känslighetsgräns.</p><p>Om man är känslig ska man varnas innan om filmen är läskig, stötande eller innehåller våld.</p><p>Samma sak ska gälla när man ska köpa en videofilm.</p><p><b>Manchester United </b><b>är bäst</b></p>

Insändare: Inför känslighetsgräns på bio

6 april 2009 00:01
<p>Kommentar till Två tjejer från Vist skola</p><p>Läste i Corren den 1 april om att läsåret för grundskolans elever ska utökas med två dagar, så att eleverna får två dagar kortare jullov. Detta ligger alltså den 21 och 22 december 2009. För er som trodde att det här var ett aprilskämt måste jag tyvärr meddela att så inte är fallet. Våra politiker och våra högsta chefer menar att eleverna når högre måluppfyllelse om de går i skolan 21 och 22 december. Lärarförbundet har förklarat sig oeniga med arbetsgivaren i frågan, för vi tror inte att eleverna lär sig på dessa två dagar det de missat i övrigt på terminen. Och hur många kommer att begära ledigt de dagarna ändå? Ibland blir det tokigt när man försöker tänka rätt, eller vad säger ni elever och föräldrar?</p><p>Sandra Wahlström</p><p>Ordförande, Lärarförbundet i Linköping</p>

Insändare: Vad rätt jag tänkt...

6 april 2009 00:01
<p>Civilflyget på Saabfältet och Kungsängen i Norrköping gick tillsammans 40 miljoner back förra åren. Hur kan detta få fortgå år efter år?</p><p>Felet ligger hos politikerna i Linköping. En gång i tiden när Saab var ett stort och framgångsrikt företag hade man mycket samarbete med flygindustrin i England. Därför flögs interncharter varje vecka för att transportera medarbetare mellan Sverige och England.</p><p>Politiker som Lars-Erik Johnsson, Gösta Gustavsson, Sven Lindgren, Lena Micko och Paul Lindvall upptäckte flygningarna och insåg att här kunde man skapa en egen sandlåda, förlåt man kunde få egna flygningar från Linköping. Man slapp åka till den bittra fienden 40 kilometer österut för att komma ut i världen.</p><p>Resultatet ser vi idag - två flygfält som kräver skattepengar för att gå runt. Innan flög SAS med god lönsamhet med stora flygplan från Kungsängen med hyfsad turtäthet.</p><p>Saab blev naturligtvis glada när man fick hjälp av kommunen att modernisera sitt flygfält. Som tack för hjälpen blev Lena Micko så småningom ordförande för lobbyföreningen Svenskt Flyg där Saab är en av sex medlemmar.</p><p>Det skall också noteras att Gösta Gustavsson var anställd på Saab, med tjänstledigt för politiskt uppdrag, under den tid han som kommunalråd var med om att genomföra alla satsningar på Saabfältet. </p><p>Är det någon som tycker att det är märkligt att vi misstror våra politiker?</p><p>Lars-Erik Borg</p><p />

Insändare: Flygplatser

FlygplatserFlygplatser
6 april 2009 00:01
<p>Den svenska kronan står stark när världens finanser drabbas av stora svårigheter. </p><p>Vi ser nu dag för dag hur inflationen ökar i omvärlden. Priserna ökar och så även deras valuta. Värst är det i USA där finanskrisen började, dollarn har ökat i pris från cirka 6 kronor till 9. Det är 50 procent inflation. Euron har ökat från 9,50 till 11,50. Den danska kronan från 1,25 till 1,50. Till och med en polsk Zloty är uppe i över 3 kronor. Undrar hur dessa stackars människor klara att skaffa mat för dagen med så höga priser. </p><p>I USA har en Big Mac , som kostar 3,50 dollar ökat i pris från 21 Kronor till Nästan 32 kronor. I EU-land kostar samma Big Mac 3,40 Euro. Det innebår en prisstegring från cirka 32 kronor till 39 kronor. (Big Mac index). </p><p>Närheten och Sveriges inflytande på den Europeiska Centralbanken är klart märkbar. Inflationen ligger här på "endast" drygt 20 procent</p><p>Det är verkligen dags att vår regering tar sitt ansvar som EU-medlem och ställer upp med nödlån till alla drabbade. Om inte något görs omedelbart kommer omvärldens finanser att kollapsa och massor av människor bli arbetslösa. </p><p>Internationell solidaritet är nu ett måste.</p><p>Upp till kamp, NU!</p><p />

Insändare: Sverige bör ställa upp med nödlån

Sverige bör ställa upp med nödlånSverige bör ställa upp med nödlån
6 april 2009 00:01
<p>Jag tycker att de flesta busschaufförer är väldigt sura. Som till exempel en gång när jag åkte buss var det en äldre dam som frågade busschauffören om han kunde visa henne hur man skickar en sms-biljett. Han snäste åt henne och sa att det inte var hans jobb. Så jag och min kompis hjälpte henne skicka en biljett så att hon kunde åka med på bussen.</p><p>Visst alla kan ha dåliga dagar, men det tycker jag inte ska gå ut över oss resenärer. Vi har ju liksom oftast inte gjort något som gör att de ska snäsa åt oss. Jag tycker inte att man ska låta sitt sura humör gå ut över sitt jobb, och speciellt inte sina betalande kunder.</p><p>Om de inte vet hur de ska bemöta sina resenärer, kan de precis som SJ gör, skicka sin personal på en så kallad "charmkurs" där de får lära sig att bemöta kunderna på ett trevligt sett. </p><p>En resande skolelev i Linköping</p>

Insändare: Sura busschaufförer

4 april 2009 00:01
<p>Om vi nu inte säkert vet, att påskrisfjädrarna kommer från döda fåglar och inte slitits loss från levande djurs blodiga kroppar - ja, då är det kanske lika bra att avstå från fjädrar den här påsken.</p><p>Nästa påsk har vi ju glömt alltihop - alldeles som vi glömde larmrapporterna om dunhanteringen, när vi hörde talas om den förra gången - för det här är ingen ny och tidigare okänd företeelse. Det talades om avslitna fjädrar redan för tjugotalet år sedan. </p><p>Inom djurrättsrörelsen har man agerat med protestlistor till allmänheten och påtryckningar på myndigheter och politiker. Och "visst har det blivit bättre, men bra lär det aldrig bli" som Allan Edwall sjunger i en av sina underfundiga visor. Nej, bra lär det aldrig bli.</p><p>Inte så länge vi tillskriver oss själva alla rättigheter och förnekar de andra djurens rätt att själva råda över sina liv.</p><p>Och självklart ska vi ha färggranna fjädrar i påskriset.</p><p>Elisabeth Gustavsson</p><p>Djurens Rätt</p>

Insändare: Slitna påskfjädrar

Slitna påskfjädrarSlitna påskfjädrar
4 april 2009 00:01
<p>Nostalgiker beklagar sig över att skivbutiker läggs ner. Inte så jättehemskt kan jag tycka när jag minns den mörka tiden då man inte kunde få tillgång till musik över internet. Jag kunde skramla ihop till högst en skiva i månaden, och var utlämnad åt godtyckliga tips från självgoda recensenter och bekanta. Skivbutikerna fungerade väl snarast som ett fängelse för musiken, där man som besökare fick se men inte röra. Nu har vi däremot tillgång till mer kultur än vi någonsin skulle haft råd att köpa. Det är just därför skivbolagslagen Ipred inte kommer kunna sätta skräck i befolkningen. Välfärdsreformen fildelning är för effektiv för att vi ska kunna släppa den.</p><p>Christian Tengblad</p>

Insändare: Musiken fri från fängelset

4 april 2009 00:01
<p>Kommentar till "En knuten hand".</p><p>Om det bara vore flyktingar så vore allt ok. Men många har köpt sig hit också. Och när de är här ska de lyda svensk lag. </p><p>Jag är så trött på att så fort en svensk säger något alls om en invandrare så är han/hon rasist. Men en invandrare kan säga vad som helst till en svensk. Varför ska vi svenskar ändra oss? Som Gustav skrev: Ta seden dit ni kommer. Ni bor här nu, vi ger er hjälp, varför beter sig många så illa?</p><p>Jimmyb64</p>

Insändare: Varför ska vi ändra oss?

3 april 2009 12:28
<p><b>Ni har sett</b> det förut. Vin Diesel spottar ur sig förutsägbara oneliners och kör bil som om det inte fanns någon morgondag. När det inte är streetrace fylls filmen av musik med tung bas och Vin Diesel dricker öl omgiven av miljontals brudar i minimala bikinis eller visar sin massiva kroppshydda iförd ett linne i storlek XXS.</p><p>I den fjärde filmen om bilbusen Dom Toretto utvecklas Vin Diesels rollfigur ytterligare. Plötsligt är Dom Toretto lillebror till David Carusos rollfigur i "CSI: Miami". Med hjälp av sin briljanta hjärna upptäcker han omedelbart spår vid en brottsplats, spår som den korkade polisen naturligtvis missat, och som den store förare han är kan han med hjälp av att dra fingret längs vägbanan komma fram till vem som är boven i dramat.</p><p>Men trots att vi har sett det förut, och trots att vi vet hur filmen slutar, är biljakterna faktiskt spännande. "Fast and furious" bjuder inte på något fantastiskt skådespel eller ett briljant manus, men underhållande biljaktscener finns det däremot gott om. (TT Spektra)</p><p>Camilla Sundell</p>

Spännande biljakter

Spännande biljakterSpännande biljakter
2 april 2009 15:41
Krönika

Kolla här - en politik medmänskligt ansikte

2 april 2009 00:01
<p>Jag förstår inte att folk fortfarande har så mycket fördomar mot invandrare. Många av dessa människor råkade bli födda i en krigshärjad del av världen, där de bedömde att det var för riskfritt att stanna kvar. När de äntligen hittar ett ställe att bo på, möts de av hat och fördomar. Av människor som dessutom inte har en aning om deras personlighet, om deras utbildning eller om deras liv. Jag tycker det är en självklarhet att människor av muslimsk tro ska få bära slöja, om dom vill och var dom vill. Det är väl lika självklart att kristna ska få bära kors? </p><p>Jag tror Gustav, och många andra, bör tänka till, om deras fördomar är befogade. Vad är det som är så skrämmande med att folk agerar annorlunda än er? Varför kan de inte få göra det? Länge leve mångfalden!</p><p>En knuten näve.</p>

Insändare: Slöja och kors lika tillåtet

2 april 2009 00:01
<p>Medhjälp till massmord är vad Sverige håller på med när vi tillverkar och exporterar vapen, som till exempel JAS-plan. Att förhindra att stridsflygplan hamnar hos regimer som befinner sig i väpnade konflikter borde inte vara ett brott - snarare borde de som beslutar om tillverkning och försäljning av stridsflygplanen tänka om. Därför stödjer vi aktionen som genomfördes förra helgen mot SAAB i Linköping. </p><p>Sverige ligger idag näst högst i världen i summan av vapenexporten per capita. Bara Nederländerna exporterar mer vapen än oss per invånare. Vi tror inte att svenska folket egentligen vill ha det så, vi som har en tradition av att vara ett fredligt land. De flesta vet nog att SAAB tillverkar stridsflygplan, men har kanske inte tänkt på att dessa vapen kan komma att döda våra medmänniskor i exempelvis Sydafrika, Thailand och eventuellt Indien (där JAS just nu marknadsförs intensivt). I dessa länder behövs framför allt fattigdomsbekämpning, och Sveriges borde öka bistånd och utvecklingssamarbete istället för att tillhandahålla vapen. </p><p>Att hamra på flygplan borde inte kallas våld eller terrorism eftersom det inte skadar några levande varelser. Att försöka förhindra att stridsflygplan kommer till länder i konflikt borde snarare räknas som en fredshandling. Tänk om alla Sveriges vapenfabriker kunde tillverka miljöteknik och vindkraftverk istället. Det är vad världen behöver just nu, istället för mer vapen.</p><p>Anna Blomgren</p><p>Johanna Hadin</p><p>Elisabeth Rutschman</p><p>Annika Wilzén</p>

Insändare: Nedrusta för livet

1 april 2009 12:00
<p>Barack Obama gör nu tvärtemot sin föregångare George W Bush och ansöker om en plats i FN:s människorättsråd.</p><p>Rådet bär den förre svenske utrikesministern och ordföranden i FN:s generalförsamling, Jan Eliassons, signum och har fått hård men rättvis kritik för att hysa länder som står för allt annat än respekt för mänskliga rättigheter: Iran, Pakistan, Kina, Kuba, Ryssland och Saudiarabien.</p><p>Bush sade under sin presidenttid nej till att kandidera till rådet med hänvisning till just bristerna i legitimiteten och arbetssättet. När USA nu vill vara med är siktet inställt på att åtgärda bristerna.</p><p>FN:s generalsekreterare Ban Ki-Moon välkomnar beslutet och kallar det "ett viktigt steg". Och det är det.</p><p>USA är världens mäktigaste demokrati. Att USA finns med i rådet stärker dess legitimitet. Om USA dessutom lyckas reformera FN:s människorättsråd kommer det att kunna bli den trovärdiga internationella aktör för mänskliga rättigheter som var avsikten när det inrättades 2006. </p>

Ledare: Ett viktigt steg

Ett viktigt stegEtt viktigt steg
1 april 2009 00:01
<p>Regeringen har beslutat att det ska vara nationella prov redan i årskurs 3 med motiveringen att man tidigt måste upptäcka de elever som riskerar att halka efter för att kunna sätta in hjälp. Jättebra - men lite väl sent eftersom lågstadielärarna upptäcker och påtalar behov av kontinuerligt stöd redan i år 1 och 2. </p><p>Är det någon som på allvar tror att det stöd som borde ha funnits år 1-2 helt plötsligt finns år 3-4? Politikerna känner inte till verkligheten och kommuner och skolledning skyller på knappa resurser. Många elever idag har invandrarbakgrund och följaktligen ett större behov av vuxet stöd - inte bara när det gäller undervisning utan även i sociala kontakter. </p><p>Lärarna kämpar vidare i skolan med att vara pedagoger, föräldrar och socialarbetare. Är det ur ett rimligt och mänskligt perspektiv försvarbart att lärare ska gå omkring med ångest och dåligt samvete för att just deras elever kanske inte presterar så bra på de nationella proven när orsaken till det är uteblivet eller dåligt stöd? Ska lärare behöva känna sig som jagade djur? Många hinner knappt få i sig sin egen lunch - än mindre tid till toalettbesök. Hur ska de kunna skapa arbetsro i klassen när många av eleverna behöver särskilt stöd som inte finns? Lärarna springer omkring som skållade råttor i försök att hinna hjälpa alla.</p><p>Lärartätheten i skolan har definitivt en koppling till elevers prestation och betyg - ju fler lärare desto bättre resultat. Det är absurt att man nu går ut och varslar lärare i hela landet - hoppas verkligen att Linköpings kommun är ett undantag.</p><p>Går ditt barn i lågstadiet och behöver extra resurser - prata direkt med skolans rektor och hävda rätten till särskilt stöd. Dessutom - besök skolan så ofta du kan - du behövs där.</p><p>Icke lärare men väl förälder</p>

Insändare: Besök dina barns skola

1 april 2009 00:01
<p>Stefan Karlsson diskuterar den 25 mars på "Ordet fritt" i Corren hur vi ska lösa framtidens energibehov. Att det inte kan bygga på kol och olja är vi överens om, men om kärnkraft är en bättre ersättare än förnyelsebar energi tål att fundera på. Varför inte jämföra?</p><p>Ekonomi: Vi vill få ut så mycket energi som möjligt för vår investering. Om vi exempelvis har 100 miljarder att investera så kan man bygga vindkraftverk och få ut ca 17 Twh per år. Vågkraft ger 20 TWh och kärnkraft ungefär lika mycket. Det blir alltså oavgjort.</p><p>Koldioxidutsläpp: Här vinner vindkraften. Kolkraft ger 1 200 kg per MWh, kärnkraft 80 kg och vindkraft 3 - 7 kg. Transporter, uppförande och drift inräknade.</p><p>Leveranssäkerhet: Vindkraftverken stannar visserligen när det är vindstilla eller stormar, men på årsbasis levererar de ungefär lika mycket som kärnkraft per investerad krona. Dessutom är vi lyckligt lottade i Sverige eftersom vi har vattenkraft att jämna ut bortfallet med. Och det händer faktiskt då och då att svenska kärnkraftverk står stilla i flera månader.</p><p>Estetiskt: Stefan Karlsson tycker att vindkraftverk är fula. Själv tycker jag de är snygga.</p><p>Stefan Karlsson väljer att helt bortse från avfallsproblematiken. Så ansvarslös vill inte jag vara. Sverige fick ta emot totalt 1,5 kg cesium efter olyckan i Tjernobyl, vilket som bekant fick kännbara konsekvenser för de drabbade områdena. De svenska kärnkraftverken ger idag upphov till 2 000 kg plutonium, varje år. Plutonium som strålningsmässigt är 50 gånger skadligare än cesium och som ingen ännu vet hur vi ska hantera på ett tillfredsställande sätt.</p><p>Varför inte satsa pengarna där de gör mest nytta, och minst skada?</p><p>Gustav Knutsson</p>

Insändare: Vindkraft vinner

31 mars 2009 16:30
Krönika

Fattigblogg ochöstgötskt beskedom a-kassan

Fattigblogg ochöstgötskt beskedom a-kassanFattigblogg ochöstgötskt beskedom a-kassan
31 mars 2009 11:25
<p>Sedan 1 januari i år råder kontantstopp på Östgötatrafikens bussar och spårvagnar i Linköpings, Norrköpings och Motalas tätortstrafik. Skälet är säkerheten och bonus är att resorna ska gå snabbare när förarna slipper pengahanteringen.</p><p>Betala för sin resa gör man med period- eller värdekort, sms eller i en så kallad "Quickomat". Nu lanseras också "mobilbiljetten" som resenären kopplar sitt bankkonto till via internet. Pengar dras från kontot när biljetten beställs. En ökad valfrihet är förstås välkommen, men Östgötatrafiken har fortfarande inte helt kompenserat sina resenärer för kontantstoppet.</p><p>Framför allt drabbas äldre människor utan mobiltelefon, eller starka ben att orka till närmaste Quickomat eller affär/kiosk som säljer period- och kontantkort. En kundkrets som Östgötatrafiken borde vara mer rädd om. En Quickomat - som helst tar emot kontanter - vid om inte varje så varannan hållplats borde lösa problemet.</p>

Ledare: Inte tillräckligt

Inte tillräckligtInte tillräckligt
31 mars 2009 00:01
<p>Svar angående bälten på bussen</p><p>Både insändaren "Patrick Nilsson" och "Erik S" tog i förra veckan upp ett par frågor kring bältesanvändning på bussen. </p><p>"Patrick Nilsson" tar upp problemet med att bältet inte alltid räcker till om man lite kraftigare byggd. Det är ett problem som vi känner till och vi har även varit i kontakt med fordonsleverantörer i frågan. Vid beställning av nya bussar tar vi alltid upp detta med entreprenören så att denna tänker på att beställa längre bälten. Det innebär att nya bussar kommer ha längre bälten. </p><p>Att förlänga bälten på redan befintliga bälten är inte möjligt. Dels är inte själva rullen, i vilken bältet rullas in, byggd så att ännu längre bälte skulle få plats i den, men framför allt skulle påfrestningen bli ännu större med ett längre bälte. Då finns risken att bältet och stolen inte klarar den kraft som blir vid en hård inbromsning eller kollision.</p><p>Vissa bälten är tajta även för den som bara är lite större. Förklaringen vi har fått är att man från tillverkarens håll vill ha bältet nära kroppen för att det ska göra bästa möjliga verkan när det verkligen behövs. Är bälten för slappt skyddar det inte på samma sätt .</p><p>Insändaren "Otrygg" hör till dem som reser med bussar utan bälten och jag förstår att detta inte känns bra. Alla våra bussar som ska ha bälten kommer ha det under 2011. Av både ekonomiska och praktiska skäl kan vi inte byta ut alla bussar tidigare. Idag har ca 60 procent av våra bussar, som omfattas av bälteslagen, bälten.</p><p>Skulle vi eftermontera bälten skulle det kosta cirka sju miljoner kronor. Det är en kostnad vi inte kan ta i dagens läge. Kan vi inte vara säkra på att bussarna blir godkända ser vi inte heller att det är värt att lägga ut alla dessa pengar. </p><p>Jag förstår att insändarna med flera reagerar på att det inte finns bälten i alla bussar men jag hoppas också att jag skapat lite förståelse för varför det ser ut som det gör. Från ÖstgötaTrafikens sida kan jag garantera att vi tar säkerhetsfrågor på allra största allvar och byter ut bälteslösa bussar så fort det bara är möjligt.</p><p>Leif Johanson, vd. ÖstgötaTrafiken</p><p />

Insändare: Bälten i alla bussar år 2011

Sida 2 av 49
Sida 2 av 49