Vad

17 december 2008 01:00
<p>Professorn emeritus och läkaren Calle Bengtsson skriver 2005 som prostatacancerpatient i Läkartidningen: "Vad är det värsta en patient kan råka ut för? Förmodligen inte att behöva vänta på att datum för en inplanerad undersökning eller operation ska infinna sig. Troligen inte ens att ta emot besked om en allvarlig diagnos. Men att under en längre tid sväva i ovisshet om när något kommer att hända tycks för de flesta människor vara närmast outhärdligt".</p><p>För mig själv tog det 15 månader från att jag sökte för symtom tills jag låg på operationsbordet. Och då var cancern obotlig. Så nu gäller min egen stora väntan när - inte om - bromsmedicinen slutar verka. Jag och en majoritet av de hundratals patienter jag talat med som stödperson inom ProÖst kan bara konfirmera Calle Bengtssons upplevelse.</p><p>Urologiska kliniken i Östergötland (Kliniken) sköter länets prostatacancervård. Kliniken har levt på undantag sedan min cancerresa började 2002. Väntetiderna för diagnos, operation och återbesök har varit plågsamt långa och oförutsägbara. Bakom finns underfinansiering av Kliniken, urologbrist i Sverige och i Östergötland, otillräcklig operationskapacitet inom Landstinget i Östergötland (LiÖ), ökande läkemedelskostnader samt brister i patientnära administrativa rutiner. Större medvetenhet hos befolkningen, till vilket ProÖst söker bidra, ökar hela tiden belastningen. Tillfälliga personalpåfrestande brandkårsutryckningar, med finansiering av extra mottagningar och operationer, har förbättrat situationen - men bara tillfälligt.</p><p>Underfinansieringen har inte åtgärdats under gångna feta år. Den har täckts av reserver inom kirurgi- och onkologicentrum (KC). 2009 tar reserverna slut. Prioritering utanför KC tycks inte ha övervägts. Anslaget till KC minskas med osthyvelmetoden. Som jämförelse har kvinnokliniken, som bortsett från BB-verksamheten har viss likhet med vad urologikliniken är för männen, gått med stort underskott, men saknar i gengäld köer. Den ackumulerade skulden till LiÖ?s "bank" har tillåtits bli så stor att LiÖ-ledningen tvekar om åtgärd. Bättre metodik än urologiklinikens gnetande? Kanske får LiÖ-ledningen samma obehagskänsla som jag av att koppla modersskötet till pengar?</p><p>Det anges att nu är Klinikens personalbudget fullt utnyttjad. Ändå är kösituationen prekär. Bidragande kan vara att Kliniken anställer yngre urologer med tanke på framtiden. Men så måste det ju alltid vara.</p><p>Kliniken har i höst äntligen fått en klinikchef igen. Och torde få öronmärkta medel för att klara Socialstyrelsens nationella riktlinjer - en självklarhet. ProÖst vädjar till KC och LiÖ:s hälso-och sjukvårdsnämnd att stödja klinikchefen under 2009 i att styra Kliniken mot målet att producera fler friska och glada patienter till lägre kostnad och att ge honom en realistisk budget för 2010.</p><p>Krister Gerdin</p>

Debatt: Inhumana väntetider för cancerpatienter

Inhumana väntetider för cancerpatienterInhumana väntetider för cancerpatienter
16 december 2008 16:47
Krönika

Världens bästaspisbyggarefinns i Motala

Världens bästaspisbyggarefinns i MotalaVärldens bästaspisbyggarefinns i Motala
16 december 2008 00:00
<p><b>Miniorerna i </b>Kisa har pratat om miljön och vad som händer om inlandsisen smälter. Vi tycker till exempel att vi inte ska åka bil i onödan, inte köpa flaskvatten, man ska släcka lamporna när man går ut ur ett rum och inte ha elektriska apparater på stand byläge.</p><p>Tänk på detta så är du också med och skapar en bättre värld.</p><p><b>Miniorerna </b><b>i Svenska kyrkan, Kisa</b></p>

Insändare: Skapa en bättre värld

15 december 2008 00:00
<p><b>Att rökning </b>dödar är ingen nyhet, men frågan vi då kan ställa oss är varför det fortförande är tillåtet? Rökning här i Sverige är inte lika vanligt som i andra länder, men det är ändå vanligt att folk röker och det tycker jag att vi ska ändra på!</p><p>Varför rökningen fortfarande är tillåten, trots att den skadar både den som röker och dem runt omkring, förstår jag inte. Det är dessutom beroendeframkallande att röka, precis som att knarka, så varför är det då inte förbjudet att röka också? Rökning dödar i längden och det blir en mycket större risk att man får olika sjukdomar när man har rökt under en tid.</p><p>Rökningen är inte till någon nytta alls och den kostar en massa onödiga pengar.</p><p>Det jag tycker att vi ska göra är att lägga upp en plan på hur vi kan förbjuda rökning i framtiden.</p><p>Jag tycker att ni som röker ska sluta att röka och att vi ska börja jobba tillsammans för ett rökfritt samhälle, tänk vad mycket slösade pengar ni rökare skulle spara och vi andra skulle slippa den ohälsosamma och illaluktande röken.</p><p><b>(L)</b></p>

Insändare: Rökning borde förbjudas!

Rökning borde förbjudas!Rökning borde förbjudas!
15 december 2008 00:00
<p>Svar till "W E" med rubriken "Lys och öppna upp städerna för en säkrare miljö", 9/12.</p><p><b>I sin insändare</b> kommenterar "W E" den otrygghet som en ung tjej kan känna i vår stad. Mörka offentliga platser och områden med skrymmande växlighet beskrivs som en orsak till osäkerhet och otrygghet. I insändaren presenteras också viktiga förslag till åtgärder.</p><p>Vi tycker att Linköpings kommun skulle genomföra flera av de föreslagna åtgärderna så fort som möjligt. Alla människor i vår stad, ung som gammal, har rätt att känna sig trygga i den offentliga miljön. Så är det inte i dag. Därför har vi socialdemokrater presenterat en lokal politik för ökad trygghet och tillgänglighet. Vi vill fortsätta att arbeta med ljussättning av vår stad. Novemberljus går att utveckla ytterligare. Belysning kring gång- och cykelbanor behöver förbättras.</p><p>Vi vet att genomförda trygghetsvandringar i olika delar av vår stad pekar på behovet av att ta bort eller minska ner skrämmande växlighet. Men för lite händer. Därför tillför vi i vårt budgetalternativ 4,7 miljoner kronor mer för dessa åtgärder än vad som finns i de borgerliga partiernas budget, som en majoritet i kommunfullmäktige antog.</p><p><b>Kärstin Brattgård (s) vice ordförande innerstadens geografiska utskott</b><b /></p><p><b>Mats Johansson (s) vice ordförande</b><b /></p><p><b>teknik- och samhällsbyggnadsnämnden</b></p>

Insändare: Alla har rätt at känna sig trygga i den offentliga miljön

15 december 2008 00:00
<p><b>Så kom </b>det många väntat på, rödgrönt samarbete. Efter att vi i två år tvingats konstatera försämringar i borgerlig tappning, kom äntligen beskedet att oppositionen samlat sig och tänker leva upp till vad opponera är. Även om jag har svårt att lita på miljöpartiet.</p><p>I två år har högeralliansen gjort vad de inte vågade exempelvis 1976. Nu hoppas vi att de två åren fram till 2010 skall innebära invändningar med förslag i rätt riktning från oppositionen.</p><p><b>Bosse Höckert</b></p>

Insändare: Äntligen rödgrönt samarbete

13 december 2008 01:00
<p><b>Nästa år kan ytterligare</b> 3 000 personer bli arbetslösa i Östergötland. Enligt Arbetsförmedlingens prognos kommer arbetslösheten då att ligga på 8,4 procent. </p><p>Det betyder minskade skatteintäkter för länets kommuner, som redan har det tufft i många fall. </p><p>För de individer som blir av med jobbet mitt i en lågkonjunktur kan situationen kännas hopplös. </p><p>Läget är bekymmersamt. </p><p>Men det är inte nattsvart. Det är viktigt att påpeka när tonfallet i medierna blir alltmer uppskruvat och socialdemokraterna gör vad de kan för att måla bilden i så mörka färger som möjligt. </p><p>Att sysselsättningen beräknas minska med 3 000 jobb 2009 bör ställas mot att den ökat med 7 000 jobb de senaste åren. Östergötland hör inte till de regioner som drabbas hårdast av varsel och länet går in i lågkonjunkturen från ett starkt läge. </p><p>Det saknas inte heller handlingskraft. Det krispaket som Östsam och landshövding Björn Eriksson, länets varselsamordnare, har tagit fram innehåller många goda förslag. Det flesta av dem är fullt genomförbara inom ramarna för den regeringspolitik som redan ligger. </p><p>Det handlar om fler utbildningsplatser till Linköpings universitet, förstärkt kompetenshöjning till arbetslösa i framför allt Motala, satsningar på Norrköpings hamn. Med mera. </p><p><b>Tonläget hos</b><b> de</b> kommunalpolitiker som Corren har talat med är allt annat än uppgivet. De vill förstärka investeringarna i stället för att bromsa. Utmärkt. </p><p>Det finns en typ av kommunala projekt som bör skjutas upp. Att satsa på områden som styrs av kommersiella drivkrafter; företagsparker, köpcentra eller storstilade bostadsrätter - det kan gärna vänta. </p><p>På andra områden är det guld värt att kommunerna gasar just nu. I en lågkonjunktur räcker medborgarnas skattepengar längre. Flera kommuner i länet siktar på att bygga fler hyresrätter, äldreboenden, idrottsplatser och cykelbanor. </p><p>Det handlar om att tidigarelägga saker som ändå skulle göras. Kommunerna spar pengar, samtidigt som de stimulerar den krisdrabbade byggbranschen. </p><p><b>Samtidigt har kommunerna</b> ett behov av att dra ner på driftskostnaderna. Det beror på lågkonjunkturen - men också på att regeringen har fryst statsbidragen till kommunerna på 2006 års nivå. Det fungerade under högkonjunkturen, då kommunernas inkomster växte. </p><p>Men nu är det snart tid att skriva upp statsbidragen, så att de följer med kostnadsutvecklingen. Det är något regeringen bör beakta i vårbudgeten 2009. </p><p>Annars riskerar kommunalpolitikerna att hamna i ett läge då man måste förklara för väljarna hur man kan ha råd att satsa på stora byggprojekt, samtidigt som man säger upp personal inom äldrevården. Det blir tufft för borgerliga kommunalråd - medan s-märkta sådana enkelt kan ta poäng genom att skylla på regeringen. </p><p>Många anser att konjunkturen kommer att vända upp igen redan 2010 och att 2011 blir ett år med god tillväxt. Med tidigarelagda investeringar från både kommunerna och staten har Östergötland goda förutsättningar att klara sig hyfsat fram till dess. </p>

Ledare: Östergötland kan satsa sig ur krisen

Östergötland kan satsa sig ur krisenÖstergötland kan satsa sig ur krisen
13 december 2008 00:00
<p>Svar till "Öga för öga - Tand för tand" av "Big Knick 205", 10/12.</p><p><b>Jag har full </b>förståelse för din ilska över människor som gång på gång bryter mot lagen i trafiken, allt från hastighetsöverträdelser till att köra mot rött.</p><p>Dock måste du förstå att ta lagen i egna händer och blända förare som du anser bryta mot lagen är inget klokt beslut, då detta leder till tillfällig blindfläck på ögat som i sin tur skulle sätta ditt "offer" i ett väldigt farligt läge. Tänk om detta skulle ske i en sväng, eller precis innan ett övergångsställe, jag vill verkligen inte tänka vad skulle kunna hända.</p><p>Man kan inte köra ifatt och stoppa fortkörare, heller inte vinka in bilar som missat ett övergångsställe. Nej, låt männen och kvinnorna i blått hantera dessa vårdslösa förare.</p><p>Din ilska är förstådd, ditt agerande är det inte!</p><p><b>Ilsken, passiv förare</b></p>

Insändare: Behärska ilskan i trafiken

12 december 2008 01:00
<p>Arbetslinjen är skälet till att de borgerliga har stramat åt a-kassan. Generösa ersättningar kan göra att människor stannar onödigt länge i arbetslöshet. Kännbara skillnader mellan att jobba och att inte jobba skapar drivkrafter att hitta ett arbete. </p><p>Socialdemokraterna hånade denna tanke i valrörelsen 2006. "Att sparka på de arbetslösa skapar inte fler jobb", var parollen då. </p><p>Nu har både LO och s gjort helt om. De har erkänt att höga ersättningsnivåer i a-kassan kan bidra till att individer blir kvar längre i arbetslöshet. Och att sänkt a-kassa därför höjer sysselsättningen. </p><p>Enligt Konjunkturinstitutet har ungefär 70 000 människor hamnat i sysselsättning på grund av den sänkta a-kassan. </p><p>Trots det vill Mona Sahlin chockhöja dagpenningen från 680 till 950 kronor. </p><p>Varför? Hon vet ju att det skapar arbetslöshet. </p><p>Men Mona Sahlin vill vinna medelklassens röster, de som gick över till alliansen i valet 2006. Det är de som tjänar på den höjning hon föreslår. Dessutom vill hon försvara inkomstbortfallsprincipen - att ersättningen i de kollektiva trygghetssystemen bör motsvara den förlorade inkomsten. Hon har sagt att 80 procent av löntagarna ska få 80 procent i a-kassa. </p><p>Inkomstbortfallsprincipen är sund. Men kan den försvaras om den skapar arbetslöshet mitt i en lågkonjunktur? Det är tveksamt. </p><p>Sahlin vill att den som tjänar 18 000 kronor i månaden ska bidra med mer skattepengar så att den som tjänar 25 000 kronor ska kunna få en a-kassa på 20 000 kronor - mer än vad låginkomsttagaren har i lön. Det är svårsmält. </p><p>Arbetslösheten beräknas stiga till cirka 9 procent år 2010. Då innebär Sahlins höjda a-kassa en extra kostnad för staten på 10 miljarder eller mer. En kostnad som inte skapar jobb - utan arbetslöshet. Det är oansvarigt. </p><p>Inkomstbortfallsprincipen är svår att rädda - i dagens ekonomiska läge såväl som i morgondagens. A-kassan bör i stället ge en grundtrygghet. </p><p>Den som vill bör kunna öka tryggheten genom att teckna en inkomstförsäkring hos facket. Det har många redan gjort. Alla fackförbund borde erbjuda medlemmarna denna möjlighet. </p><p>Den skattefinansierade a-kassan bör vara obligatorisk. Dagens lösning är en kompromiss som gynnar facken - inte medborgarna. </p><p>Regeringen har bara nått halvvägs med sin förändring av a-kassan. Det är beklagligt. Delvis beror det på brister i analysen, delvis på att oppositionen har piskat upp en folkstorm byggd på rädsla och halvsanningar. </p><p>Dagens nivåer i a-kassan är inte skrivna i sten. Kanske behöver dagpenningen justeras upp något för att följa inkomstutvecklingen. </p><p>Men regeringens syfte - att säkra arbetslinjen - var det rätta. Arbetslinjen är dock inget självändamål. Om fler arbetar har vi råd med mer välfärd. </p><p>Om Mona Sahlin får öppna kranarna försvagas däremot det system som välfärden bygger på i stället för att stärkas. </p><p>VINJETT ARTIKELSERIE</p><p><b>Läs tidigare ledare i vår serie på www.corren.se/asikter</b></p>

Ledare: Stramare a-kassa stärker vår välfärd

Stramare a-kassa stärker vår välfärdStramare a-kassa stärker vår välfärd
12 december 2008 00:00
<p><b>Som alla </b>vet är vintern strax här med snö, kyla och halka. Detta leder som vanligt till att det blir svårare att ta sig fram.</p><p>Jag vill bara uppmana er alla otåliga busspassagerare att inte klaga på busschaufförerna när snön kommer. Jag är en van bussåkare som i år har tänkt efter. Jag vet att nu när vintern kommer blir det svårare för bussarna att ta sig fram ute på landsbygden.</p><p>I väntan på bussen står jag ofta och fryser, för någon busskur finns det ofta inte ute på landet. När jag ibland konstaterar att bussen är försenad brukar jag helt enkelt bli irriterad. Men jag har tänkt efter och bestämt mig för att hur uppretad jag än blir på bussarnas förseningar så ska jag inte klaga på någon busschaufför utan le och tacka för att de kommer.</p><p>Jag är övertygad om att busschaufförerna gör sitt jobb så bra de kan. De kör inte fortare än vad de och bussen klarar i halkan. Vi måste tänka på konsekvenserna.</p><p>Tänk på vilka hemska olyckor som skulle kunna inträffa om chaufförerna jäktade för att hålla tidtabellen istället för att sätta trafikanternas säkerhet främst. Det är faktiskt beundransvärt att bussarna kör ut på landsbygden i snö och halt väglag. Detta sker ofta även om vägarna är oplogade och osandade.</p><p>När bilarna ligger i dikena på väg in till staden tycker jag att det känns tryggt på bussen.</p><p>Jag tycker att alla ska göra som jag i vinter och inte klaga på chaufförerna! De gör sitt jobb så bra de kan för att vi ska få så bra och säker kollektivtrafik som möjligt! Le istället för att klaga!</p><p><b>J W</b></p>

Insändare: Vintern är här - le och sluta gnäll

Vintern är här - le och sluta gnällVintern är här - le och sluta gnäll
11 december 2008 09:00
<p>Saab gick i går ut med hård kritik mot hur Norge agerat när man valde det amerikanska stridsflygplanet Joint Strike Fighter, JSF, framför Jas Gripen. </p><p>Beslutet kom för ett par veckor sedan och föregicks av en utvärdering av de två planen. Den innehåller en hel del märkligheter enligt Saab (se även A16). </p><p>Avgörande faktorer ska ha ändrats utan att Saab fått veta det. Bland annat ska norrmännen ha baserat kostnadskalkyler på sina erfarenheter från det amerikanska F16 i stället för på det underlag för Gripen, som svenska staten tillhandahållit. Mest anmärkningsvärd är kanske uppgiften att Norge ska ha beräknat att hälften av Gripenplanen skulle störta under en period på 35 år. </p><p>Saab talar i egen sak när de kritiserar Norges upphandling. Men det gör inte att kritiken kan avfärdas. Företaget har accepterat resultatet av andra länders upphandlingar, men väljer denna gång att sticka ut hakan. Det är en stor risk att ta - om norrmännen kan visa att Saab är ute i ogjort väder får sig varumärket ytterligare en rejäl smäll. </p><p>Corren har redan tidigare påpekat att det finns goda skäl att tro att beslutet att välja JSF i första hand var politiskt och strategiskt. Norge vårdar sina relationer med USA sedan länge. Amerikanska plan har man köpt sedan tiden efter andra världskriget. Och för Norge är naturtillgångar kring Arktis och Barents hav ett avgörande strategiskt intresse i framtiden. Där väntar förmodligen en styrkemätning mot Ryssland med USA och Kanada som allierade - då är det en fördel om Norge flyger amerikanska plan. </p><p>Inget konstigt med det, egentligen. </p><p>Men om de verkliga skälen till beslutet är politiska är det orätt av Norge att iscensätta en upphandling, som sedan manipuleras, med resultatet att Saab och deras produkt Jas Gripen skadas allvarligt. </p><p>Norge har basunerat ut för hela världen att Jas Gripen inte klarar viktiga försvarsuppgifter och att planet är betydligt dyrare än ett av världens dyraste stridsflygplan. Det kan allvarligt påverka Saabs möjligheter att sälja Gripen till andra länder. </p><p>Ett tänkbart scenario är att den norska regeringen har varit rädd för den inhemska opinionen. Många norrmän är säkert skeptiska till att köpa från USA om det finns billigare, likvärdiga alternativ. </p><p>En annan möjlighet är att krafter inom det norska försvaret påverkat upphandlingsprocessen mer än vad som är lämpligt. Det är allmänt känt att Norges försvar gärna fortsätter att köpa amerikanskt. </p><p>Om det är så det har gått till har norrmännen huggit en kniv i ryggen på projektet Jas Gripen. </p><p>Och det är värre än så. Har upphandlingen manipulerats för att missgynna Jas Gripen väcker det frågor om hur det nordiska försvarssamarbetet ska kunna fungera. En vän som hugger dig i ryggen för att slippa stå för sina beslut är knappast någon vän. </p><p>Försvarsminister Sten Tolgfors bör agera. Norrmännen måste krävas på förklaringar. Blotta misstanken om att upphandlingen var iscensatt riskerar att skada relationen mellan våra länder. </p>

Ledare: En norsk kniv i ryggen på Saab

En norsk kniv i ryggen på SaabEn norsk kniv i ryggen på Saab
11 december 2008 01:00
Krönika

Tove Lifvendahl: Ta statsministern med en nypa salt

11 december 2008 00:00
<p>Angående "Modernt bondfångeri?" av signaturen "Lurad", 8/12.</p><p><b>Min bäste "Lurad",</b> du undrar i din insändare varför dessa Fair trade-varor kostar mer när de borde kosta mindre då det ska vara färre mellanhänder. Det du skriver är att Fair trade (rättvisemärkt) är ett bondfångeri för att varorna ändå kostar mer och att då dessa mellanhänder roffar åt sig extra - eller har jag fel?</p><p>Du kanske bör kolla upp exakt vad en rättvisemärkt vara innebär.</p><p>Ja, det är färre mellanhänder. Varför kostar det då mer? För att varje individ som jobbat med den varan ska få rättvist betalt. Dessutom är det ett visst miljökrav vad gäller tillverkning och frakt.</p><p>Dessutom går ofta en viss summa av varorna till att förbättra bland annat tillgången till rent vatten och medicin i områdena varan kommer ifrån.</p><p>Ta ett besök på Världsbutiken på Hospitalstorget i Linköping där endast sådana varor säljs. Jag jobbar där de kommande fredagarna, jag reder gärna ut dina frågetecken.</p><p><b>A</b></p>

Insändare: Rättvisemärkt = färre mellanhänder

11 december 2008 00:00
<p><b>Regeringen vill </b>motverka arbetslösheten och satsar 8,3 miljarder för jobb och omställning. En av de saker som ska omställas och jobbas med är reparation, ombyggnader, tillbyggnad och underhåll av byggnader - så kallade ROT-tjänster.</p><p>Det är vällovligt. Vad som bekymrar är att regeringen uppenbarligen inte ser hyresrätter som byggnader eftersom subventionen ännu en gång endast riktar sig till egnahem och bostadsrätter.</p><p>Miljonprogrammet står inför ett gigantiskt upprustnings- och omställningsbehov och många jobb inom byggbranschen skulle kunna skapas där. Men inte en krona av jobbpaketet går dit.</p><p>Därmed fortsätter regeringen sin väg mot en allt större snedvridning som innebär stöd till villaägare och bostadsrättsinnehavare, men inget stöd till hyresgäster.</p><p>Hyresrätten var redan ekonomiskt missgynnad. Den subvention som villaägare och bostadsrättsinnehavare har genom skattereduktionen för ränteutgifter får inte hyresgäster - en skillnad som blev ännu större då riksdagen tog bort det räntebidrag som var avsett att åtminstone till en del kompensera för detta.</p><p>Sedan kom de så kallade "hushållsnära tjänsterna" där gräsklippning och trappstädning betraktas som hushållsnära och skattesubventioneras. Detta förutsatt dock att tjänsterna inte tillhör en hyresrätt för då är de inte hushållsnära längre utan ska beskattas fullt ut.</p><p>Det verkar som regeringen tror att hyresgäster till skillnad från andra har en outsinlig plånbok att ösa ur. Som förtroendevald i hyresgästföreningen får jag dagligen samtal från oroade hyresgäster som förklarar det rakt motsatta!</p><p><b>Björn Johansson</b><b /></p><p><b>vice ordförande</b><b /></p><p><b>Hyresgästföreningen</b><b /></p><p><b>Region Öst</b></p>

Insändare: Hyresgäster behöver också avdrag!

10 december 2008 13:24
<p>Drygt 2 300 fick i måndags beskedet att de tvingas lämna sina jobb vid Volvo Personvagnar. Dagens Industri rapporterade samma dag att regeringen, enligt anonyma källor, överväger att starta ett gemensamt bolag för forskning och utveckling inom fordonsindustrin. Något förslag har ännu inte kommit.</p><p>Magnus Sundemo och Håkan Danielsson, ordförande för Sveriges Ingenjörer vid Volvo Cars och Saab Automobiles, kritiserade i går regeringen för att inte göra tillräckligt för att underlätta en "nödvändig omstart". (SvD 10/12) Deras förslag är att Saab och Volvo slås ihop. Kompetensen stannar då kvar i Sverige.</p><p>Kreativa förslag behövs i diskussionen om hur fordonsindustrin ska komma på fötter. Men det finns en fara med partsinlagor som Sundemos och Danielssons, och det är avsaknaden av helhetssyn. För det deras förslag går ut på är ju att säkra jobben för den grupp de företräder - bilingenjörerna. Vad som händer med de som jobbar på golvet framgår inte. Men deras förslag utesluter inte att produktutvecklingen sker här i Sverige medan själva produktionen sker någon annanstans i världen. </p>

Ledare: Fordonskris här

Fordonskris härFordonskris här
10 december 2008 12:56
<p>Amerikas regering och kongress tycks vara överens om ett krispaket. Det innebär nödlån på cirka 15 miljarder dollar till GM och Ford, vilka äger Saab respektive Volvo PV. </p><p>Enligt vad som tidigare framgått om krisförhandlingarna kommer kongressen att ställa höga krav på GM och Ford att rensa i verksamheten och gå mot lönsamhet i snabb takt, för att den ska bevilja krispaketet. Det gör det än mer troligt att Saab och Volvo PV säljs. </p><p>Problemet är att hitta en köpare. </p><p>Varför vissa vill att svenska staten ska ta på sig den huvudvärken - till ingen uppenbar nytta dessutom - framstår som allt mer gåtfullt. GM och Ford är säkerligen bättre på att hitta rätt köpare än svenska staten. Risken för att svenska staten skulle bli sittande med Svarte Petter om man försöker ta över tillfälligt är överhängande. </p><p>Det framstår också som klokt att regeringen inte har satt ner foten vad det gäller ett svenskt krispaket. Först när läget klarnar för de amerikanska ägarna är det möjligt att säga vad som ens går att göra på svensk mark. </p><p>Så fort det finns klara papper bör regeringen agera skyndsamt. </p>

Ledare: Fordonskris där...

Fordonskris där...Fordonskris där...
10 december 2008 00:00
<p><b>Jag skulle </b>vilja uppmärksamma de lastbilschaufförer som ligger så tätt inpå på framförande bil så man tror att de när som helst ska braka in i bilen bakifrån. Man känner sig inte så stor framför er. Skulle man behöva bromsa för något får ni väldigt mycket på ert samvete då lastbilen inte kan bromsa in lika fort och enkelt!</p><p>Jag var med om det en kväll och jag blev väldigt rädd chockad och ledsen när jag tänker på vad som nästan höll på att hända.</p><p>Så snälla håll avståndet och ha inte så bråttom. Det är då det händer olyckor!</p><p><b>En upprörd bilist</b></p>

Insändare: Snälla - håll avstånd i trafiken

10 december 2008 00:00
<p>Svar till"Fritte", 28/11.</p><p><b>Ibland häpnar man</b> över vissa insändare och i detta fall gjorde jag det. Att i dessa tider, då nästan ingen använder blinkers på rätt sätt, klaga då man råkat få syn på någon som för en gångs skull använt sig av densamma låter helskumt.</p><p>Flumverket (Vägverket) skriver exakt dessa ord "en cirkulationsplats är inte en korsväg, det är en väg med flera avfarter åt höger" i sin folder. Men vad tusan är en rondell om inte en ombyggd korsning - det vet varenda kotte som har varit i trafiken.</p><p>Hur någon kan tycka att det är fel att visa åt vilket håll man ämnar köra åt övergår mitt arma förstånd. Tyvärr är "Frittementaliteten" oerhört utbredd i vårt land - blinka om du har lust eller skit i detsamma - vilket de flesta gör.</p><p><b>Gubben</b></p>

Insändare: Blinka lilla lampa där . . .

9 december 2008 01:00
Krönika

Dilsa Demirbag-Sten: Våldsromantik hotar demokratin

9 december 2008 01:00
<p><b>S, v och mp är överens</b> om att bilda en koalitionsregering om de vinner valet 2010. </p><p>Vid en första anblick kan det verka som om vänsterblocket har stärkt sin position. Men så enkelt är det inte. </p><p>För Mona Sahlin är trepartisamarbetet en förlust. Hon har tvingats backa från beskedet att socialdemokraterna skulle samarbeta med miljöpartiet inför 2010 - utan vänsterpartiet. Dessutom har hon förlorat matchen mot vänsterfalangen i det egna partiet. </p><p>Bandet till v kan bli ett strypkoppel om Sahlin vill röra sig in mot den politiska mitten. Och hon har definitivt inte råd att starta ett historiskt samarbete - som sedan spricker. Ett sådant misslyckande skulle leda till krav på Sahlins avgång från hennes motståndare inom partiet. </p><p>Därför är det ofrånkomligt att trepartisamarbetet innebär en vänstervridning av s-politiken. Det kan i sin tur skrämma marginalväljarna, just samma grupper som i förra valet gick över till alliansen. Utan dem kan det bli mycket svårt att vinna valet 2010. </p><p><b>Några klara besked</b> innebär inte heller trepartisamarbetet. Allt väljarna vet är att s, v och mp vill bilda regering. Vilken politik de vill föra får väljarna besked om först våren 2010. Det innebär att vänsterblocket går in i ett 1,5 år långt vakuum. Varje besked från partiledarna eller språkrören kommer hädanefter att följas av frågan: Är ni överens om det här inom blocket? </p><p>Om den frågan inte kan besvaras med ett ja riskerar beskedet att falla platt till marken. </p><p>Och det saknas inte områden där det kommer att bli mycket svårt för de tre partierna att komma överens. Skola, kärnkraft, försvarets budget, utrikespolitiken, EU-medlemskapet, skatterna, arbetsrätten, budgettaket - ja, det är bara en kort introduktion till de svårigheter som väntar vid förhandlingsbordet. </p><p>En annan svaghet är att de tre partierna inte bildar en allians med ett gemensamt valmanifest. Det man enas om ska formuleras i en separat regeringsplattform. Men då blir det oklart vilken status de förslag får som läggs fram i valmanifesten men inte i regeringsplattformen. De blir ett extra garnityr ovanpå valfläsket - en ren dekoration. </p><p><b>Lag vänster</b> kommer också att jämföras med lag höger i ett slags politikens Robinsontävling. Vem bråkar minst vid lägerelden? Vem ser snyggast ut när hon är ute och fiskar röster? Vem bygger snabbast en hållbar plattform i de politiska vågorna? </p><p>Den matchen kommer att bli svår. Oavsett vad man tycker om alliansens politik har de borgerliga bevisat att de kan vara handlingskraftiga, klarar att kompromissa - och dessutom har kul ihop. </p><p>Det var ingen slump att Mona, Maria och Peter först inte ville ha med Lars i laget. Rent taktiskt har han mer att vinna på att vara besvärlig än på att vara medgörlig. Hans brinnande övertygelse kan göra honom svårhanterlig - och han har en garderob full av käpphästar. Dessutom överglänser han de andra både som taktiker och som debattör. </p><p>Mona Sahlin får inget lätt jobb med att hålla ihop lag vänster. </p>

Ledare: Politikens Robinsontävling har bara börjat

Politikens Robinsontävling har bara börjatPolitikens Robinsontävling har bara börjat
Sida 14 av 21
Sida 14 av 21