11 februari 2009 00:00
<p><b>Kollektivtrafiken har </b>en viktig roll att spela för miljöns skull och för att minska olyckorna. DÄ och dÄ hörs krav pÄ gratis kollektivtrafik för att Ästadkomma större övergÄng frÄn bil till kollektivÄkande. Men detta fungerar bara i landsbygdstrafik.</p><p>Gratis kollektivtrafik i stadsmiljö lockar nÀstan bara över cyklister, fotgÀngare och nya resande till bussen, inte bilister i nÄgon större utstrÀckning.</p><p>Den framgÄngsrika gratis Kuxatrafiken i Ockelbo handlar huvudsakligen om trafik pÄ lÀngre strÀckor utanför tÀtort dÀr ingen konkurrens mellan cykel/gÄng och buss rÄder.</p><p>Varför blir det sÄ hÀr? Jo, den som vÀljer att gÄ eller cykla gör det i mÄnga fall av ekonomiska skÀl. Om dÄ en gratis buss bjuds gÄr det lÀtt att ta den i stÀllet. Den som vÀljer bilen för sin resa har avsevÀrd betalningsvilja för att fÄ en snabb och bekvÀm resa. DÀrmed blir det mindre lockande att ta bussen istÀllet eftersom det ofta tar minst tre gÄnger sÄ lÄng tid att Äka buss i tÀtort som att Äka bil, med mer eller mindre lÄnga strÀckor att gÄ.</p><p>Att locka över fotgÀngare och cyklister till bussen Àr negativt för folkhÀlsan eftersom vi generellt sett rör pÄ oss för lite.</p><p>PÄ landsbygden dÀremot kan tidsvinsten med bilen bli mindre relativt sett och priset fÄr större betydelse.</p><p>AlltsÄ behöver vi framför allt snabbare och bekvÀmare kollektivtrafik i stadsmiljön, men gÀrna med en viss avgift, och billigare/gratis kollektivtrafik pÄ landsbygden.</p><p><b>Eva</b></p> InsÀndare: Inför gratis kollektivtrafik pÄ landsbygden