11 februari 2009 00:00
<p><b>Kollektivtrafiken har </b>en viktig roll att spela för miljöns skull och för att minska olyckorna. Då och då hörs krav på gratis kollektivtrafik för att åstadkomma större övergång från bil till kollektivåkande. Men detta fungerar bara i landsbygdstrafik.</p><p>Gratis kollektivtrafik i stadsmiljö lockar nästan bara över cyklister, fotgängare och nya resande till bussen, inte bilister i någon större utsträckning.</p><p>Den framgångsrika gratis Kuxatrafiken i Ockelbo handlar huvudsakligen om trafik på längre sträckor utanför tätort där ingen konkurrens mellan cykel/gång och buss råder.</p><p>Varför blir det så här? Jo, den som väljer att gå eller cykla gör det i många fall av ekonomiska skäl. Om då en gratis buss bjuds går det lätt att ta den i stället. Den som väljer bilen för sin resa har avsevärd betalningsvilja för att få en snabb och bekväm resa. Därmed blir det mindre lockande att ta bussen istället eftersom det ofta tar minst tre gånger så lång tid att åka buss i tätort som att åka bil, med mer eller mindre långa sträckor att gå.</p><p>Att locka över fotgängare och cyklister till bussen är negativt för folkhälsan eftersom vi generellt sett rör på oss för lite.</p><p>På landsbygden däremot kan tidsvinsten med bilen bli mindre relativt sett och priset får större betydelse.</p><p>Alltså behöver vi framför allt snabbare och bekvämare kollektivtrafik i stadsmiljön, men gärna med en viss avgift, och billigare/gratis kollektivtrafik på landsbygden.</p><p><b>Eva</b></p> Insändare: Inför gratis kollektivtrafik på landsbygden