25 februari 2009 00:00
<p><b>Kisa samhälle </b>förslummas av att genomfartstrafiken ökar och ökar år från år och trivsels faktorn sjunker i och med detta. Då försämras också möjligheterna för utveckling av handel, affärsliv, turism och industri.</p><p>Industrietableringen efterlyser rimliga kommunikationer och logistik. Kindasågens chef har påtalat vikten av att kunna planera för en framtida utveckling där riksvägen spelar en stor roll.</p><p>Ur en industri som Kindasågen kan avknoppning till nya företag ske. Nya företag och industrier har i alla städer och samhällen bildats runt förbifarter där det finns en utvecklingspotential. En sanning som upprepar sig överallt.</p><p>Får Kisa en ny pulsåder öster ut innebär detta utvecklingsmöjligheter. Är Kisa inte längre av intresse för att det saknas kommunikations möjligheter för tung trafik. Ska utvecklingen i Kisa stanna på grund av utebliven förbifart?</p><p>Det är snart 50 år sedan 34:ans byggstart och vi har hört samma argument ??Det blir kanske inom en tioårsperiod".</p><p>Nu har 34:an dessutom slagits samman med riksväg 23 mellan Helsingborg och Motala. Tung trafik från Europa, Skåne och Småland väljer 23:an före E:4:an, detta belastar genomfarten i Kisa väldigt hårt vilket är ohållbart i längden.</p><p>Nu har regeringen lovat skjuta till extra miljarder till ny och förbättrad infrastruktur. Dessa investeringar får kommunerna slåss om för att erövra.</p><p>Nu ser lågkonjunktur, varsel och arbetslöshet ut som den rätta tiden att snabbt komma igång med krävande väginvesteringar som kan bli en lycka för orter som Kisa.</p><p><b>Miljövän RA</b></p> Insändare: Kisa samhälle tar stryk av genomfarten