Sökresultat

12 november 2018 20:47
BANDY

Målvakten är tillbaka i IFK

Målvakten är tillbaka i IFKMålvakten är tillbaka i IFK
29 oktober 2018 20:00
BANDY

TV: "IFK har inte åkkonditionen"

TV: "IFK har inte åkkonditionen"TV: "IFK har inte åkkonditionen"
25 oktober 2018 14:03
Bandy

IFK-matchen är inställd

IFK-matchen är inställdIFK-matchen är inställd
10 juni 2018 13:53
BANDY

IFK Motala lånar spelare från allsvenskan

IFK Motala lånar spelare från allsvenskanIFK Motala lånar spelare från allsvenskan
17 april 2017 17:34
KRÖNIKA

En smakstart för Giffarna

En smakstart för GiffarnaEn smakstart för Giffarna
7 februari 2015 06:00
Krönika

Åsa Christoffersson: Se "Trevligt folk" – det är obligatoriskt

Se "Trevligt folk" – det är obligatorisktSe "Trevligt folk" – det är obligatoriskt
29 januari 2013 06:39
Svar till Maria Lind och Åsa Merving, Debatt 28/1.

Insändare: Våga stå för sanningen om Långbrott

24 augusti 2012 07:09
svar till Åsa jonsson, 21/8.

Insändare: Valla rätt plats för ny stadsdel

17 augusti 2012 06:00
Svar till Åsa Jonsson, 14/8.

Debatt: Vallastaden en samhällsbyggande föregångare

23 mars 2009 09:07
<p>I går presenterade på DN Debatt den rödgröna oppositionen sitt alternativ till regeringens energiöverenskommelse. De långsiktiga, miljömässiga planerna skiljer sig inte nämnvärt från varandra. Det bör de inte heller göra. Gällande energipolitiken är de gröna målen gemensamma. </p><p>På sikt bör all svensk energi komma från förnybara energikällor, skriver företrädarna för de tre oppositionspartierna. Det är ett mycket långsiktigt mål, men knappast ett som någon kommer att argumentera emot. Det intressanta är ju hur vi når dit och hur utvecklingen fram till dess bör se ut.</p><p>Förutom att oppositionen slår fast att Vattenfall även fortsättningsvis ska kvarstå i statlig ägo - en fråga som regeringen hittills undvikit att ge klart besked om - är den enda stora skillnaden mot alliansens energipolitik inställningen till kärnkraft. </p><p>Socialdemokraterna, Vänster- och Miljöpartiet är överens om att en utfasning av kärnkraften måste ske successivt i takt med att den kan ersättas med andra, förnybara energikällor. Detta för att värna jobben och välfärden - och förstås elförsörjningen. Här har Miljöpartiet fått kompromissa något, säger språkrör Peter Eriksson, men medger att i en förhandling kan partiet "inte riktigt räkna med att vår politik ska gå igenom till hundra procent". I stället har MP fått sälla sig till den uppfattning som varit rådande i svensk politik i snart 30 år. </p><p>Det är en linje som passar den i kärnkraftsfrågan splittrade Socialdemokratin väl. Mona Sahlin har fått med sina samarbetspartners på den medelväg som vare sig öppnar för ny kärnkraft (det skulle MP eller V aldrig gå med på) eller smäller dörren i ansiktet på de atomkraftsvänliga industrifacken och likasinnade Socialdemokrater.</p><p>Däremot har Sahlin fått backa från sitt tidigare rätt kontroversiella och troligen inte särskilt övervägda uttalande om att Sverige i framtiden inte skulle exportera el till länder utanför Norden. Visserligen skriver oppositionsledarna i sin debattartikel att en fungerande nordisk elmarknad ska prioriteras, men att dit räknas också de baltiska länderna. "På sikt är en gemensam europeisk elmarknad att eftersträva", påpekas också. </p><p>Vänster- och Miljöpartiets ledare inser förmodligen vilket misstag det vore att stänga dörren till den europeiska marknaden, dels strategiskt, dels miljömässigt. Sverige bör sprida sin gröna energi, inte skydda den från insyn. </p><p>De två valbara alternativen 2010 om energipolitiken står alltså mellan alliansens kärnkraftsinkluderande överenskommelse och oppositionens kompromissande som landat i ungefär "kärnkraft tills vi inte behöver den längre". </p><p>De havererade överläggningarna mellan regeringen och oppositionen skyller vardera sida på den andra. S, V och MP deklarerar att om de vinner valet kommer alliansen att bjudas in till vidare energisamtal. Faktum kvarstår dock att någon sida måste ändra sig om kärnkraften, annars består samma dödläge som vi ser i dag.</p><p>Citat: "En linje som passar den splittrade Socialdemokratin väl."</p>

Ledare: Kärnkraften fortfarande knäckfrågan

Kärnkraften fortfarande knäckfråganKärnkraften fortfarande knäckfrågan
5 februari 2009 21:00
<p>Det verkar som det kan finnas en öppning för David Persson, handbollsmålvakten i Mantorp, som inte får spela med hjälm men som så gärna vill spela och som mer eller mindre har fått läkarorder på att om han ska spela så måste han ha hjälm. Om det kan jag säga: stå på dig, David. Till förbundet: ge honom dispens.</p><p>Jag lider med David och minns med fasa den gången i skolhandbollen när jag som målvakt fick ett stenhårt kast i ansiktet. Vi kan väl ha gått i sjunde klass, kanske, eller så. Motståndaren kom i sololäge, jag hoppade fram, och han vräkte bollen mitt i snoken. Mina lagkompisar jublade, jag hade ju räddat. Men hela ansiktet stelnade, det snurrade i huvudet, och jag hade knappt en aning om var jag befann mig. Ännu mindre var målet var. Jag låg ner. Det brände i ansiktet och det var svårt att se genom tårarna. Reste mig upp. Alla kom fram. Skytten bad om ursäkt. Domaren sa något. Är det bra, sa han. Bra? är du inte klok, tänkte jag. </p><p>Jag kunde inte prata. Kinderna var som förlamade, läpparna förseglade, eller ihoplimmade, tungan tjock som en orm. Och näsan blödde. Kanske hade jag hjärnskakning. Man ledde ut mig till bänken. Då fick jag syn på Henne på läktaren. Våra blickar möttes. Inte kunde jag sitta på bänken då. Jag ville spela. Men fick inte.</p><p>Hade jag haft en hjälm (helst med galler), kunde jag ha spelat. Tror jag.</p>

Jag vet hur detkänns, Persson

31 januari 2009 00:00
Kungsbacka

"Ingo hade ett riktigt knockoutslag"

"Ingo hade ett riktigt knockoutslag""Ingo hade ett riktigt knockoutslag"
27 januari 2009 02:00
<p>För någon vecka sedan genomfördes Transportforum i Linköping. I sitt inledningsanförande betonade infrastrukturminister Åsa Torstensson vikten av samordnade och effektiva transporter, bland annat för att skona vår miljö. En av de största miljöbovarna vi har i vårt moderna samhälle är privatbilismen - och då framför allt den onödiga privatbilismen. Onödig i den mening att transportbehovet skulle kunna tillfredställas med kollektivtrafik, om den gjordes mer attraktiv.</p><p>Många privatpersoner tar bilen till och från jobbet därför att det är praktiskt och i många fall också kortsiktigt lönsamt i förhållande till den kollektivtrafik som erbjuds. Vi vet alla vad det får för effekt på vår miljö och vilka problem det är i innerstaden med trängsel i trafiken under kritiska tider och hur svårt det kan vara att hitta en parkeringsplats.</p><p>Tänk om vi kunde få en väl utbyggd och, för den resande, avgiftsfri kollektivtrafik! Vilka positiva effekter skulle det kunna tänkas få? Jag ser många:</p><p>? Den stora vinnaren skulle naturligtvis vara miljön. Färre fordon på vägarna medför ett minskat utsläpp av skadliga ämnen i luften.</p><p>? Kommunen skulle få minskade kostnader för väg- och gatuunderhåll.</p><p>? Det skulle innebära färre trafikolyckor och därmed färre döda och skadade i trafiken. </p><p>? Detta skulle i sin tur medföra lägre sjukvårdskostnader för landstinget och lägre kostnader för försäkringsbolagen med lägre försäkringspremier som följd.</p><p>? Alla Linköpings cyklister och gångtrafikanter skulle få en lugnare och säkrare trafikmiljö.</p><p>? Vi skulle skapa bättre framkomlighet för de samhällsnyttiga transporterna - kollektivtrafik, taxi, utryckningsfordon med mera.</p><p>? Vi skulle förhoppningsvis få färre som tog bilen trots att de inte borde det - framför allt förare som trots påverkan av alkohol och droger sätter sig bakom ratten och kör till jobbet.</p><p>? Kommunen skulle slippa gränsdragningsproblematiken med skolbusskorten för kommunens skolungdomar. Vem får och vem får inte? Som det är i dag är gränsdragningen väldigt godtycklig.</p><p>? Kollektivtrafiken skulle spara stora belopp på utebliven avgiftsadministration, avgiftskontrollanter, biljettautomater, kortläsare på bussarna med mera.</p><p>Det finns redan aktörer i kommunen som uppmärksammat problematiken och också gjort något åt den. I helgen fanns i Corren ett reportage om gratisbussar mellan Ikano-området och olika platser i Linköping. Ett utmärkt initiativ som, även om det hade kommersiella förtecken, är ett lovvärt initiativ i miljöns intresse.</p><p>Så - vad väntar vi på?</p><p>Peter Moberg</p>

Debatt: Gör kollektivtrafiken gratis för miljöns skull

Gör kollektivtrafiken gratis för miljöns skullGör kollektivtrafiken gratis för miljöns skull
9 december 2008 01:00
Krönika

Dilsa Demirbag-Sten: Våldsromantik hotar demokratin

9 december 2008 01:00
<p><b>S, v och mp är överens</b> om att bilda en koalitionsregering om de vinner valet 2010. </p><p>Vid en första anblick kan det verka som om vänsterblocket har stärkt sin position. Men så enkelt är det inte. </p><p>För Mona Sahlin är trepartisamarbetet en förlust. Hon har tvingats backa från beskedet att socialdemokraterna skulle samarbeta med miljöpartiet inför 2010 - utan vänsterpartiet. Dessutom har hon förlorat matchen mot vänsterfalangen i det egna partiet. </p><p>Bandet till v kan bli ett strypkoppel om Sahlin vill röra sig in mot den politiska mitten. Och hon har definitivt inte råd att starta ett historiskt samarbete - som sedan spricker. Ett sådant misslyckande skulle leda till krav på Sahlins avgång från hennes motståndare inom partiet. </p><p>Därför är det ofrånkomligt att trepartisamarbetet innebär en vänstervridning av s-politiken. Det kan i sin tur skrämma marginalväljarna, just samma grupper som i förra valet gick över till alliansen. Utan dem kan det bli mycket svårt att vinna valet 2010. </p><p><b>Några klara besked</b> innebär inte heller trepartisamarbetet. Allt väljarna vet är att s, v och mp vill bilda regering. Vilken politik de vill föra får väljarna besked om först våren 2010. Det innebär att vänsterblocket går in i ett 1,5 år långt vakuum. Varje besked från partiledarna eller språkrören kommer hädanefter att följas av frågan: Är ni överens om det här inom blocket? </p><p>Om den frågan inte kan besvaras med ett ja riskerar beskedet att falla platt till marken. </p><p>Och det saknas inte områden där det kommer att bli mycket svårt för de tre partierna att komma överens. Skola, kärnkraft, försvarets budget, utrikespolitiken, EU-medlemskapet, skatterna, arbetsrätten, budgettaket - ja, det är bara en kort introduktion till de svårigheter som väntar vid förhandlingsbordet. </p><p>En annan svaghet är att de tre partierna inte bildar en allians med ett gemensamt valmanifest. Det man enas om ska formuleras i en separat regeringsplattform. Men då blir det oklart vilken status de förslag får som läggs fram i valmanifesten men inte i regeringsplattformen. De blir ett extra garnityr ovanpå valfläsket - en ren dekoration. </p><p><b>Lag vänster</b> kommer också att jämföras med lag höger i ett slags politikens Robinsontävling. Vem bråkar minst vid lägerelden? Vem ser snyggast ut när hon är ute och fiskar röster? Vem bygger snabbast en hållbar plattform i de politiska vågorna? </p><p>Den matchen kommer att bli svår. Oavsett vad man tycker om alliansens politik har de borgerliga bevisat att de kan vara handlingskraftiga, klarar att kompromissa - och dessutom har kul ihop. </p><p>Det var ingen slump att Mona, Maria och Peter först inte ville ha med Lars i laget. Rent taktiskt har han mer att vinna på att vara besvärlig än på att vara medgörlig. Hans brinnande övertygelse kan göra honom svårhanterlig - och han har en garderob full av käpphästar. Dessutom överglänser han de andra både som taktiker och som debattör. </p><p>Mona Sahlin får inget lätt jobb med att hålla ihop lag vänster. </p>

Ledare: Politikens Robinsontävling har bara börjat

Politikens Robinsontävling har bara börjatPolitikens Robinsontävling har bara börjat
27 november 2008 21:00
<p>Miljardär! Jo, jag tackar. Tänk den som hade en sån att backa upp en. En som gick och drällde med tusenlappar i fickan så man kunde springa efter och bara gå och plocka och samla på hög och sen köpa ny diskmaskin och storbilds-teve och kanske rent av bygga biosalong där hemma. Mig skulle det inte göra det minsta om han (de flesta miljardärer är hanar) ville bestämma hur det skulle se ut i mitt hem. Bara han köpte. Jag kan ta en bil också. BMW, helst.</p><p>En miljardär som backar upp LHC tycker man inte skulle nöja sig med att futta med en massa tjecker hit och dit för enstaka miljoner. Har de motsvarat pengarna, hittills? Stenbeck vill ju vinna Champions Hockey League, säger han. Okej, då. Ta fram pluskan ordentligt och sno hit Mats Sundin! VI VILLL HA SUNDIN! Vad kostar han? 25 miljoner för en säsong? 50 miljoner? 100 miljoner? Ingenting för en miljardär. Köp Daniel Alfredsson också när du ändå är igång.</p><p>Jag har ingenting emot miljardärer. Absolut inte. Men jag gillar inte att de ska futta. Ta Fredrik Lundberg. 10-15 miljoner är väl ingenting? Ge IFK Norrköping en halv miljard i stället och se till att klubben blir topplag i Europa. Ta upp kampen med de ryska pengabingarna och köp de bästa spelarna. Naturligtvis till det lag som borde ligga Norrköpingsfödde Lundberg varmast om hjärtat. IFK. Sen kan de sitta där tillsammans alla miljardärerna och leka med fotbolls- och hockeylag ungefär som vi (eller våra barn) leker med dataspel. Ett fotboll manager för miljardärer. </p><p>Och ta Philippe Hubert, Malin Baryards schweiziske hästägare och sponsor. Om han vill att hon ska bli världsbäst och vinna OS och VM, ja men då får han väl köpa den bästa hästen i hela världen. Strunt samma vad den kostar. Köp den som Meredith Michaels Beerbaum vinner med. Svårare än så är det inte. Pengarna regerar.</p><p>Eller? </p>

En miljardärordnar allt?

27 november 2008 00:00
<p><b>Nu har </b>det hänt så många gånger att jag varit nära att köra på en cyklist att jag inte kan vara tyst längre. Det verkar som om många cyklister verkar tro att de är odödliga. Det bekräftas bland annat av det faktum att de som är värst är de som cyklar utan hjälm.</p><p>Många cyklister tycks tro att de har rätt att cykla på vanliga övergångsställen för gående, eller att korsa vägen på en cykelöverfart i full fart. Jag har inget emot att lämna företräde till dessa cyklister, men som bilist vill jag ha en ärlig chans att hinna stanna i tid utan att behöva tvärbromsa.</p><p>Det lustiga är att nämnda cyklister inte är barn eller ungdomar, utan vuxna. Barnen får ju trafikutbildning i skolan, men många vuxna verkar ha glömt det mesta som rör trafikvett så fort de sätter sig på en cykel.</p><p>Kanske behöver vi införa förarbevis för cykling i tätort från till exempel 18 års ålder?!</p><p><b>BILIST IBLAND CYKLIST</b></p>

Insändare: Många cyklister tror de är odödliga

Många cyklister tror de är odödligaMånga cyklister tror de är odödliga
27 november 2008 00:00
<p><b>Du körde </b>en röd oregistre-rad trimmad moped av märket Peugeot på gång- och cykelbanan mot Mobilia i Mantorp. Din hastighet var konstant 60 km/tim. Trots din avsaknad av viktiga hjärnceller så hade du hjälm.</p><p>Din passagerare däremot, ett barn cirka 8-10 år, satt helt oskyddad. Kanske var det din son eller lillebror du lockat med på din färd mot City Gross.</p><p>Jag kunde enkelt ha kört ifatt dig med bilen, men avstod, för att inte bryta mot hastighetsbegränsningen och bidra till att öka olycksrisken.</p><p>Mopedåkningen är ju som bekant ett problem på de flesta orter och olycksstatistiken talar sitt tydliga språk och visar klart att det är för enkelt att skaffa sig förarbevis för EU-mopeder. De som sköter sig är smarta nog att klara högre krav. Vägverket som ansvarar för utbildning och utfärdande av förarbevis måste skärpa kraven för godkännande.</p><p><b>Bertil Jansson</b></p>

Insändare: Laglösa mopedister förstör för de laglydiga

5 september 2008 00:00
Kungsbacka

Stenhuggeribråk ser ut att vara över

16 september 2007 00:00
Kungsbacka

Historiska SM-segrare i orientering

Sida 14 av 16
Sida 14 av 16