Sökresultat

2 mars 2009 00:00
<p><b>I torsdags </b>kväll var jag på väg hem från lasarettet i Motala, efter att ha hämtat nyopererad make. Klockan var nästan åtta och det var kolsvart ute. Vi passerar Skänningerondellen och kommer in på väg 206 mot Mantorp.</p><p>Efter något hundratals meter skymtar jag en bil som ligger upp och ner i diket. Att bara fortsätta är otänkbart. Någon kan ju vara kvar i bilen.</p><p>Jag vänder bilen, åker tillbaka, på med varningsblinkers, över vägen mot bilen.</p><p>Men se där, polisen har visst redan varit här. En ynka liten plastremsa hänger på bilens underrede. Den var helt omöjlig att se förrän man nästan är ända framme.</p><p>Det skulle behövas någon sorts reflekterande band eller skylt så man på längre avstånd kan se att den här bilen redan är undersökt. Det är ju faktiskt inte helt ofarligt att stanna på en smal landsväg i kvällsmörkret, och om det dessutom är helt i onödan.</p><p><b>Christel</b></p>

Polisen måste markera olycksbilar tydligare

Polisen måste markera olycksbilar tydligarePolisen måste markera olycksbilar tydligare
2 mars 2009 00:00
<p><b>Änglar, finns </b>de? Ja, en hel drös av dem finns på Neurokirurgens mottagning, avd 71 post-op och på operation. Ni alla, läkare, sköterskor och sjukgymnast är helt underbara. Ett extra stort tack till Oscar och Anna, till en hård men rättvis sjukgymnastik.</p><p>Även tack till Sandra, Maggan, Gustav samt ett flertal andra som jag pga ett lite "groggy" tillstånd inte minns namnen på. Sköterskan som tog hand om mig när jag kom ner till operation, de som tog hand om mig när jag sov, alla underbara på post-op samt alla andra änglar på avd 71. Ett speciellt tack även till Ulla för en otrolig omtanke. Ni är alla änglar, helt underbara änglar!</p><p><b>Marielle</b></p>

Insändare: Helt underbara änglar

2 mars 2009 00:00
<p>Med anledning av debatten kring tomträtterna i Linköping.</p><p><b>Tomträttssystemet </b>måste reformeras. Sedan tomträttsinstitutet instiftades 1907 har regelverket endast förändrats vid två tillfällen under 100 år.</p><p>Vi arbetade under hösten fram en motion (2008/09:C302) till riksdagen med en uppmaning att förändra tomträttssystemet så att priset för tomträttsavgälden ska kunna omräknas årligen istället för som nu, vart tionde år eller ännu mer sällan. I förlängningen vill vi även se en reformering av hela tomträttslagstiftningen. Ett sådant arbete tar tid och vi vill möjliggöra en kortsiktig förbättring i avvaktan på en sådan reform.</p><p>Att tomträttshavare får en kraftig uppräkning av tomträttsavgälden från en tioårsperiod till en annan kan slå mycket hårt. Det kan handla om en årlig kostnadsökning på 5 000 -15 000 kronor per år och ibland ännu mer.</p><p>Det är dock inte säkert att uppräkningen i sig är oskälig med tanke på den ekonomiska utvecklingen och inflationen under de minst tio år som förlöpt sedan föregående uppräkning.</p><p>Men uppräkningen slår igenom direkt när en tioårsperiod löpt ut och en ny påbörjas. En årlig justering skulle inte slå lika snabbt och hårt och vara mer förutsägbar.</p><p>Dagens system är illa fungerande och skapar oro och irritation hos villaägarna. Inte minst i de fall en ny avgäldsperiod närmar sig och en ägare kanske står i valet och kvalet att sälja sin villa.</p><p>Vilken total boendekostnad ska den potentiella köparen kalkylera med?</p><p>Vi vill att dagens tomträttslagstiftning ska ses över så att berörda parter kan få tydligare regler och större förutsägbarhet. Det tror vi är välkommet för såväl tomträttshavaren som för fastighetsägaren.</p><p><b>Finn Bengtsson (M) riksdagsledamot </b><b>från Östergötland</b><b /></p><p><b>Stefan Erikson (M) </b><b>ersättare i kommunstyrelsen i Linköping</b></p>

Insändare: Tomträttslagstiftningen måste förenklas

28 februari 2009 13:33
Krönika

Håll igen på skumpa och diamanter

Håll igen på skumpa och diamanterHåll igen på skumpa och diamanter
28 februari 2009 01:00
Krönika

Ernst Klein: Dödsstraff har blivit för dyrt

28 februari 2009 00:00
<p><b>Återigen ska </b>något bra privatiseras, nämligen Apoteken. De flesta människor i detta land har säkert fått nog av privata lösningar som hittills bara blivit dyrare och sämre. Man behöver bara nämna eldistributörer, färdtjänst, kommunikationer och privata vårdbostäder med flera.</p><p>Alliansen har redan visat med kraft att de sämst ställda i landet har fått det ännu sämre medan de rika fått det bättre. Alternativet är att Mona Sahlin tar över efter nästa val och med tanke på vad hon hittills sagt och gjort är alternativet pest eller kolera.</p><p><b>Göran</b></p>

Insändare: Pest eller kolera för de sämst ställda?

28 februari 2009 00:00
<p><b>Frågan om </b>gränsöverskrid-ande värden inne i Linköping tas upp tid efter annan. Var kan man tillåta bebyggelse med upp till 90 decibel, när och var får man lov att överskrida 70 decibel? Frågan tycks tydligen vara svårlöst.</p><p>Längs Stångåns västra strand mellan Drottningbron och Stångebro kunde man bygga ett helt kvarter utan några som helst problem. På den östra sidan tycks det emellertid vara tvärstopp. 70 decibel råder på den sidan, men 25-30 meter längre västerut går det bra att bygga.</p><p>Nu aktualiseras åter frågan, då det finns planer att bebygga p-platsen vid Landstingshuset utefter S:t Larsgatan. Kan det verkligen vara en stor fråga? Det tilltänkta området ligger klart väster om Stångån och borde väl i så fall inte innefattas av några regler om 90 decibel.</p><p>Med det resonemanget borde man naturligtvis inte ens tänka tanken på att bygga nytt på Folkungavallen. Men där tycks det vara okej att bygga. Varför, undrar en äldre medborgare? Inflygningsstråket mot Saabfältet ligger trots allt en bra bit norrut i förhållande till det tilltänkta byggområdet.</p><p><b>Fritz Widqvist, </b><b>Linköping</b></p>

Insändare: 90 eller 70 decibel inne i stan?

27 februari 2009 19:15
<p>För att vara så berest är jag dåligt berest - i Östergötland. Som Åtvidaberg, en ort jag besökt många gånger, men där jag ändå egentligen bara sett Kopparvallen, golfbanan och gamla fina Sandelius. Kamratföreningen veteranerna i Åtvidaberg har den här dagen bjudit in mig för att tala och jag ser fram emot ett möte med historien jag vet så lite om. ÅFF-historien. Visst, 70-talet kan jag en del om, tack vare förre kollegan <b>Rooney Jerrevångs </b>alla historier om Ralf och grabbarna, men det känns ändå som ett stort tomt hål. </p><p>Tar en promenad från torget till Kopparvallen, passerar Röda ladan, tar en titt i antikvariatets skyltfönster, oj, Polisskolan 4 på VHS, vilket fynd. Fortsätter ned till klubblokalen och möts där av ett 40-tal äldre män. Känner mig liten. I idrottshistorien i alla fall. Ändå är det jag som ska tala.</p><p><b>Berndt Alfredsson </b>och <b>Göran Åberg</b>, föreningens ordförande och sekreterare, hälsar mig välkommen. Knalin, eller <b>Lars-Göran Andersson</b> för de oinvigda, varnar mig för vad som väntar. </p><p>- Du vet inte vad du gett dig in på Christer, säger han.</p><p>Det visar sig inte vara så farligt. Vi bollar ÅFF och Corren ett tag och jag får bland annat försvara min vilja att vara obunden, varför jag inte vill bli medlem i ÅFF. Det går bra utan att någon välter några möbler.</p><p>Utanför passerar nutiden och för mig mer bekanta ansikten i tränaren <b>Andreas Thomsson</b> och spelaren <b>Kristian Bergström</b>. Genast känner jag mig mer hemma och förklarar bland annat att 2009 blir mitt första riktiga ÅFF-år, ett år då jag ska följa laget närmare än någonsin. Farbröderna ser måttligt förtjusta ut, tycker säkert att det vore väl fan annars.</p><p /><p><b>Jag lämnar sällskapet</b>, som enligt ordförande Alfredsson är unikt i sitt slag, imponerad över deras engagemang, att de sitter här en februarieftermiddag och brinner så för ortens stolthet.</p><p>På bussen hem läser jag <b>Mats Samuelssons </b>och <b>Christer Engströms </b>fina bok "Gladfotboll - hundra år med Åtvidabergs FF" och det känns minst sagt märkligt att precis när när jag når 20-talet i boken och Facitkungen <b>Elof Ericssons </b>intåg, så svänger bussen av upp mot just Facitbyggnaden, dagens Partnertech. Får en kick, sveper igenom boken och fascineras enormt av hur Ericsson, och senare hans son Gunnar, skapade ett storlag av ÅFF. Jag avundas alla som var med på den tiden, som satt längs sidlinjen och kände vinddraget när <b>Franz Beckenbauer</b> sprang förbi. </p><p>Som Linköpingskille har jag alltid fått resa för att se högklassig fotboll, och lär så få göra ytterligare ett bra tag. Det sägs att det inte går att resa i tiden, även om TV3 för ett tiotal år sen fick <b>Anders Limpar</b> att tro annat. Den här dagen håller jag med Limpar, det går absolut - det är bara att resa till Åtvidaberg.</p>

En resa till Åtvid är en resa i tiden

En resa till Åtvid är en resa i tidenEn resa till Åtvid är en resa i tiden
27 februari 2009 16:00
Krönika

"Jag måsteringa Carina, fårinte glömma det"

"Jag måsteringa Carina, fårinte glömma det""Jag måsteringa Carina, fårinte glömma det"
27 februari 2009 08:52
<p><b>IMPORTEN AV </b>amerikanska veteranbilar redovisade all-time-high 2007. Accelererationen fortsatte 2008. Från januari t o m september köptes 2 656 amerikanska veteranbilar av svenska privatpersoner. Det är fler bilar än som togs in under hela rekordåret 2007 (2 528). </p><p><b>UNDER HÖSTEN</b> bromsade importen in. Jag snackar med <b>Kenny Åkerberg</b>, Las Vegas Cars i Hjo, för att ta temperaturen på privatimporten. Kenny har järnkoll. Köpte sin första amerikanare 1968. Började importera 1983. Då hette företaget Hjo Autolack.</p><p>Kenny Åkerberg bekräftar att importen mattats. Orsakerna är flera:</p><p><b>+ Dollarpriset</b>, från under sex spänn i mars 2008 till drygt 8,80 kronor i dag</p><p><b>+ Amerikanarna</b> har höjt priset, den bil som tidigare gick loss på 9 000 dollar kostar i dag 12 000 dollar.</p><p><b>+ Allmän osäkerhet </b>om ekonomin p g a finanskris och lågkonjunktur.</p><p>Lagren är fulla hos Las Vegas Cars. "Vi ligger lågt med importen just nu." </p><p>- Den stora skillnaden i dag mot tidigare är att flera hör sig och vill sälja sin amerikanare.</p><p>Att det vänder är Kenny övertygad om. </p><p><b>NOSTALGIKVÄLLARNA </b>i Vadstena ligger bara tre månader bort. <b>Anders Blom</b> i Skänninge finputsar Tant Grön, den ärtigt pigga Chevatanten från 1954. Vi skrev om den våren 2008. En av dom som föll pladask för det charmiga fruntimret är landshövding <b>Björn Eriksson </b>- som rattar Tant Grön när <b>Hasse Bengtsson</b> och <b>The</b><b>Hub Caps</b> vevar i gång första upplagan av nostalgikvällarna 2009.</p><p><b>VÄRT ATT MINNAS</b> från 1959 (1): Ford lanserar Galaxiemodellen. Som Fairlane, fast flådigare.</p><p><b>VÄRT ATT MINNAS </b>från 1959 (2): Dodge öppna modeller i Custom Royal respektive Coronetserien. Komfort i lyxklass. Som allt i bilväg från USA det året.</p><p><b>MITT FORDON 1959:</b> Cykel. Limpa till sadel. Brett, snuddd på <b>Marlon Brando</b>-styre. Jag var Kung i kvarteret.</p>

Dollarprisetoch importenav veteranbilar

27 februari 2009 00:00
<p><b>För att kunna</b> ge ett riktigt bra svar på dessa frågor vill jag att ni vänder er direkt till oss så att vi kan få mer detaljer om när och hur er dotter reser. Beroende på när och exakt vart er dotter reser finns det några olika alternativ att välja mellan.</p><p>Självklart ska man kunna lita på oss men ibland inträffar sådant vi inte kan förutse. Vi har även glädjande nog ett ökat resande på vissa linjer vilket ibland kan leda till förseningar. Det är extra kännbart nu under vintertid då fler väljer att resa med oss.</p><p>Kontakta oss därför på 0771-21 10 10 eller via vår hemsida www.ostgotatrafiken.se så att vi kan få fler detaljer kring er dotters resande. Då kan vi gå vidare och förhoppningsvis förbättra oss där det uppenbarligen inte fungerar fullt ut.</p><p><b>Leif Johanson, vd,</b><b /></p><p><b>ÖstgötaTrafiken</b></p>

Insändare: Svar från Östgötatrafiken:

27 februari 2009 00:00
<p>Svar till "20-årig nedvärderad tjej" med rubriken "Behandla städpersonalen bättre", 26/2.</p><p><b>Jag blev </b>så ledsen när jag läste din insändare. Förstår inte folk vilket viktigt arbete du utför. Tänk om ingen städade! Hur skulle det då se ut på arbetsplatsen? Vad mycket damm överallt och smuts på golvet. Hur skulle det se ut på toaletterna? Folk städar väl hemma och vet vilket slit det är.</p><p>Nej, hur kan de nonchalera dig? På den tiden jag arbetade för snart 15 år sedan var vi tacksamma mot vår lokalvårdare, pratade med henne och var kompis. Vi var arbetskamrater helt enkelt. Varför är det inte så nu? Det vet inte jag, men hela arbetsmarknaden verkar ha blivit så stressig.</p><p>Till dem som känner igen sig i din insändare, vill jag bara säga. Börja nu med att ta väl hand om och behandla alla arbetskamrater på ett bra sätt även dem som städar. Ett vänligt ord och ett leende kan höja hela dagen.</p><p><b>Vivi-Anne Nordh</b></p><p />

Insändare: Städpersonalen gör ett viktigt arbete

Städpersonalen gör ett viktigt arbeteStädpersonalen gör ett viktigt arbete
27 februari 2009 00:00
<p>Svar till "20-årig nedvärderad städtjej", 26/2.</p><p>Jag tycker nog att det är du som nedvärderar dig själv!</p><p>Du skriver att "jag är ju 20 år och gör detta bara för att komma på vad jag ska göra av livet..." och "Jag skulle mycket hellre göra något annat."</p><p>Städjobbet verkar ju vara en sista utväg till inkomst för dig, så det är nog det du mår sämst av, inte andra människors syn på dig själv, utan din egen! Du har aldrig tänkt på att på ett företag har olika människor olika uppgifter?</p><p>Din uppgift är att städa, en nog så uppburen syssla, resultatet är ofta synligt!</p><p>Andra har till uppgift att sitta bakom ett skrivbord och sköta kundkontakter, fakturor, pappersarbete i största allmänhet och kanske inte kan ägna sig åt nåt annat just för den stunden som städningen ska skötas.</p><p>Den dag du kan inse att ditt jobb ändå är meningsfullt och att du med stolthet kan gå till ditt jobb är mycket redan vunnet!<b /></p><p><b>Bakom skrivbordet</b></p><p />

Insändare: Var stolt över städjobbet

Var stolt över städjobbetVar stolt över städjobbet
27 februari 2009 00:00
<p>Svar till "20-årig nedvärderad städtjej", 26/2.</p><p><b>Jag tycker nog</b> att det är du som nedvärderar dig själv!</p><p>Du skriver att "jag är ju 20 år och gör detta bara för att komma på vad jag ska göra av livet..." och "Jag skulle mycket hellre göra något annat."</p><p>Städjobbet verkar ju vara en sista utväg till inkomst för dig, så det är nog det du mår sämst av, inte andra människors syn på dig själv, utan din egen!</p><p>Du har aldrig tänkt på att på ett företag har olika människor olika uppgifter?</p><p>Din uppgift är att städa, en nog så uppburen syssla, resultatet är ofta synligt!</p><p>Andra har till uppgift att sitta bakom ett skrivbord och sköta kundkontakter, fakturor, pappersarbete i största allmänhet och kanske inte kan ägna sig åt nåt annat just för den stunden som städningen ska skötas.</p><p>Den dag du kan inse att ditt jobb ändå är meningsfullt och att du med stolthet kan gå till ditt jobb är mycket redan vunnet!</p><p><b>Bakom skrivbordet</b></p>

Insändare: Var stolt över städjobbet

26 februari 2009 17:22
<p>Såg i tidningen att min gamle kompis Peter Hunt, ny ordförande i IFK Norrköping, läxade upp förra styrelsen. Bra Peter. Mer har jag inte att säga i just det ärendet än att önska honom Hunt lycka till. </p><p>Vi spelade lite fotboll ihop för evigheter sedan och drack en och annan öl. Dessutom har jag bestämt för mig att han tog över mitt rum i studentkorridoren på Rydsvägen. Sedan dess har många år passerat och Hunt har gjort sig känd som en skicklig affärsman i sitt företag Trading House Scandinavia. Jag känner mig lite delaktig i hans framgångar eftersom företaget främst sysslar med bäddutrustning. Antagligen sov han bra i Ryd.</p><p>I Ryd ja, där spelade vi andra fotboll ibland när vi inte pluggade (ganska ofta, med andra ord). Några gånger var vi i Rydskogen, andra gånger där det råkade vara som grönast. En engelsk-student, vi kan kalla honom Klas, var två meter lång och vägde 120 kilo och hade aldrig spelat fotboll (fick inte vara med) under hela sin skoltid. En morgon som 24-åring vaknade han upp som en ny man och fick för sig att han skulle bli fotbollsspelare. Han var som tokig. Vi skulle träna var dag.</p><p>Men det var mission Impossible. Let's Dance hade aldrig kunnat få pli på honom som på Magnus Samuelsson. Inte ens Total home makeover hade hjälpt. </p><p>Peter Hunt däremot kan lyckas med IFK Norrköping. Gör han det kommer jag att känna mig delaktig.</p>

Hunt sov nog skönt i Ryd

26 februari 2009 16:57
<p>Vad ska man dra ned på för att minska i vikt? Kolhydrater? Fett?</p><p>De här frågorna funderar många på. Som av estetiska och medicinska skäl vill eller måste gå ner i vikt. Och på de senaste årens hetsiga debatt i Sverige har det varit svårt att avgöra vad som är mest effektivt. </p><p>Livsmedelsverket råder oss att äta en ansenlig mängd kolhydrater medan GI-frälsta, med läkaren Annika Dahlqvist i spetsen, har visat att det går att minska i vikt genom att äta mycket fett och lite kolhydrater.</p><p>Men enligt en ny amerikansk studie som publiceras i <i>New England Journal of Medicine</i> är det enda som betyder något mängden mat. Inte om det är proteiner, fett eller kolhydrater.</p><p>Egentligen är det uppenbart att om du stoppar i dig mer energi än vad du gör av med så går du upp i vikt. Och att du måste göra av med mer energi än vad du stoppar i dig för att gå ner i vikt.</p><p>Att gå ned i vikt handlar om att bestämma sig. Det blir förhoppningsvis enklare nu när du inte längre är <i>vad</i> du äter, utan <i>hur mycket</i>.</p>

Ledare: Du är inte vad du äter

26 februari 2009 01:00
Krönika

Gunnar Wetterberg: Gynna det som är livskraftigt

26 februari 2009 00:00
<p><b>Att åka </b>buss med rullator är en upplevelse. Jag har rullator en tid och måste ta mig till sjukgymnast. Sätena i bussen (där det står handikapp) är alldeles för låga, det går knappt att resa sig, sen när jag ska gå av bussen får jag alltid säga till chauffören att sänka bussen. Det händer också att bussen stannar en bra bit från trottoaren. Hur ska en handikappad med rullator komma av då? Det går inte.</p><p><b>Mie A</b></p>

Insändare: Att åka buss med rullator är inte lätt

26 februari 2009 00:00
<p><b>Jag är </b>en tjej på 20 år, jobbar som städare på ett företag i Linköping. På en skala som talade om människans värde mellan 1-10, skulle jag hamna på 1.</p><p>Städar främst kontor och brukar alltid säga hej när jag kommer in i rummet. Personen som sitter där säger väldigt sällan hej tillbaka, de ignorerar en oftast totalt. Jag städar runt deras fötter så gott jag kan, en del går ut medan jag städar och en del låtsas som om de inte märker mig när jag kommer med moppen under deras bord.</p><p>Jag städar inte för att det är något jag tänker satsa på i mitt liv, jag är ju 20 år och gör bara detta för att komma på vad jag ska göra av livet och även för att ha råd med körkortet som jag håller på att ta.</p><p>Man borde inte se ner på oss som städar, vi, eller i allafall jag, försöker vara trevlig i alla lägen. Men man ska ju vara glad att man har jobb i lågkonjunktur. Tycker bara man kunde bli bemött lite bättre.</p><p>Man ska väl inte behöva vara knappt 20 år och gå ledsen från jobbet varje dag? För att man behandlas som skit. Inte av alla, men majoriteten av dem man städar hos ser en som någon slags robot utan känslor, som automatiskt går upp kl 5 varje morgon för att städa hos dem.</p><p>Denna robot åker sedan hem och är avstängd till nästa dag klockan 5 då hon går upp för att städa igen. Hon har inga känslor. Det är så man uppfattas i all fall. Men det har hänt både en och två gånger att jag åker hem med en klump i magen. Jag har känslor.</p><p>Jag skulle mycket hellre göra något annat. Men tog studenten precis när lågkonjunktur och finanskris började, så jag hade inte så mycket till val. Jag måste ju ha jobb. Kan ju inte gå hemma och dra. Allt jag ber er om är att behandla oss lite bättre och förstå att vi också är människor. Även om det verkar vara svårt för många att förstå det.</p><p><b>20-årig </b><b>nedvärderad städtjej</b></p>

Insändare: Behandla städpersonalen bättre

Behandla städpersonalen bättreBehandla städpersonalen bättre
26 februari 2009 00:00
<p>Angående insändarna om fordons- och dieselskatten, 23/2 och 25/2.</p><p><b>Dieselskatten är ett</b> sätt för staten att komma tillrätta med (svart tankning) se bara hur det tankas via gårdens eller entreprenadens dieseltankar. Tidigare betalade man bilskatt efter fordonsvikt!</p><p>Nej, tillsätt "färg" på all diesel som levereras till icke kontrollerbara tankställen.</p><p>Svensk bilprovning kollar enkelt upp detta, då kan vi slopa denna höga och orättvisa bestraffning, som nu slår blint på stor som liten.</p><p>Lägg skatten på bränslet, då betalar alla lika, som sliter på våra redan slitna vägar!</p><p><b>Martin</b></p>

Insändare: Lägg skatten på bilbränslet

Sida 68 av 128
Sida 68 av 128