Förre LMS-basen om striderna före kaosmötet

Linköpings motorsällskap har i flera år haft stor personalomsättning, ansträngd ekonomi och inre stridigheter. På senaste årsmötet gick en styrelsemedlem till högljutt angrepp mot dåvarande ordföranden, och förre verksamhetschefen, Niklas Wahlström plus en annan medlem. Nu berättar Wahlström om bakgrunden till turbulensen.

Linköpings motorstadion i vinterskrud. Närmast asfaltsbanan och halkbanan och i överkant intill skogen speedwaybanan och crossbanan. Niklas Wahlström var verksamhetschef och ordförande i LMS under stora delar av 2019 och 2020.

Linköpings motorstadion i vinterskrud. Närmast asfaltsbanan och halkbanan och i överkant intill skogen speedwaybanan och crossbanan. Niklas Wahlström var verksamhetschef och ordförande i LMS under stora delar av 2019 och 2020.

Foto: Peter Calén/Victor Bomgren

Motorsport2021-02-07 08:00

Niklas Wahlström var verksamhetschef och ordförande i Linköpings motorsällskap under stora delar av 2019 och 2020. Efter det stormiga årsmötet lämnade Wahlström LMS-ledningen i september 2020.

Nu väljer han att berätta bakgrunden till turbulensen och varför han tycker att LMS behöver förändras i grunden.

De senaste veckorna har vi talat med sex andra LMS-medlemmar, och en annan tidigare ordförande, som alla bekräftar den bild av LMS som Wahlström ger.

Varför talar du med oss om det här nu?

– Det har blivit mycket rykten och skvaller runt föreningen. Jag väljer att i stället berätta hur det faktiskt gått till. Jag har inte klivit över lik, jag har inte gjort något brottsligt. Jag hade en idé, som aldrig blev verkställd, som startat rykten och smutskastningar.

Niklas Wahlström började tidigt med fotboll under uppväxten i Rimforsa, Genom åren blev det spel även i LBK Gottfridsberg och Stjärnorps SK. Han var ofta lagkapten under karriären och senare också A-lagstränare i Stjärnorp och Hjulsbro.

När knät gick sönder, och spelarkarriären tog slut, började Wahlström kombinera fotbollstränandet med radiostyrd bilsport. Det var så han 2014 kom i kontakt med LMS första gången. Idag är Wahlström sektionsordförande i LMS och sekreterare i Svenska bilsportförbundets utskott för grenen.

undefined
Niklas Wahlström var under 2019-2020 verksamhetschef och ordförande i LMS.

I mars 2019 valdes Wahlström till ordförande i LMS huvudstyrelse och i mitten av 2019 bad styrelsen honom kliva in som verksamhetschef.

Vad var dina första reflektioner när du började på LMS-kansliet?

– Först och främst att det hade varit rejäl omsättning på personal. Det är bara ett par personer som hängt i en längre tid på kansliet. Min erfarenhet är att det är svårt att bygga något långsiktigt när det är hög personalomsättning och folk bara jobbar 1-2 år i taget. Så det var något jag ville förändra.

Vad tänkte du när du såg LMS-ekonomin?

– Jag blev inte speciellt imponerad. Föreningen hade en omsättning på 14-15 miljoner kronor men enligt de officiella bokslut som jag såg fanns inga pengar alls sparade på banken. Klubben återinvesterar alla pengar på underhåll och andra investeringar. Det är ju ingen högriskverksamhet så jag tycker klubben med en sådan omsättning borde ha sparade pengar. 

Föreslog du ett större sparande?

– Jag ansåg att man borde förändra arbetssättet. Dels få en personal som stannar, dels en ekonomi med en buffert för större investeringar och akutåtgärder. Det kommer alltid när du har en verksamhet på 700 000 kvadratmeter, 14 fastigheter och en stor maskinpark. Under 2019 började jag fundera på hur föreningen skulle kunna tjäna mer pengar. 

– Om man ser hur LMS mådde på 1990-talet, vad den gick in i 2000-talet med, så sköttes allt då ute i sektionerna med egna kassaböcker och egna kassaskåp. Då klev nuvarande kassören Kjell Walfridsson in och formade om hela ekonomin i föreningen. Jag tror att han räddade Linköpings motorsällskap med det jobbet. Men man har inte skapat en buffert, och det tycker jag ska finnas i alla verksamheter.

undefined
Linköpings motorstadion i vinterskrud i februari 2021. Närmast i bild ses asfaltsbanan och halkbanan och i överkant intill skogen speedwaybanan och crossbanan.

Vad ville du göra för att klubben skulle tjäna mer pengar?

– Jag började med en förstudie som gick ut på att separera halkbanan och den stora asfaltsbanan med en tunnel och en ny sträckning. Detta skulle frigöra mer tid på båda banorna för föreningen att hyra ut och nyttja själv. Studien kostade inte så mycket eftersom jag gjorde det mesta jobbet med den på min fritid. Jag hade en majoritet i styrelsen att göra förstudien och vi hade ett stort stöd från näringslivet, våra leverantörer och sponsorer. De enda externa kostnader som fanns, som en av majoritet av styrelsen gav klartecken för, var en marknadsundersökning, för att se vilket intresse det fanns för mer bantid, och en värdering av klubbens verksamhet.

Vad blev mottagandet i styrelsen?

– Först hade jag majoritet men i början av 2020 så svängde den. Jag förstår att man kan ha olika synpunkter om detta, men samtidigt var det bara en förstudie, inte spaden i backen. När jag förlorade majoriteten så blev jag körd som ordförande och verksamhetschef.

Hur då körd?

– Det fanns en opposition till förstudien i delar av styrelsen. Men varför majoriteten vände vet jag inte. När det inte fanns en majoritet längre så accepterade jag att den lades ner. Och ganska snart efter detta så avslutade föreningen mitt konsultuppdrag som verksamhetschef och på nästa årsmöte i september 2020 blev jag utröstad som ordförande.

– Jag anser ändå att idén gjorde nytta, för den sådde ett frö så styrelsen satte igång ett arbete med tre arbetsgrupper som ska titta på hur verksamheten kan utvecklas. Det är jag glad för. Peter Falk, som driver halkbanan på ett riktigt bra sätt, blev då tillförordnad verksamhetschef.

undefined
Niklas Wahlström var under 2019-2020 verksamhetschef och ordförande i LMS.

Gjorde LMS något annat under 2020 för att förbättra ekonomin i föreningen?

– När corona slog till, och vi insåg hur mycket vi skulle tvingas ställa in, så förändrades sättet att rapportera ekonomin. Styrelsen fick på ett tydligare sätt se alla konton gentemot budgeten. Det var väldigt bra. När jag lämnade i september var det plus på sista raden i prognosen. Det tyckte jag var bra med tanke på de förutsättningar coronan utsatte oss för.

Du blev utröstad på årsmötet i september 2020. Kände du på dig det inför mötet?

– Valberedningen hade tagit fram ett annat förslag på ordförande och det accepterade jag. Det är demokrati. Det föreningen röstar på, det gäller. 

Vad hände på årsmötet?

– Andreas Hagström från kultur- och fritidsnämnden var mötesordförande och allt gick bra fram tills det skulle väljas en ordförande. Då blev det mer högljutt. En medlem föreslog mig som alternativ till valberedningens förslag Peter Kahrle. Detta skapade vilda protester från en styrelsemedlem.

Vem var det som protesterade?

– Föreningens kassör (Kjell Walfridsson) ställde sig upp och uttalade sitt förakt för mig som ordförande. Han var väldigt högljudd och sa att jag hade samarbetssvårigheter och att styrelsen skulle avgå om jag valdes. Det blev tyst i församlingen. Efter några minuter lugnade mötesordföranden Andreas Hagström ner honom.

– Då ställde sig en annan medlem upp och föreslog en sluten omröstning, eftersom det var ett personval. Då reagerade kassören igen högljutt mot den medlemmen. Han ifrågasatte skarpt varför man inte kan stå för vad man röstar på. Hagström lugnade ned kassören igen och så blev det en sluten omröstning. Den omröstningen vanns av Peter Kahrle.

Vad tycker du om kassörens beteende?

– Jag tycker det är rent ut sagt för jävligt. Att på enda stället där hela föreningen på ett demokratiskt sätt har chansen att påverka föreningen försöka påverka hela församlingen på det sättet. Det är att trampa föreningsdemokratin, specialidrottsförbunden och Riksidrottsförbundet rakt i ansiktet.

Du anmälde händelsen till bilsportförbundets disciplinnämnd.

– Ja, jag anmälde det av den enkla anledningen att jag tycker att det inte var okej. Bilsportförbundet slog ner anmälan och rekommenderade oss båda att läsa på om fair play. Säga vad man vill om det, men jag lämnar det där.

undefined
Andreas Hagström, idrottsutvecklingschef på Linköpings kommun, var mötesordförande på det turbulenta LMS-årsmötet.

När vi ber mötesordföranden Andreas Hagström, till vardags idrottsutvecklingschef på Linköpings kommun, ge sin bild av årsmötet säger han:

– När vi kom till valet av ordförande lämnades, förutom valberedningens förslag, även förslag på att sittande ordförande skulle få förnyat förtroende. Jag frågade Wahlström om han stod till mötets förfogande och det var när han svarade ja som Walfridsson först tog till orda.

– Han var upprörd och hade synpunkter på hur lämpligt det var att Wahlström ställde upp för omval. En mötesdeltagare begärde att ordförandevalet skulle ske med sluten omröstning. Även detta hade Walfridsson synpunkter på. Han tyckte att det var fegt att gömma sig bakom en anonym röst och menade att en borde kunna stå för sitt val. 

Hur agerade du för att skapa ordning på mötet?

– Eftersom jag upplevde att tonläget höll på att skruvas upp ville jag skapa ordning och återgå till förrättande av personvalen. Det gjorde jag genom att dämpa Walfridsson, slå med ordförandeklubban i bordet och gå vidare i röstningsproceduren. 

Ser du något problem med ett sådant beteende på ett årsmöte inför en personomröstning?

– Jag ser inga generella problem med att det under ett årsmöte vädras olika synpunkter. Det är bra för demokratin i en förening. Det är dock viktigt att synpunkter vädras på ett ordnat sätt och i en ton som är respektfull. När det gäller personval är det viktigt att plädering enbart sker för en kandidat, inte emot. 

Niklas Wahlström vet vad han skulle ha gjort annorlunda under sina 1,5 år i LMS-ledningen om han fick göra om:

– Jag skulle ha jobbat tuffare för att få till den justering vi gjorde i ekonomirapporteringen 2020 redan när jag klev in som ordförande i mars 2019. Då hade vi hade haft bättre koll, fått ett bättre resultat 2019 och därmed ett lättare 2020, säger Niklas Wahlström.

Hur vill du att LMS utvecklas?

– Jag vill att LMS blir en välmående förening med tusen medlemmar som strävar åt samma håll. Från högsta posten i styrelserummet till funktionären som står ute på en rallysträcka i regnet en lördagskväll.

Vi har varit i kontakt med nuvarande LMS-ordföranden Peter Kahrle och kassören Kjell Walfridsson och de har valt att kommentera händelserna vid ett senare tillfälle. 

Linköpings MS

Föreningen har nio olika sektioner. Motocross, karting, roadracing, enduro, trial, speedway, radiostyrt, banracing och rally/folkrace/crosskart.

Omsättning ligger normalt på cirka 14 miljoner. 2020 dök den siffran till hälften.

Linköpings Motorstadion har banor för alla grenar på ett område som mäter cirka 700 000 kvadratmeter.

Linköpings MS bildades 1925.

Årligen återkommande tävlingar på området är Stångebroslaget i enduro, Sviestadträffen i rally och Årsracet för historisk motorsport.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!