Kommunen får 10 miljoner i bidrag till tältprojekt: "Spännande"

Nu är det klart att Mjölby får statliga pengar till att öppna en pop up i Väderstad. Där ska stora och små besökare kunna smaka på framtidens hållbara mat och lära sig mer om grön näring.

Eva Rådander: "Vi tror att det blir provsmakning av olika framtida maträtter".

Eva Rådander: "Vi tror att det blir provsmakning av olika framtida maträtter".

Foto: Edith Frankova

Väderstad2024-07-05 18:00

Mjölby kommun är omringat av lantbruk och livsmedelsproduktion. Redan 2017 började kommunens marknadschef Eva Rådander skissa på ett upplevelsecentrum för mat. Nu finns ett stort område avsatt vid E4-avfarten till Väderstad och en organisation har fått former. 

– Matproduktion är en del av vår identitet här i Mjölby, menar Cecilia Burenby som är kommunstyrelsens ordförande (S).

– Att nu få göra något konkret tillsammans med alla våra samarbetspartners på plats i Väderstad känns väldigt spännande, tycker hon.

På onsdagen visade kommunen upp hur man under två gånger sex veckor kommande två somrar ska marknadsföra projektet. Det blir en pop up i Väderstad, ett tillfälligt upplevelsecenter – fast i mindre format.

Eva Rådander är entusiastisk:

– Vi kallar det för vårt tältprojekt. En plats för framtidens mat och innovation. Vi tror att det blir provsmakning av olika framtida maträtter, till exempel av gräshoppor, säger hon.

Kommunen har just fått beviljat ett bidrag på drygt 10 miljoner kronor från EU:s utvecklingsfond. Ihop med en kommunal budget på cirka 4 miljoner – huvudsakligen arbetsinsatser – ska detta finansiera förprojektet.

undefined
Cecilia Burenby: "Matproduktion är en del av vår identitet här i Mjölby".

Cecilia Burenby menar att det också blir en chans att få veta vad besökarna vill se i det kommande fullskaliga matlandet. 

– Jag tänker mig att besökare ska komma till Väderstad från både när och fjärran. Redan nu kommer det många turister. Vi vill att besökarna känner sig delaktiga i vårt projekt, säger hon.

Corren har tidigare berättat om platsen i Väderstad, planen vid den rivna silon som ligger bara några meter från det populära butiksklustret. Det blir någon form av tält med personal från aktörerna inom livsmedelsproduktion. 

undefined
Här intill den rivna silon i Väderstad är det tänkt att Matlandets pop up ska finnas två somrar från nästa år.

Kommunen och dess partner har till hösten och våren på sig att ta fram innehållet i pop up-tältet.

Det blir nu en marknadsföringskampanj utåt. Kommunen får hjälp av Agtech Sweden som är en organisation med fokus på innovation inom lantbruk.

– Alla företag kommer att vara intresserade av att få ut det här. Det finns redan idag så mycket innovation i de här företagen, påpekar Cecilia.

Vad det färdiga "Upplevelsecentrum för mat" – eller i dagligt tal Matlandet – ska innehålla är därmed fortfarande en öppen fråga. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!