Polisen försökte stoppa vansinnesfĂ€rden i Östergötland

Ett försök att stoppa den flyende bilen innan dödskraschen pĂ„ E4 i Nyköping gjordes redan i Östergötland. Bilen fortsatte dĂ€refter vansinnesfĂ€rden dĂ€r tre personer miste livet. "Min studie visar att polisen alldeles för ofta inleder biljakt utan rĂ€ttslig grund", sĂ€ger advokaten Carl Österberg till SN.

Bilen som tre personer fÀrdades i nÀr de frontalkrockade med en minibuss pÄ E4 norr om Nyköping.

Bilen som tre personer fÀrdades i nÀr de frontalkrockade med en minibuss pÄ E4 norr om Nyköping.

Foto: Magnus Grimstedt

Östergötland2022-05-19 18:30

Sent under lördagskvÀllen frontalkrockade en personbil och en minibuss pÄ E4 i höjd med Nyköping. I minibussen fÀrdades Jari Karlsson, 51, som dog nÀr han var pÄ vÀg hem till Linköping.

I personbilen fanns tre mÀn. Bilen fÀrdades i upp mot 200 kilometer i timmen nÀr de tappade kontrollen vid ett vÀgarbete. Personerna som satt fram dog och passageraren i baksÀtet fördes till sjukhus med svÄra skador. I bagaget hittades klÀder som tros vara stöldgods, vilket vi tidigare skrivit om.

undefined
Bilen som tre personer fÀrdades i nÀr de frontalkrockade med en minibuss pÄ E4 norr om Nyköping.

De tre mÀnnen var inblandade i en biljakt och enligt Andreas Jakobsson vid SÀrskilda Äklagarkammaren kan stöldgodset ha varit en anledning till att de flydde. Ett försök att stoppa bilen gjordes frÄn polisens sida redan norr om Norrköping, innan jakten fortsatte ut pÄ E4, skriver Södermanlands nyheter.

BrottsmĂ„lsadvokaten Carl Österberg har skrivit en uppsats om polisens laga befogenhet att förfölja fordon.

– Förföljanden Ă€r förknippade med vĂ€ldigt allvarliga risker. Det Ă€r svĂ„ra bedömningar som ska göras och mĂ„nga faktorer som spelar in. Som med all polisiĂ€r vĂ„ldsanvĂ€ndning, mĂ„ste Ă„tgĂ€rden att anvĂ€nda vĂ„ld stĂ„ i proportion till farligheten eller hotet som den flyende föraren utgör, sĂ€ger han till SN.

undefined
Carl Österberg, brottmĂ„lsadvokat: "Förföljanden Ă€r förknippade med vĂ€ldigt allvarliga risker".

Carl Österberg konstaterar att det i mer Ă€n hĂ€lften av fallen dĂ„ polisen valt att pĂ„börja ett förföljande saknas lagliga grunder. NĂ€r förföljandet resulterat i personskador Ă€r siffran 60 procent.

– Min studie visar att polisen alldeles för ofta inleder biljakt utan att det finns rĂ€ttslig grund för detta. TyvĂ€rr dör och skadas alldeles för mĂ„nga förare, passagerare, utomstĂ„ende trafikanter och poliser i samband med biljakter.

Enligt Carl Österberg kan omstĂ€ndigheten, att det pĂ„ den aktuella vĂ€gstrĂ€ckan förekom vĂ€garbete, utgöra ett skĂ€l som talar emot att jaga den flyende bilen.

Andreas Jakobsson utreder hÀndelsen och har berÀttat att det i nulÀget inte finns nÄgot som tyder pÄ tjÀnstefel hos polisen.

– Vid en hastighetskontroll Ă€r poliserna skyldiga att ingripa och vid det hĂ€r fallet stannade inte bilen. Om polisen vĂ€ljer att inte ingripa kan de göra sig skyldiga till brott. I dagslĂ€get finns ingen som Ă€r skĂ€ligen misstĂ€nkt för brott.

Vi har sökt representant för polisen i Östergötland.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!