Snart kan man åka elbuss mellan orterna

Från den 17 juni kan man åka elbuss mellan Mjölby, Boxholm och Ödeshög. Det blir första gången elektriska bussar trafikerar landsbygden i länet.

38 bussar i västra länsdelen kommer att drivas av el från och med i juni. Fyra av dem stationeras i Mjölby, fyra i Ödeshög. Det är Connect Bus som tar över linjetrafiken.

38 bussar i västra länsdelen kommer att drivas av el från och med i juni. Fyra av dem stationeras i Mjölby, fyra i Ödeshög. Det är Connect Bus som tar över linjetrafiken.

Foto: Nicklas Ebermark/Östgötatrafiken

Östergötland2024-03-05 16:00

– Östergötland blir även ett av de första länen som har landsbygdstrafik med elbussar, berättar Marcus Landenmark, områdeschef på Connect Bus.

Östgötatrafiken har upphandlat busstrafiken i västra länsdelen för de kommande tio åren och det blev företaget Connect Bus som vann upphandlingen. Från och med sommartidtabellen 17 juni tar de över linjetrafiken i Mjölby och till Boxholm och Ödeshög, samt i Motala tätort. Idag är det Motalaföretaget Bliva buss som kör de bussarna.

– Vi ställer krav på fossilfri drift. Connect Bus har valt att satsa på el i stället för till exempel biogas eller HVO100, säger Mattias Näsström på Östgötatrafiken.

Det är totalt 38 bussar i två olika storlekar som Göteborgsbaserade Connect Bus beställt och räknar med att hinna få levererade. De mindre ska gå i Motala tätort, de större – 15-meters boogiebussar – i landsbygdstrafik mellan orterna.

– Det är lång leveranstid på dem men vi har haft tid sedan förra våren med att beställa fordon och få till depålösningar samt anställa personal, berättar Marcus Landenmark.

Det är kutym, menar han, att man tar över personal från tidigare entreprenör. Här var det dessutom inskrivet i förutsättningarna vilket innebär att chaufförerna behåller sin LAS-tid.

Det blir en ny huvuddepå med laddpunkter som byggs vid Delfinvägen i Motala. Men det kommer att stå bussar även på de andra orterna, fyra i Ödeshög respektive Mjölby, och tre i Österbymo. Elförsörjningen kommer även där att ske med egna laddstationer.

Övergången till el sker av flera orsaker, dels ett EU-direktiv om att minst 23 procent av upphandlad trafik ska ske med utsläppsfria bränslen, dels att regionen har som mål att klimatpåverkan från kollektivtrafiken ska halveras fram till 2030.

– Vi valde el för miljöns skull och för att det ska vara hållbart på sikt. Men även för minskat buller, både för omgivningen och för chaufförerna som kommer att få viss utbildning på de nya bussarna, säger Marcus Landenmark.

Att skaffa 39 elbussar är en jätteinvestering. Han vill inte nämna någon siffra men berättar att inköpspriset på en elbuss är 5–8 miljoner kronor beroende på storlek. Ett snabbt överslag ger då storleksordningen 220 miljoner kronor. Därtill kommer laddstationerna.

Finns det risk att ni blir stående? Har ni laddångest?

– Haha, nej vi litar på fordonstillverkarnas uppgifter. De flesta laddningar sker på natten. Med kompletterande stödladdning när det behövs. Utmaningen blir väl till vintern om det blir väldigt kallt, men det är en fördel att vi drar igång på sommaren, säger Marcus Landenmark. 

Skolbussar, närtrafik och service- och beställningstrafik berörs inte av den här upphandlingen. 

I Linköpings tätortstrafik går idag 17 av 95 bussar på el, i Norrköping finns två. I Linköping är också kravet att det ska vara fossilfritt. Företaget Nobina som kör där har själv fått välja bränsle.

– Det här blir första området som vi kör med el utanför de större städerna, och även på landsbygden. Så det blir ett stort tillskott, säger Mattias Näsström på Östgötatrafiken. 

Det produceras ju biogas i Linköping. Borde inte länstrafiken välja det?

– Det får vi inte av konkurrensskäl. Det måste upphandlas. Så biogasen till Linköpingsbussarna kommer idag från Gasum i Katrineholm. Biogasen är heller inte lika ekonomiskt fördelaktig nu sedan EU tagit bort subventionerna på den, säger Näsström.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!