Idag drivs bussarna i Motala på biogas. Men i samband med att Östgötatrafiken byter trafikoperatör, från Bliva buss till Connect bus, övergår man till elbussar.
Enligt Anna Runesson, kommunikationschef på Östgötatrafiken görs övergången av flera orsaker. Ett är EU-direktiv, som innebär att minst 23 procent av den trafik som upphandlas för stadstrafik ska bestå av fordon som drivs på utsläppsfria bränslen – el eller vätgas.
Region Östergötland har också som mål att klimatpåverkan från kollektivtrafiken ska halveras fram till 2030 samt att Östgötatrafiken ska säkerställa energieffektiv stadstrafik.
– När vi gör den här förändringen i Motala tar vi jättestora kliv framåt i att göra den allmänna kollektivtrafiken mer hållbar i Östergötland, säger Runesson.
I juni 2024 får Motala 12 nya stadsbussar och 29 nya regionbussar, drivna av el. Dessa ska trafikera Motala, men också kringliggande orter och kommuner.
Enligt Östgötatrafiken finns flera fördelar med eldrivna fordon, till exempel lägre ljudnivåer och att de lokala utsläppen från fordonen försvinner.
Det finns även nackdelar, så som känslighet vid strömavbrott.
– Där tittar vi på hur vi ska kunna säkerställa att trafiken kan rulla även vid en sådan händelse.
En lösning skulle kunna vara att flytta fordon från en ort till en annan, förklarar hon.
Alla Östgötatrafikens bussar i Motala kommer att drivas av el, förutom den särskilda kollektivtrafiken så som länsöverskridande färdtjänst, som idag drivs på HVO100.