PĂ„ tisdagsförmiddagen meddelade Ăstgötatrafiken att tvĂ„ upphandlingar precis har avslutats. Den ena gĂ€ller Ăstgötapendeln. HĂ€r Ă€r det trafikföretaget VR Sverige, tidigare Arriva, som har haft uppdraget sedan Ă„r 2010. I juni 2025 gĂ„r det nuvarande kontraktet ut â och det blir ingen förlĂ€ngning. IstĂ€llet Ă€r det Transdev Sverige AB, som i dag bland annat ansvarar för buss- och spĂ„rvagnstrafiken i Norrköping, som ska köra pendeltĂ„gen. Avtalet gĂ€ller i Ă„tta Ă„r med en möjlig förlĂ€ngning med ytterligare fyra Ă„r. Prislappen landade pĂ„ omkring en miljard kronor.
â Först och frĂ€mst tycker vi att det hĂ€r Ă€r jĂ€ttetrĂ„kigt. Det Ă€r ett av vĂ„ra Ă€ldsta uppdrag i Sverige och ett uppdrag som vi kĂ€nner oss vĂ€ldigt bekvĂ€ma med. Samtidigt Ă€r det sĂ„ hĂ€r spelreglerna ser ut. Det hĂ€r var en ren prisupphandling, ingen kvalitetsutvĂ€rdering, och vi har lĂ€mnat det anbud som vi ansĂ„g var möjligt. Det skiljde drygt tre miljoner kronor per Ă„r i jĂ€mfört med Transdevs anbud. I det hĂ€r sammanhanget Ă€r det vĂ€ldigt lite, sĂ€ger Christer Ekelund, kommunikationschef pĂ„ VR Sverige.
VR Sverige har en strulig vinter bakom sig. För drygt tvĂ„ veckor sedan stod Ăstgötapendeln stilla mellan Mjölby och SkĂ€nninge i fem timmar.
â Det har ingenting med den hĂ€r upphandlingen att göra.
Hur ser du pÄ det uppdrag ni utfört i över tio Är?
â Det fĂ„r Ăstgötatrafiken svara pĂ„. Det ska inte jag recensera.
Kommer ni att överklaga upphandlingen?
â Det kan jag inte uttala mig om. Det hĂ€r kom till oss igĂ„r â sĂ„ lĂ„t mig Ă„terkomma om det. Samtidigt överklagar man inte för sakens skull utan om vi skulle fatta ett sĂ„nt beslut sĂ„ Ă€r det för att det finns skĂ€l, sĂ€ger Christer Ekelund.
Enligt Ăstgötatrafiken genomförs Ă„rligen cirka fyra miljoner resor med Ăstgötapendeln. Anna Höjer, vd för Transdev Sverige, Ă€r glad för uppdraget.
â Vi har varit Ăstergötland trogen sedan 2004 och har för tillfĂ€llet 370 medarbetare som varje dag ser till att mĂ„nga kan fĂ€rdas dit de vill. VĂ„rt fokus ligger pĂ„ Norrköping men vi Ă€r ocksĂ„ med i projektet "Ride the future" med de autonoma fordonen pĂ„ Linköpings universitet, sĂ€ger vd:n och fortsĂ€tter:
â Jag Ă€r superglad för uppdraget med Ăstgötapendeln för att jag vet hur viktig den Ă€r för alla som pendlar i regionen. Jag sjĂ€lv bor i Linköping men vi har huvudkontor i Stockholm â sĂ„ jag Ă€r jĂ€ttenöjd Ă€ven pĂ„ det personliga planet.
Hur viktigt Àr det hÀr uppdraget för er?
â Vi Ă€r en stor spelare och alla kontrakt Ă€r viktiga för att vi ska förbli det. I den hĂ€r upphandlade branschen mĂ„ste man ligga pĂ„ topp och vara duktig pĂ„ det man gör, sĂ€ger Anna Höjer.
I vinter har det varit strul kring Ăstgötapendeln, hur ser ni pĂ„ det?
â Jag kan inte gĂ„ in pĂ„ detaljer men operatören för Ăstgötapendeln Ă€r inte de enda som har haft problem under vintern. Man pratar om att det Ă€r den vĂ€rsta vintern pĂ„ 30 Ă„r för tĂ„g-Sverige. Det har varit svĂ„rt att tina fordonen. Men det jag kan sĂ€ga Ă€r att Region Ăstergötland Ă€r nöjda med den lösning som vi har föreslagit för hur vi ska drifta pendeln framöver.
Kommer ni att förÀndra nÄgot?
â Det fĂ„r Ăstgötatrafiken kommunicera.
NĂ€r vi nĂ„r Johan KindĂ©n, Ăstgötatrafikens vd, berĂ€ttar han att vissa förĂ€ndringar har genomförts i det nya avtalet.
â Avtalet mellan oss och Transdev ser lite annorlunda ut i jĂ€mfört med dagens avtal. För kundernas del Ă€r mĂ„lsĂ€ttningen att det nya avtalet ska innebĂ€ra bĂ€ttre punktlighet och bĂ€ttre bemötande, sĂ€ger han och fortsĂ€tter:
â Den enskilt största förĂ€ndringen Ă€r att det vi kallar för "tungt underhĂ„ll av fordon" ingĂ„r i anbudspriset. Tidigare har det betalats separat.
InnebÀr det inga förÀndringar som resenÀrerna mÀrker av?
â Vi kommer att fĂ€rre kundvĂ€rdstimmar pĂ„ pendeln och istĂ€llet ha annan personal nĂ€rvarande. Bland annat egen personal frĂ„n Ăstgötatrafiken, vĂ€ktare och kontrollanter.
Riskerar inte servicen att försÀmras?
â Nej, det Ă€r inte vĂ„r bedömning. KundvĂ€rdarna kommer att jobba lite annorlunda. Om det blir en större störning ska de kunna hoppa av vid en station och vara dĂ€r de behövs som mest för stunden.
Hur kommer den nuvarande personalen att pÄverkas?
â Transdev kommer att ta över den personalen. DĂ„ pratar vi om kundvĂ€rdar och lokförare, sĂ€ger Johan KindĂ©n.
Den andra upphandlingen som avgjorts handlar om sÀrskild kollektivtrafik och anropsstyrd kollektivtrafik i taxifordon. HÀr Àr det Vikbolands Taxi AB som tilldelats uppdraget som omfattar 323 fordon. Prislappen Àr pÄ 2,1 miljarder kronor.