Förlorar miljardaffĂ€ren – nytt företag tar över pendeln

Trafikföretaget Transdev tar över ansvaret för Östgötapendeln nĂ€r Östgötatrafikens avtal med VR Sverige gĂ„r ut. Uppdraget gĂ€ller i Ă„tta Ă„r och Ă€r vĂ€rt ungefĂ€r en miljard kronor.

Östgötatrafiken tecknar nu ett nytt avtal för Östgötapendeln, som strĂ€cker över Ă„tta Ă„r och Ă€r vĂ€rt en miljard kronor.

Östgötatrafiken tecknar nu ett nytt avtal för Östgötapendeln, som strĂ€cker över Ă„tta Ă„r och Ă€r vĂ€rt en miljard kronor.

Foto: Victor Bomgren/Arkiv

Östergötland2024-01-30 11:26

PĂ„ tisdagsförmiddagen meddelade Östgötatrafiken att tvĂ„ upphandlingar precis har avslutats. Den ena gĂ€ller Östgötapendeln. HĂ€r Ă€r det trafikföretaget VR Sverige, tidigare Arriva, som har haft uppdraget sedan Ă„r 2010. I juni 2025 gĂ„r det nuvarande kontraktet ut – och det blir ingen förlĂ€ngning. IstĂ€llet Ă€r det Transdev Sverige AB, som i dag bland annat ansvarar för buss- och spĂ„rvagnstrafiken i Norrköping, som ska köra pendeltĂ„gen. Avtalet gĂ€ller i Ă„tta Ă„r med en möjlig förlĂ€ngning med ytterligare fyra Ă„r. Prislappen landade pĂ„ omkring en miljard kronor.

– Först och frĂ€mst tycker vi att det hĂ€r Ă€r jĂ€ttetrĂ„kigt. Det Ă€r ett av vĂ„ra Ă€ldsta uppdrag i Sverige och ett uppdrag som vi kĂ€nner oss vĂ€ldigt bekvĂ€ma med. Samtidigt Ă€r det sĂ„ hĂ€r spelreglerna ser ut. Det hĂ€r var en ren prisupphandling, ingen kvalitetsutvĂ€rdering, och vi har lĂ€mnat det anbud som vi ansĂ„g var möjligt. Det skiljde drygt tre miljoner kronor per Ă„r i jĂ€mfört med Transdevs anbud. I det hĂ€r sammanhanget Ă€r det vĂ€ldigt lite, sĂ€ger Christer Ekelund, kommunikationschef pĂ„ VR Sverige.

undefined
Christer Ekelund, kommunikationschef pÄ VR Sverige, konstaterar att företaget tycker att beskedet Àr trÄkigt. "VÄrt Àldsta uppdrag", sÀger han.

VR Sverige har en strulig vinter bakom sig. För drygt tvĂ„ veckor sedan stod Östgötapendeln stilla mellan Mjölby och SkĂ€nninge i fem timmar.

– Det har ingenting med den hĂ€r upphandlingen att göra.

Hur ser du pÄ det uppdrag ni utfört i över tio Är?

– Det fĂ„r Östgötatrafiken svara pĂ„. Det ska inte jag recensera.

Kommer ni att överklaga upphandlingen?

– Det kan jag inte uttala mig om. Det hĂ€r kom till oss igĂ„r – sĂ„ lĂ„t mig Ă„terkomma om det. Samtidigt överklagar man inte för sakens skull utan om vi skulle fatta ett sĂ„nt beslut sĂ„ Ă€r det för att det finns skĂ€l, sĂ€ger Christer Ekelund.

undefined
Anna Höjer (till höger), vd för Transdev, Ă€r nöjda över att ha vunnit upphandlingen. "Vi Ă€r redan i dag ganska kĂ€nda i Östergötland. Vi har bland annat kört Kustpilen innan SJ tog över det ansvaret", sĂ€ger hon.

Enligt Östgötatrafiken genomförs Ă„rligen cirka fyra miljoner resor med Östgötapendeln. Anna Höjer, vd för Transdev Sverige, Ă€r glad för uppdraget.

– Vi har varit Östergötland trogen sedan 2004 och har för tillfĂ€llet 370 medarbetare som varje dag ser till att mĂ„nga kan fĂ€rdas dit de vill. VĂ„rt fokus ligger pĂ„ Norrköping men vi Ă€r ocksĂ„ med i projektet "Ride the future" med de autonoma fordonen pĂ„ Linköpings universitet, sĂ€ger vd:n och fortsĂ€tter:

– Jag Ă€r superglad för uppdraget med Östgötapendeln för att jag vet hur viktig den Ă€r för alla som pendlar i regionen. Jag sjĂ€lv bor i Linköping men vi har huvudkontor i Stockholm – sĂ„ jag Ă€r jĂ€ttenöjd Ă€ven pĂ„ det personliga planet.

undefined
Enligt Östgötatrafiken genomförts cirka fyra miljoner resor med Östgötapendeln varje Ă„r. I Transdevs uppdrag ingĂ„r all operativ drift sĂ„ som driftledning, trafikplanering, fordonsunderhĂ„ll, ersĂ€ttningstrafik och kundvĂ€rdsfunktion.

Hur viktigt Àr det hÀr uppdraget för er?

– Vi Ă€r en stor spelare och alla kontrakt Ă€r viktiga för att vi ska förbli det. I den hĂ€r upphandlade branschen mĂ„ste man ligga pĂ„ topp och vara duktig pĂ„ det man gör, sĂ€ger Anna Höjer.

I vinter har det varit strul kring Östgötapendeln, hur ser ni pĂ„ det?

– Jag kan inte gĂ„ in pĂ„ detaljer men operatören för Östgötapendeln Ă€r inte de enda som har haft problem under vintern. Man pratar om att det Ă€r den vĂ€rsta vintern pĂ„ 30 Ă„r för tĂ„g-Sverige. Det har varit svĂ„rt att tina fordonen. Men det jag kan sĂ€ga Ă€r att Region Östergötland Ă€r nöjda med den lösning som vi har föreslagit för hur vi ska drifta pendeln framöver.

Kommer ni att förÀndra nÄgot?

– Det fĂ„r Östgötatrafiken kommunicera.

undefined
Underlaget för upphandlingen togs fram lĂ„ngt före den struliga vintern. Det sĂ€ger Östgötatrafikens vd Johan KindĂ©n.

NĂ€r vi nĂ„r Johan KindĂ©n, Östgötatrafikens vd, berĂ€ttar han att vissa förĂ€ndringar har genomförts i det nya avtalet.

– Avtalet mellan oss och Transdev ser lite annorlunda ut i jĂ€mfört med dagens avtal. För kundernas del Ă€r mĂ„lsĂ€ttningen att det nya avtalet ska innebĂ€ra bĂ€ttre punktlighet och bĂ€ttre bemötande, sĂ€ger han och fortsĂ€tter:

– Den enskilt största förĂ€ndringen Ă€r att det vi kallar för "tungt underhĂ„ll av fordon" ingĂ„r i anbudspriset. Tidigare har det betalats separat.

InnebÀr det inga förÀndringar som resenÀrerna mÀrker av?

– Vi kommer att fĂ€rre kundvĂ€rdstimmar pĂ„ pendeln och istĂ€llet ha annan personal nĂ€rvarande. Bland annat egen personal frĂ„n Östgötatrafiken, vĂ€ktare och kontrollanter.

Riskerar inte servicen att försÀmras?

– Nej, det Ă€r inte vĂ„r bedömning. KundvĂ€rdarna kommer att jobba lite annorlunda. Om det blir en större störning ska de kunna hoppa av vid en station och vara dĂ€r de behövs som mest för stunden.

Hur kommer den nuvarande personalen att pÄverkas?

– Transdev kommer att ta över den personalen. DĂ„ pratar vi om kundvĂ€rdar och lokförare, sĂ€ger Johan KindĂ©n.

Den andra upphandlingen som avgjorts handlar om sÀrskild kollektivtrafik och anropsstyrd kollektivtrafik i taxifordon. HÀr Àr det Vikbolands Taxi AB som tilldelats uppdraget som omfattar 323 fordon. Prislappen Àr pÄ 2,1 miljarder kronor.

Karta: Östgötatrafiken
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!