Förlorar miljardaffären – nytt företag tar över pendeln

Trafikföretaget Transdev tar över ansvaret för Östgötapendeln när Östgötatrafikens avtal med VR Sverige går ut. Uppdraget gäller i åtta år och är värt ungefär en miljard kronor.

Östgötatrafiken tecknar nu ett nytt avtal för Östgötapendeln, som sträcker över åtta år och är värt en miljard kronor.

Östgötatrafiken tecknar nu ett nytt avtal för Östgötapendeln, som sträcker över åtta år och är värt en miljard kronor.

Foto: Victor Bomgren/Arkiv

Östergötland2024-01-30 11:26

På tisdagsförmiddagen meddelade Östgötatrafiken att två upphandlingar precis har avslutats. Den ena gäller Östgötapendeln. Här är det trafikföretaget VR Sverige, tidigare Arriva, som har haft uppdraget sedan år 2010. I juni 2025 går det nuvarande kontraktet ut – och det blir ingen förlängning. Istället är det Transdev Sverige AB, som i dag bland annat ansvarar för buss- och spårvagnstrafiken i Norrköping, som ska köra pendeltågen. Avtalet gäller i åtta år med en möjlig förlängning med ytterligare fyra år. Prislappen landade på omkring en miljard kronor.

– Först och främst tycker vi att det här är jättetråkigt. Det är ett av våra äldsta uppdrag i Sverige och ett uppdrag som vi känner oss väldigt bekväma med. Samtidigt är det så här spelreglerna ser ut. Det här var en ren prisupphandling, ingen kvalitetsutvärdering, och vi har lämnat det anbud som vi ansåg var möjligt. Det skiljde drygt tre miljoner kronor per år i jämfört med Transdevs anbud. I det här sammanhanget är det väldigt lite, säger Christer Ekelund, kommunikationschef på VR Sverige.

undefined
Christer Ekelund, kommunikationschef på VR Sverige, konstaterar att företaget tycker att beskedet är tråkigt. "Vårt äldsta uppdrag", säger han.

VR Sverige har en strulig vinter bakom sig. För drygt två veckor sedan stod Östgötapendeln stilla mellan Mjölby och Skänninge i fem timmar.

– Det har ingenting med den här upphandlingen att göra.

Hur ser du på det uppdrag ni utfört i över tio år?

– Det får Östgötatrafiken svara på. Det ska inte jag recensera.

Kommer ni att överklaga upphandlingen?

– Det kan jag inte uttala mig om. Det här kom till oss igår – så låt mig återkomma om det. Samtidigt överklagar man inte för sakens skull utan om vi skulle fatta ett sånt beslut så är det för att det finns skäl, säger Christer Ekelund.

undefined
Anna Höjer (till höger), vd för Transdev, är nöjda över att ha vunnit upphandlingen. "Vi är redan i dag ganska kända i Östergötland. Vi har bland annat kört Kustpilen innan SJ tog över det ansvaret", säger hon.

Enligt Östgötatrafiken genomförs årligen cirka fyra miljoner resor med Östgötapendeln. Anna Höjer, vd för Transdev Sverige, är glad för uppdraget.

– Vi har varit Östergötland trogen sedan 2004 och har för tillfället 370 medarbetare som varje dag ser till att många kan färdas dit de vill. Vårt fokus ligger på Norrköping men vi är också med i projektet "Ride the future" med de autonoma fordonen på Linköpings universitet, säger vd:n och fortsätter:

– Jag är superglad för uppdraget med Östgötapendeln för att jag vet hur viktig den är för alla som pendlar i regionen. Jag själv bor i Linköping men vi har huvudkontor i Stockholm – så jag är jättenöjd även på det personliga planet.

undefined
Enligt Östgötatrafiken genomförts cirka fyra miljoner resor med Östgötapendeln varje år. I Transdevs uppdrag ingår all operativ drift så som driftledning, trafikplanering, fordonsunderhåll, ersättningstrafik och kundvärdsfunktion.

Hur viktigt är det här uppdraget för er?

– Vi är en stor spelare och alla kontrakt är viktiga för att vi ska förbli det. I den här upphandlade branschen måste man ligga på topp och vara duktig på det man gör, säger Anna Höjer.

I vinter har det varit strul kring Östgötapendeln, hur ser ni på det?

– Jag kan inte gå in på detaljer men operatören för Östgötapendeln är inte de enda som har haft problem under vintern. Man pratar om att det är den värsta vintern på 30 år för tåg-Sverige. Det har varit svårt att tina fordonen. Men det jag kan säga är att Region Östergötland är nöjda med den lösning som vi har föreslagit för hur vi ska drifta pendeln framöver.

Kommer ni att förändra något?

– Det får Östgötatrafiken kommunicera.

undefined
Underlaget för upphandlingen togs fram långt före den struliga vintern. Det säger Östgötatrafikens vd Johan Kindén.

När vi når Johan Kindén, Östgötatrafikens vd, berättar han att vissa förändringar har genomförts i det nya avtalet.

– Avtalet mellan oss och Transdev ser lite annorlunda ut i jämfört med dagens avtal. För kundernas del är målsättningen att det nya avtalet ska innebära bättre punktlighet och bättre bemötande, säger han och fortsätter:

– Den enskilt största förändringen är att det vi kallar för "tungt underhåll av fordon" ingår i anbudspriset. Tidigare har det betalats separat.

Innebär det inga förändringar som resenärerna märker av?

– Vi kommer att färre kundvärdstimmar på pendeln och istället ha annan personal närvarande. Bland annat egen personal från Östgötatrafiken, väktare och kontrollanter.

Riskerar inte servicen att försämras?

– Nej, det är inte vår bedömning. Kundvärdarna kommer att jobba lite annorlunda. Om det blir en större störning ska de kunna hoppa av vid en station och vara där de behövs som mest för stunden.

Hur kommer den nuvarande personalen att påverkas?

– Transdev kommer att ta över den personalen. Då pratar vi om kundvärdar och lokförare, säger Johan Kindén.

Den andra upphandlingen som avgjorts handlar om särskild kollektivtrafik och anropsstyrd kollektivtrafik i taxifordon. Här är det Vikbolands Taxi AB som tilldelats uppdraget som omfattar 323 fordon. Prislappen är på 2,1 miljarder kronor.

Karta: Östgötatrafiken
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!