Nästan fem timmar. Så länge stod Östgötapendeln stilla mellan Skänninge och Mjölby under måndagsförmiddagen. Tåget var strömlöst vilket gjorde att temperaturen sjönk och toaletterna slutade att fungera. Vid lunchtid kunde kalla och upprörda passagerare kliva av i Mjölby. Många resenärer kritiserar kommunikationen från ansvariga under själva tågstoppet. Förutom Östgötatrafiken och Trafikverket var företaget VR Sverige som kör tågen inblandat i händelsen.
– Det är VR som har säkerhetsansvaret och som vi har upphandlat för att köra tågen. De ansvarar för driften och är arbetsgivare till lokförare och kundvärdarna. Man kan säga att vi lånar ut tågen till dem under den här avtalsperioden på tio år, säger Mattias Näsström, trafikoperativ chef på Östgötatrafiken, och fortsätter:
– Det är också VR som får informera resenärerna ute i tåget. Det är deras lokförare och kundvärd som kan prata i systemet. De får ge kunderna uppdaterade lägesrapporter och det är också de som vidtar åtgärder i form av evakuering eller liknande.
Men vad har ni vidtagit för åtgärder från er sida?
– Vi fick uppdateringar om att de skulle vidta åtgärder och det är VR i samverkan med Trafikverket som agerar. Vi får lyssna på den information som de ger oss och sen försöker vi lägga ut det på våra kanaler – så att kunderna informeras.
På måndagseftermiddagen träffades representanter från Östgötatrafiken och VR Sverige för ett möte om tågstoppet. Efter mötet får vi tag i VR Sveriges presschef Christer Ekelund. Framför sig har han tecknat upp en tidslinje över händelseförloppet.
– Det var ett tåg som fick stopp klockan 07.20 på vägen in mot Mjölby. Det började som ett batterifel, att batteriet inte längre laddades ordentligt, och då valde lokföraren att stanna tåget – precis som han ska göra. Men samtidigt inträffade ett kompressorfel på den främre vagnen. Det är kompressorerna som bland annat styr bromsarna på tåget. Han kom inte igång igen, säger Christer Ekelund.
Till en början var förhoppningen att kunna få igång tåget igen. När det inte var möjligt kallade VR:s trafikledning in ett hjälptåg från Skänninge. Hjälptåget kom, på grund av ett växelfel, aldrig fram till platsen.
– Det var många saker som hände samtidigt. Vi hade också ett tåg som skulle bogsera. Då visade det sig att bromsarna hade låst sig på grund av kompressorfelet och man jobbade i nästan två timmar för att få igång kompressorerna igen, säger Christer Ekelund.
Bussar skickades också ut till platsen.
– Men en del resenärer var inte jättevilliga att evakuera i den djupa snön. Det var en bit att gå. Vi begärde också tillstånd för att kunna få ett parallelltåg att evakuera till. Men klockan 12.01 kunde tåget börja att rulla från platsen.
Av egen maskin?
– Det är oklart om man hade pumpat upp kompressorerna och laddat batteriet eller om tåget kunde bogseras. Det vet jag inte här och nu.
Hur kan det ta så lång tid att fixa problemet?
– Svaret är att vi initierade ett antal åtgärder som inte fungerade och att trafikledningen gjorde en bedömning som inte var korrekt. Vi skulle ha tagit ett evakueringsbeslut tidigare. Men man hade en plan som man jobbade efter och det tog längre tid att få igång kompressorerna än vad man först trodde.
Många har kritiserat informationen och kommunikationen. Vad säger du om det?
– Kommunikationen har absolut varit bristfällig. Det är egentligen två saker som inte har fungerat. Vi skulle ha fattat ett evakueringsbeslut tidigare och vi skulle ha informerat bättre. Det måste vi ta till oss. Vi har inte uppfyllt rollen tillräckligt bra.
Vad beror det på?
– Det kan jag inte svara på här och nu.
Kommer ni att utreda det här vidare?
– Alla sådana här händelser utreds internt. Det här är dessutom en större händelse. Jag har aldrig varit med om att ett stillastående tåg har haft resenärer som suttit så länge. Vi skulle ha fattat ett evakueringsbeslut tidigare. Varför vi inte gjorde det måste vi få titta på.
Och orsaken till fordonsfelet?
– Det måste vi också titta på. Men att fordonsfel inträffar när det är besvärlig väderlek är inget ovanligt.
Vad är ditt budskap till de drabbade resenärerna?
– Jag är glad för att du ställer den frågan. Vi måste se oss själva i spegeln och vi ber naturligtvis om ursäkt för att vi inte agerade snabbare och hade bättre information på tågen, säger Christer Ekelund.