Inför varje nytt år ser Östgötatrafiken över sina biljettpriser. År 2022 höjdes de vanliga priserna med i genomsnitt fyra procent samtidigt som den rabatterade lågtrafikbiljetten infördes. Året därpå var den genomsnittliga höjningen sju procent för att i år, alltså 2024, landa på fem procent. Samtidigt är det vissa biljettkostnader som höjs betydligt mer.
– Den allmänna kostnadsutvecklingen och inflationen gör att alla våra kostnader ökar, framförallt drivmedelspriserna, och det har de gjort med ungefär 200 miljoner kronor de senaste tre åren. För att få balans i ekonomin behöver vi få in mer intäkter via biljettpriserna – men höjningen är mindre än inflationen och vad vår kostnadsutveckling har varit. Så vi försöker att hålla igen så mycket som möjligt. Vi vill inte tappa resande, säger marknadschefen Per Nelson.
Förutom kostnadsökningarna lyfter Per Nelson fram flera andra orsaker till behovet av höjda biljettpriser. Under förra året tog EU bort subventionen på biogas vilket gjorde att bidrag på mellan 15–20 miljoner kronor försvann. Samtidigt befinner sig Region Östergötland i en ekonomisk kris och Östgötatrafiken har försetts med ett besparingskrav på 18 miljoner kronor.
– Vårt mål är att få så många som möjligt att resa hållbart med oss. Hade vi varit i balans med våra ekonomiska mål, att vi ska ha 50 procent skatteintäkter och 50 procent biljettintäkter, hade vi inte behövt att höja priserna. Tills vi är där behöver vi göra årliga höjningar, säger Per Nelson.
– Vi hade helst sett att vi kunde få fler resande som betalade trafiken åt oss. Det hade varit betydligt bättre om fler ställde bilen än att vi tvingas höja biljettpriserna, fortsätter han.
Den vanligaste biljettypen, den som flest köper, är 30-dagarsbiljetten i stadstrafik. Här höjs kostnaden med fyra procent – från 725 till 755 kronor.
– Där har vi våra trognaste resenärer och de som är mest beroende av oss – så den höjer vi minst, säger Per Nelson.
Men när det gäller årsbiljetten för hela länet är höjningen betydligt mer kännbar. Här höjs kostnaden med tio procent – från 12 625 till 13 900 kronor. För 2022 låg kostnaden på 11 476 kronor.
– Det är säkert en höjning som drabbar en och annan, vilket är olyckligt, men om man jämför med bilen är det vår mest konkurrenskraftiga biljett och den är fortfarande prisvärd. Därför tar vi ut en större prishöjning, säger Per Nelson.