Konsumentverket utreder nu det kritiserade företaget

Corren skrev nyligen om Nordic Plus sätt att behandla sina kunder. Nu meddelar Konsumentverket att de ska utreda hälsoföretaget.

Ödeshög2024-06-01 16:00

För några veckor sedan skrev Corren om 82-åriga Ödeshögsbon Astas kamp mot hälsoföretaget Nordic Plus. Nu har Konsumentverket kontaktat tidningen och meddelat att de öppnar ett tillsynsärende mot företaget.  

– Vi har under en längre tid fått många och likartade anmälningar mot det här bolaget. De har nu möjlighet att svara och vi förutsätter att de rättar sig precis som många andra bolag gör när Konsumentverket kontaktar dem, säger Vilma Claésson, jurist på Konsumentverket.

Asta blev kontaktad av en säljare från Nordic Plus och köpte ett par provpaket med vitamintabletter, men tackade därefter nej till fler köp. Företaget hävdar att hon skrivit på ett abonnemang och hotar att skicka hennes skuld till Kronofogden. 

 Vilma Claésson konstaterar: 

 – Utifrån det vi har sett i inkomna anmälningar gör vi bedömningen att marknadsföringen strider mot lagen på flera punkter. Om ingen bättring sker finns möjligheten att vidta rättsliga åtgärder, men det är i så fall en fråga för Konsumentombudsmannen (KO) i ett senare skede.

Corren har läst de handlingar som Konsumentverket skickat till Nordic Plus. Där står bland annat att 90 procent av de konsumenter som anmält företaget är över 65 år. Det stärker bilden av att företaget vänder sig mycket till äldre personer.

En av de läsare som hört av sig till Corren efter vår artikel är en 81-årig kvinna från Linköping, som vill vara anonym.

– Jag känner igen mig i Astas historia och jag är också rädd för vad företaget kan göra mot mig. Jag sover dåligt på grund av allt detta. 

Hon har flera gånger varit i kontakt med både Allmäna Reklamationsnämnden och Konsumentverket om företaget och hänvisat till artikeln i Corren att hon inte är ensam om att känna sig lurad. 

Hon har även bestridit både fakturor och beställningar företaget har skickat. Kundtjänstens bemötande i telefon har gjort henne ledsen. 

– De var väldigt otrevliga och hånade mig när jag förklarade mitt ärende. 

En 81-årig man från Linköping berättar också anonymt för Corren om sina erfarenheter.

– Jag och min fru har varit i kontakt med deras kundtjänst flera gånger, när någon svarar, och det går inte att resonera med dem.

Mannen och hans fru fick en påminnelsefaktura med ränta utan att ha fått någon annan faktura innan. Den 13 maj fick de ett inkassokrav efter att ha vägrat betala fakturan. 

– Vi är tacksamma över att media nu har börjat belysa deras affärsmetoder, vad jag förstått är företaget ökänt.  

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!