NĂ€r vi första gĂ„ngen trĂ€ffar 82-Ă„riga Ădeshögsbon Asta i mitten av april mĂ„r hon dĂ„ligt och Ă€r skakad efter kontakten med hĂ€lsoföretaget Nordic Plus.
â Jag ligger vaken pĂ„ nĂ€tterna och bara tĂ€nker pĂ„ det hĂ€r, jag har verkligen blivit lurad.
Det var i november 2023 som Asta först blev kontaktad av företaget via telefon. De erbjöd henne att köpa ett provpaket med D-vitaminer för 79 kronor, vilket hon nappade pÄ. Efter leveransen ville hon inte ha fler tabletter.
â Enligt mina anteckningar och mina samtal pĂ„ telefonen sa jag upp abonnemanget efter det. Men nĂ€r tabletterna nĂ€stan var slut ringde de igen. Jag sa till dem att jag inte ville ha ett abonnemang och dĂ„ erbjöd de mig ytterligare ett provpaket för 79 kronor och jag sa dumt nog ja.
Efter att hon fÄtt andra paketet var det tyst ett tag, men i mars fick hon plötsligt en ny försÀndelse med fler tabletter och en faktura pÄ en betydligt högre summa.
â Jag skickade tillbaka allt direkt i ett rekommenderat brev och ringde till dem och sa att jag tackat nej till ett abonnemang.
Nordic Plus hÀnvisade dÄ till ett SMS-avtal som de hÀvdade att Asta skrivit pÄ, nÄgot hon bestÀmt förnekar.
â Jag vet att jag inte har skrivit pĂ„ nĂ„got sĂ„dant, jag vet inte ens hur man gör. Jag har ett bank-id pĂ„ telefonen men jag har aldrig anvĂ€nt det heller.
Vad sa företaget dÄ?
â Att jag skulle polisanmĂ€la att nĂ„gon lĂ„nat eller stulit min telefon och dĂ€refter skrivit pĂ„ det hĂ€r avtalet. Vilket pĂ„hitt, jag har alltid haft min telefon i nĂ€rheten av mig!
Flera gÄnger under intervjun torkar Asta bort tÄrarna. Hon blÀddrar med skakande hÀnder bland alla papper hon fÄtt frÄn företaget.
â Jag har fĂ„tt flera brev dĂ€r de skriver att jag mĂ„ste betala nu, det kĂ€nns nĂ€stan som ett hot. Och förra veckan kom ett brev dĂ€r de skrev att de kommer skicka min skuld till kronofogden för indrivning.
â RĂ€kningen Ă€r pĂ„ 2 341 kronor och stiger snabbt pĂ„ grund av rĂ€ntan. Jag kanske skulle kunna betala, men jag har inte sĂ„ mycket i pension sĂ„ det Ă€r mycket pengar för mig.
NÀr företaget skickade krav pÄ inbetalningar började Asta sova dÄligt och hon kÀnner obehag nÀr hon ska hÀmta posten i brevlÄdan.
â Trots att jag har blivit lurad sĂ„ Ă€r det jag som kĂ€nner mig dum.
KÀnner du nÄgon mer som kontaktats av företaget?
â Ja, en bekant rĂ„kade ut för precis samma sak. Hon blev ocksĂ„ rĂ€dd men betalade hela summan för att bli av med dem. Och det Ă€r nog det företaget rĂ€knar med, vilket gör mig Ă€nnu mer arg.
Asta har Àven kontaktat en jurist för att se om hon kan fÄ hjÀlp den vÀgen.
NÀr vi efter intervjun tittar nÀrmare pÄ Nordic Plus visar det sig vara mÄnga fler Àn Asta och hennes vÀninna som kÀnner sig lurade. Konsumentverket har sedan 2021 fÄtt in 192 anmÀlningar mot företaget. Flera medier runtom i landet har rapporterat om personer, bland annat demenssjuka, som kÀnner sig utsatta. I kundrecensioner pÄ konsumentföretaget Trustpilots hemsida skriver flera personer om liknande scenarion dÀr Àldre har drabbats.
NÀr vi tar del av de senaste anmÀlningarna till Konsumentverket finns flera Àrenden som pÄminner mycket om Astas fall och anmÀlningarna Àr gjorda av personer över 70 Är.
Nordic Plus Àr ett varumÀrke som tillhör Trading 101 Handelsbolag, baserat i Karlstad. I styrelsen sitter tvÄ mÀn, 44 och 38 Är gamla, som bor i kommunen.
NÀr Corren efter intervjun med Asta börjar söka de tvÄ mÀnnen och företaget via flera olika kanaler och kontaktvÀgar fÄr vi inga svar.
Till sist fÄr vi tag i en man pÄ kundtjÀnst och ber att fÄ prata med nÄgon som ansvarar för kundÀrenden. Mannen sÀger att han nog ska kunna svara pÄ nÄgra frÄgor.
Vi nÀmner inte Astas Àrende specifikt, men redan nÀr första frÄgan stÀllts sÀger mannen att han "ska kolla en sak" och försvinner frÄn telefonen i nÄgra minuter. NÀr han kommer tillbaka hÀnvisar han istÀllet till avtalsavdelningen.
Kan du koppla mig, eller kan jag fÄ ett telefonnummer dit?
â Vi kan tyvĂ€rr inte koppla mellan avdelningarna och de svarar bara pĂ„ mejl. Jag ordnar sĂ„ de prioriterar ditt mejl.
Vi ber Àven att fÄ bli kopplade till nÄgon av sÀljarna som ringer till kunderna, men mannen sÀger att kundtjÀnst inte har nummer till dem och att deras telefoner bara fungerar för utgÄende samtal.
â Du fĂ„r kontakta avtalsavdelningen, jag fĂ„r inte svara pĂ„ frĂ„gor och jag Ă€r ny pĂ„ jobbet, sĂ€ger mannen och avslutar samtalet.
Men trots att vi kontaktar avtalsavdelningen flera gÄnger, via mejladressen vi fÄtt frÄn kundtjÀnst, fÄr vi ingen Äterkoppling.
NÄgra dagar efter Correns samtal med kundtjÀnst blir Asta Äterigen uppringd av en försÀljare frÄn Nordic Plus som vill sÀlja vitamintabletter, men Asta tackar bestÀmt nej.
Samtidigt som vi fortsÀtter jaga ansvariga pÄ företaget utan resultat fÄr Asta plötsligt ett brev frÄn Nordic Plus. De meddelar att rÀkningen har makulerats.
â Jag Ă€r lĂ€ttad och överlycklig att detta Ă€r löst. De förstod nog nĂ€r det blev pĂ„tryckningar frĂ„n Corren och en jurist att jag inte skulle ge mig.
Men hennes glÀdje blir kortvarig. En vecka senare kommer ett nytt brev.
â Jag har fĂ„tt en ny rĂ€kning pĂ„ samma summa som tidigare och med en rĂ€nta pĂ„ Ă„tta procent, sĂ€ger en ledsen Asta.
Ăven tabletterna hon returnerat finns med pĂ„ fakturan.
â Jag har tio dagar pĂ„ mig att betala annars gĂ„r det vidare till kronofogden. SĂ„ nu börjar allt om igen.
Hur kÀnns det?
â Jag kĂ€nner mig trakasserad. Jag mĂ„r dĂ„ligt och har svĂ„rt att sova.
Vi försöker nÄ de ansvariga pÄ företaget en sista gÄng och plötsligt kommer ett mejlsvar frÄn avtalsavdelningen. En Per Karlsson, som inte titulerar sig i mejlet, skriver att vi kan anvÀnda ett "allmÀnt svar" frÄn dem. Företaget hÀvdar att "produkter skickas först efter kunden accepterat ett skriftligt avtal". Och Àr man missnöjd Àr man vÀlkommen att kontakta kundservice. Han skriver Àven: "Vi tar in tiotusentals kunder varje Är, givetvis Àr det alltid nÄgon som kommer vara missnöjd inom sÄdant antal".
Asta har Äterigen skickat ett brev till Nordic Plus med frÄgan varför hon ska betala en rÀkning som blev makulerad en vecka tidigare. Hon har Àven kontaktat sin jurist igen. NÀr vi kontaktar juristen avstÄr han frÄn att kommentera det pÄgÄende Àrendet just nu.
Asta har inga tankar pÄ att betala den nya fakturan och hon vill upplysa andra om hur Nordic Plus behandlar sina kunder.
â Jag vill verkligen varna för detta företag. Jag vill inte att andra rĂ„kar ut för samma sak.
Asta heter egentligen nÄgot annat.