82-åriga Asta vill varna andra för hälsoföretagets metoder

Asta tackade ja till ett par provpaket när telefonförsäljare från Nordic Plus ringde. Men snart kände hon sig dum, lurad och otrygg. Hälsoföretaget har fått 192 anmälningar mot sig de senaste åren.

Papper på bordet med betalningskrav. 82-åriga Asta mådde väldigt dåligt när hälsoföretaget Nordic Plus började kräva henne på pengar för avtal hon bestämt nekar att hon skrivit på.

Papper på bordet med betalningskrav. 82-åriga Asta mådde väldigt dåligt när hälsoföretaget Nordic Plus började kräva henne på pengar för avtal hon bestämt nekar att hon skrivit på.

Foto: Marlene Ericsson

Ödeshög2024-05-09 19:00

När vi första gången träffar 82-åriga Ödeshögsbon Asta i mitten av april mår hon dåligt och är skakad efter kontakten med hälsoföretaget Nordic Plus. 

– Jag ligger vaken på nätterna och bara tänker på det här, jag har verkligen blivit lurad. 

Det var i november 2023 som Asta först blev kontaktad av företaget via telefon. De erbjöd henne att köpa ett provpaket med D-vitaminer för 79 kronor, vilket hon nappade på. Efter leveransen ville hon inte ha fler tabletter. 

– Enligt mina anteckningar och mina samtal på telefonen sa jag upp abonnemanget efter det. Men när tabletterna nästan var slut ringde de igen. Jag sa till dem att jag inte ville ha ett abonnemang och då erbjöd de mig ytterligare ett provpaket för 79 kronor och jag sa dumt nog ja. 

Efter att hon fått andra paketet var det tyst ett tag, men i mars fick hon plötsligt en ny försändelse med fler tabletter och en faktura på en betydligt högre summa.

– Jag skickade tillbaka allt direkt i ett rekommenderat brev och ringde till dem och sa att jag tackat nej till ett abonnemang. 

undefined
Asta, som egentligen heter något annat, vill inte gå ut med namn eller bild i tidningen. Men hon vill varna andra för hälsoföretget Nordic Plus metoder.

Nordic Plus hänvisade då till ett SMS-avtal som de hävdade att Asta skrivit på, något hon bestämt förnekar. 

– Jag vet att jag inte har skrivit på något sådant, jag vet inte ens hur man gör. Jag har ett bank-id på telefonen men jag har aldrig använt det heller. 

Vad sa företaget då?

– Att jag skulle polisanmäla att någon lånat eller stulit min telefon och därefter skrivit på det här avtalet. Vilket påhitt, jag har alltid haft min telefon i närheten av mig! 

Flera gånger under intervjun torkar Asta bort tårarna. Hon bläddrar med skakande händer bland alla papper hon fått från företaget. 

– Jag har fått flera brev där de skriver att jag måste betala nu, det känns nästan som ett hot. Och förra veckan kom ett brev där de skrev att de kommer skicka min skuld till kronofogden för indrivning.

– Räkningen är på 2 341 kronor och stiger snabbt på grund av räntan. Jag kanske skulle kunna betala, men jag har inte så mycket i pension så det är mycket pengar för mig.

undefined
Asta har skrivit ner de samtal hon haft med företaget. Hon har även noterat datum och klockslag på de dokument hon har.

När företaget skickade krav på inbetalningar började Asta sova dåligt och hon känner obehag när hon ska hämta posten i brevlådan. 

– Trots att jag har blivit lurad så är det jag som känner mig dum.

Känner du någon mer som kontaktats av företaget?

– Ja, en bekant råkade ut för precis samma sak. Hon blev också rädd men betalade hela summan för att bli av med dem. Och det är nog det företaget räknar med, vilket gör mig ännu mer arg. 

Asta har även kontaktat en jurist för att se om hon kan få hjälp den vägen.

När vi efter intervjun tittar närmare på Nordic Plus visar det sig vara många fler än Asta och hennes väninna som känner sig lurade. Konsumentverket har sedan 2021 fått in 192 anmälningar mot företaget. Flera medier runtom i landet har rapporterat om personer, bland annat demenssjuka, som känner sig utsatta. I kundrecensioner på konsumentföretaget Trustpilots hemsida skriver flera personer om liknande scenarion där äldre har drabbats. 

När vi tar del av de senaste anmälningarna till Konsumentverket finns flera ärenden som påminner mycket om Astas fall och anmälningarna är gjorda av personer över 70 år. 

Nordic Plus är ett varumärke som tillhör Trading 101 Handelsbolag, baserat i Karlstad. I styrelsen sitter två män, 44 och 38 år gamla, som bor i kommunen. 

undefined
Sedan 2021 har Konsumentverket fått in 192 anmälningar mot företaget Nordic Plus. Flera av anmälarna är äldre personer precis som Asta.

När Corren efter intervjun med Asta börjar söka de två männen och företaget via flera olika kanaler och kontaktvägar får vi inga svar.
Till sist får vi tag i en man på kundtjänst och ber att få prata med någon som ansvarar för kundärenden. Mannen säger att han nog ska kunna svara på några frågor.

Vi nämner inte Astas ärende specifikt, men redan när första frågan ställts säger mannen att han "ska kolla en sak" och försvinner från telefonen i några minuter. När han kommer tillbaka hänvisar han istället till avtalsavdelningen. 

Kan du koppla mig, eller kan jag få ett telefonnummer dit? 

– Vi kan tyvärr inte koppla mellan avdelningarna och de svarar bara på mejl. Jag ordnar så de prioriterar ditt mejl.

Vi ber även att få bli kopplade till någon av säljarna som ringer till kunderna, men mannen säger att kundtjänst inte har nummer till dem och att deras telefoner bara fungerar för utgående samtal. 

– Du får kontakta avtalsavdelningen, jag får inte svara på frågor och jag är ny på jobbet, säger mannen och avslutar samtalet. 

Men trots att vi kontaktar avtalsavdelningen flera gånger, via mejladressen vi fått från kundtjänst, får vi ingen återkoppling. 

Några dagar efter Correns samtal med kundtjänst blir Asta återigen uppringd av en försäljare från Nordic Plus som vill sälja vitamintabletter, men Asta tackar bestämt nej.

Samtidigt som vi fortsätter jaga ansvariga på företaget utan resultat får Asta plötsligt ett brev från Nordic Plus. De meddelar att räkningen har makulerats.

– Jag är lättad och överlycklig att detta är löst. De förstod nog när det blev påtryckningar från Corren och en jurist att jag inte skulle ge mig.

Men hennes glädje blir kortvarig. En vecka senare kommer ett nytt brev.

– Jag har fått en ny räkning på samma summa som tidigare och med en ränta på åtta procent, säger en ledsen Asta. 

Även tabletterna hon returnerat finns med på fakturan. 

– Jag har tio dagar på mig att betala annars går det vidare till kronofogden. Så nu börjar allt om igen. 

Hur känns det? 

– Jag känner mig trakasserad. Jag mår dåligt och har svårt att sova. 

Vi försöker nå de ansvariga på företaget en sista gång och plötsligt kommer ett mejlsvar från avtalsavdelningen. En Per Karlsson, som inte titulerar sig i mejlet, skriver att vi kan använda ett "allmänt svar" från dem. Företaget hävdar att "produkter skickas först efter kunden accepterat ett skriftligt avtal". Och är man missnöjd är man välkommen att kontakta kundservice. Han skriver även: "Vi tar in tiotusentals kunder varje år, givetvis är det alltid någon som kommer vara missnöjd inom sådant antal".     

Asta har återigen skickat ett brev till Nordic Plus med frågan varför hon ska betala en räkning som blev makulerad en vecka tidigare. Hon har även kontaktat sin jurist igen. När vi kontaktar juristen avstår han från att kommentera det pågående ärendet just nu. 

Asta har inga tankar på att betala den nya fakturan och hon vill upplysa andra om hur Nordic Plus behandlar sina kunder. 

– Jag vill verkligen varna för detta företag. Jag vill inte att andra råkar ut för samma sak.
 

Asta heter egentligen något annat.

Råd från Konsumentverket

På Konsumentverkets hemsida listas regler för telefonförsäljning och tips för att undvika att bli utsatt för bedrägeri: 

• Företaget måste få ett skriftligt godkännande från dig för att avtalet ska vara giltigt.

• Du har som regel 14 dagars ångerrätt när du ingått avtal via telefon.

• Det finns särskilda regler för telefonförsäljning av finansiella tjänster, till exempel försäkringar.

• Du kan anmäla aggressiv eller olämplig telefonförsäljning till Konsumentverket.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!