82-Äriga Asta vill varna andra för hÀlsoföretagets metoder

Asta tackade ja till ett par provpaket nÀr telefonförsÀljare frÄn Nordic Plus ringde. Men snart kÀnde hon sig dum, lurad och otrygg. HÀlsoföretaget har fÄtt 192 anmÀlningar mot sig de senaste Ären.

Papper pÄ bordet med betalningskrav. 82-Äriga Asta mÄdde vÀldigt dÄligt nÀr hÀlsoföretaget Nordic Plus började krÀva henne pÄ pengar för avtal hon bestÀmt nekar att hon skrivit pÄ.

Papper pÄ bordet med betalningskrav. 82-Äriga Asta mÄdde vÀldigt dÄligt nÀr hÀlsoföretaget Nordic Plus började krÀva henne pÄ pengar för avtal hon bestÀmt nekar att hon skrivit pÄ.

Foto: Marlene Ericsson

Ödeshög2024-05-09 19:00

NĂ€r vi första gĂ„ngen trĂ€ffar 82-Ă„riga Ödeshögsbon Asta i mitten av april mĂ„r hon dĂ„ligt och Ă€r skakad efter kontakten med hĂ€lsoföretaget Nordic Plus. 

– Jag ligger vaken pĂ„ nĂ€tterna och bara tĂ€nker pĂ„ det hĂ€r, jag har verkligen blivit lurad. 

Det var i november 2023 som Asta först blev kontaktad av företaget via telefon. De erbjöd henne att köpa ett provpaket med D-vitaminer för 79 kronor, vilket hon nappade pĂ„. Efter leveransen ville hon inte ha fler tabletter. 

– Enligt mina anteckningar och mina samtal pĂ„ telefonen sa jag upp abonnemanget efter det. Men nĂ€r tabletterna nĂ€stan var slut ringde de igen. Jag sa till dem att jag inte ville ha ett abonnemang och dĂ„ erbjöd de mig ytterligare ett provpaket för 79 kronor och jag sa dumt nog ja. 

Efter att hon fÄtt andra paketet var det tyst ett tag, men i mars fick hon plötsligt en ny försÀndelse med fler tabletter och en faktura pÄ en betydligt högre summa.

– Jag skickade tillbaka allt direkt i ett rekommenderat brev och ringde till dem och sa att jag tackat nej till ett abonnemang. 

Asta, som egentligen heter nÄgot annat, vill inte gÄ ut med namn eller bild i tidningen. Men hon vill varna andra för hÀlsoföretget Nordic Plus metoder.
Asta, som egentligen heter nÄgot annat, vill inte gÄ ut med namn eller bild i tidningen. Men hon vill varna andra för hÀlsoföretget Nordic Plus metoder.

Nordic Plus hĂ€nvisade dĂ„ till ett SMS-avtal som de hĂ€vdade att Asta skrivit pĂ„, nĂ„got hon bestĂ€mt förnekar. 

– Jag vet att jag inte har skrivit pĂ„ nĂ„got sĂ„dant, jag vet inte ens hur man gör. Jag har ett bank-id pĂ„ telefonen men jag har aldrig anvĂ€nt det heller. 

Vad sa företaget dÄ?

– Att jag skulle polisanmĂ€la att nĂ„gon lĂ„nat eller stulit min telefon och dĂ€refter skrivit pĂ„ det hĂ€r avtalet. Vilket pĂ„hitt, jag har alltid haft min telefon i nĂ€rheten av mig! 

Flera gĂ„nger under intervjun torkar Asta bort tĂ„rarna. Hon blĂ€ddrar med skakande hĂ€nder bland alla papper hon fĂ„tt frĂ„n företaget. 

– Jag har fĂ„tt flera brev dĂ€r de skriver att jag mĂ„ste betala nu, det kĂ€nns nĂ€stan som ett hot. Och förra veckan kom ett brev dĂ€r de skrev att de kommer skicka min skuld till kronofogden för indrivning.

– RĂ€kningen Ă€r pĂ„ 2 341 kronor och stiger snabbt pĂ„ grund av rĂ€ntan. Jag kanske skulle kunna betala, men jag har inte sĂ„ mycket i pension sĂ„ det Ă€r mycket pengar för mig.

Asta har skrivit ner de samtal hon haft med företaget. Hon har Àven noterat datum och klockslag pÄ de dokument hon har.
Asta har skrivit ner de samtal hon haft med företaget. Hon har Àven noterat datum och klockslag pÄ de dokument hon har.

NĂ€r företaget skickade krav pĂ„ inbetalningar började Asta sova dĂ„ligt och hon kĂ€nner obehag nĂ€r hon ska hĂ€mta posten i brevlĂ„dan. 

– Trots att jag har blivit lurad sĂ„ Ă€r det jag som kĂ€nner mig dum.

KÀnner du nÄgon mer som kontaktats av företaget?

– Ja, en bekant rĂ„kade ut för precis samma sak. Hon blev ocksĂ„ rĂ€dd men betalade hela summan för att bli av med dem. Och det Ă€r nog det företaget rĂ€knar med, vilket gör mig Ă€nnu mer arg. 

Asta har Àven kontaktat en jurist för att se om hon kan fÄ hjÀlp den vÀgen.

NĂ€r vi efter intervjun tittar nĂ€rmare pĂ„ Nordic Plus visar det sig vara mĂ„nga fler Ă€n Asta och hennes vĂ€ninna som kĂ€nner sig lurade. Konsumentverket har sedan 2021 fĂ„tt in 192 anmĂ€lningar mot företaget. Flera medier runtom i landet har rapporterat om personer, bland annat demenssjuka, som kĂ€nner sig utsatta. I kundrecensioner pĂ„ konsumentföretaget Trustpilots hemsida skriver flera personer om liknande scenarion dĂ€r Ă€ldre har drabbats. 

NĂ€r vi tar del av de senaste anmĂ€lningarna till Konsumentverket finns flera Ă€renden som pĂ„minner mycket om Astas fall och anmĂ€lningarna Ă€r gjorda av personer över 70 Ă„r. 

Nordic Plus Ă€r ett varumĂ€rke som tillhör Trading 101 Handelsbolag, baserat i Karlstad. I styrelsen sitter tvĂ„ mĂ€n, 44 och 38 Ă„r gamla, som bor i kommunen. 

Sedan 2021 har Konsumentverket fÄtt in 192 anmÀlningar mot företaget Nordic Plus. Flera av anmÀlarna Àr Àldre personer precis som Asta.
Sedan 2021 har Konsumentverket fÄtt in 192 anmÀlningar mot företaget Nordic Plus. Flera av anmÀlarna Àr Àldre personer precis som Asta.

NÀr Corren efter intervjun med Asta börjar söka de tvÄ mÀnnen och företaget via flera olika kanaler och kontaktvÀgar fÄr vi inga svar.
Till sist fÄr vi tag i en man pÄ kundtjÀnst och ber att fÄ prata med nÄgon som ansvarar för kundÀrenden. Mannen sÀger att han nog ska kunna svara pÄ nÄgra frÄgor.

Vi nĂ€mner inte Astas Ă€rende specifikt, men redan nĂ€r första frĂ„gan stĂ€llts sĂ€ger mannen att han "ska kolla en sak" och försvinner frĂ„n telefonen i nĂ„gra minuter. NĂ€r han kommer tillbaka hĂ€nvisar han istĂ€llet till avtalsavdelningen. 

Kan du koppla mig, eller kan jag fĂ„ ett telefonnummer dit? 

– Vi kan tyvĂ€rr inte koppla mellan avdelningarna och de svarar bara pĂ„ mejl. Jag ordnar sĂ„ de prioriterar ditt mejl.

Vi ber Ă€ven att fĂ„ bli kopplade till nĂ„gon av sĂ€ljarna som ringer till kunderna, men mannen sĂ€ger att kundtjĂ€nst inte har nummer till dem och att deras telefoner bara fungerar för utgĂ„ende samtal. 

– Du fĂ„r kontakta avtalsavdelningen, jag fĂ„r inte svara pĂ„ frĂ„gor och jag Ă€r ny pĂ„ jobbet, sĂ€ger mannen och avslutar samtalet. 

Men trots att vi kontaktar avtalsavdelningen flera gĂ„nger, via mejladressen vi fĂ„tt frĂ„n kundtjĂ€nst, fĂ„r vi ingen Ă„terkoppling. 

NÄgra dagar efter Correns samtal med kundtjÀnst blir Asta Äterigen uppringd av en försÀljare frÄn Nordic Plus som vill sÀlja vitamintabletter, men Asta tackar bestÀmt nej.

Samtidigt som vi fortsÀtter jaga ansvariga pÄ företaget utan resultat fÄr Asta plötsligt ett brev frÄn Nordic Plus. De meddelar att rÀkningen har makulerats.

– Jag Ă€r lĂ€ttad och överlycklig att detta Ă€r löst. De förstod nog nĂ€r det blev pĂ„tryckningar frĂ„n Corren och en jurist att jag inte skulle ge mig.

Men hennes glÀdje blir kortvarig. En vecka senare kommer ett nytt brev.

– Jag har fĂ„tt en ny rĂ€kning pĂ„ samma summa som tidigare och med en rĂ€nta pĂ„ Ă„tta procent, sĂ€ger en ledsen Asta. 

Även tabletterna hon returnerat finns med pĂ„ fakturan. 

– Jag har tio dagar pĂ„ mig att betala annars gĂ„r det vidare till kronofogden. SĂ„ nu börjar allt om igen. 

Hur kĂ€nns det? 

– Jag kĂ€nner mig trakasserad. Jag mĂ„r dĂ„ligt och har svĂ„rt att sova. 

Vi försöker nĂ„ de ansvariga pĂ„ företaget en sista gĂ„ng och plötsligt kommer ett mejlsvar frĂ„n avtalsavdelningen. En Per Karlsson, som inte titulerar sig i mejlet, skriver att vi kan anvĂ€nda ett "allmĂ€nt svar" frĂ„n dem. Företaget hĂ€vdar att "produkter skickas först efter kunden accepterat ett skriftligt avtal". Och Ă€r man missnöjd Ă€r man vĂ€lkommen att kontakta kundservice. Han skriver Ă€ven: "Vi tar in tiotusentals kunder varje Ă„r, givetvis Ă€r det alltid nĂ„gon som kommer vara missnöjd inom sĂ„dant antal".     

Asta har Ă„terigen skickat ett brev till Nordic Plus med frĂ„gan varför hon ska betala en rĂ€kning som blev makulerad en vecka tidigare. Hon har Ă€ven kontaktat sin jurist igen. NĂ€r vi kontaktar juristen avstĂ„r han frĂ„n att kommentera det pĂ„gĂ„ende Ă€rendet just nu. 

Asta har inga tankar pĂ„ att betala den nya fakturan och hon vill upplysa andra om hur Nordic Plus behandlar sina kunder. 

– Jag vill verkligen varna för detta företag. Jag vill inte att andra rĂ„kar ut för samma sak.
 

Asta heter egentligen nÄgot annat.

RÄd frÄn Konsumentverket

PĂ„ Konsumentverkets hemsida listas regler för telefonförsĂ€ljning och tips för att undvika att bli utsatt för bedrĂ€geri: 

‱ Företaget mĂ„ste fĂ„ ett skriftligt godkĂ€nnande frĂ„n dig för att avtalet ska vara giltigt.

‱ Du har som regel 14 dagars Ă„ngerrĂ€tt nĂ€r du ingĂ„tt avtal via telefon.

‱ Det finns sĂ€rskilda regler för telefonförsĂ€ljning av finansiella tjĂ€nster, till exempel försĂ€kringar.

‱ Du kan anmĂ€la aggressiv eller olĂ€mplig telefonförsĂ€ljning till Konsumentverket.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!