Tvist med lokal frisör avgjord hos ARN

Den Motalakvinna som i höstas anmälde en lokal frisör till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) får inte gehör för sin anmälan.

Genrebild

Genrebild

Foto: Most photos

Motala2018-01-22 07:00

Kvinnan hävdade att frisören "hackat sönder hennes huvud" i samband med slingning vilket resulterade i stora sår. I anmälan anger hon också att frisören, som inte var färdigutbildad, ska ha sagt: "vågar du klippa dig hos mig?" och trott att det var på skoj. Men under klippningen fick annan personal tillkallas då den yngre inte lyckades med uppgiften. Efteråt kände Motalakvinnan sig mycket missnöjd. Hon tog en ny kontakt för att göra om frisyren varpå hon även ska ha blivit föreslagen att göra slingor. Kunden bad om folieslingor, då hon har så tunt hår, Istället användes en slinghätta. Efter behandlingen fick hon ont i huvudet och upptäckte även såren. Kvinnan har begärt återbetalning med 1 300 kronor, samt ytterligare 5 000 kronor för sveda och värk.

Salongens ägare har i sin tur uppgett för ARN att kunden dagen efter en hårklippning ringde för att beställa tid för färgning. Men ägaren avrådde detta på grund av kundens hårkvalité och föreslog istället toning som är skonsammare. Efteråt behandlingen ska kunden ha bett om att få håret ytterligare klippt. "Hon var väldigt nöjd med färgningen och klippningen. Hon hade heller inte ont eller några besvär", skriver salongsägaren.

ARN skriver i sitt beslut att det är kunden som påstår att tjänsten är felaktigt utförd och som även har bevisbördan för sitt påstående.

"Nämnden, som har tagit del av ingivna bilder och övrig utredning i ärendet, finner att utredningen inte ger tillräckligt stöd för att det föreligger något fel i tjänsten som företaget svarar för och som berättigar till ersättning".

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om