Hela Kvarnenområdet ingår i ett detaljplanearbete som just nu pågår. Där finns den höga gamla Nordmills kvarn, liksom den lägre bygganden som idag bland annat inrymmer padelhall, samt planen närmast Kungsvägen där det är parkering sedan silon revs.
I den andra änden av planområdet, i anslutning till gångtunneln vill kommunen ha en trappa ner till passagen. Trafikverket bygger hiss mellan tunneln och den nya plattform 4.
Där planeras ett torg där Burensköldsvägen möter Magasinsgatan.
Det nya spåret där alla pendeltåg ska ankomma och avgå kallas spår 6. I norra delen går tågen mot Linköping respektive mot Motala, och i den södra delen av samma spår mot Boxholm och Tranås.
– Torget knyter ihop perrong, Magasinsgatan samt trappa och hiss till befintligt resecentrum. Fler cykelparkeringar än idag planeras också där, säger Jonas Loiske, planarkitekt och ansvarig för detaljplanen.
Ett torg förutsätter att en del av den låga byggnaden rivs. Det är biten fram till Burensköldsvägen som ersätts med platsmark.
– Förhandlingar kring nya fastighetsgränser pågår. Kommunen vill äga all allmän mark, däribland föreslaget torg, säger Jonas Loiske.
Det är Gunnar Johansson på Blackenstad gård som äger kvarnbyggnaderna och marken sedan 2014. Lantmännen sålde Nordmills kvarn 2011 till ett fastighetsbolag som rev silon.
– Vi arbetar gemensamt med kommunen och är överens om visionerna. Men än så länge är det bara ett detaljplanearbete. Man måste utreda vilka krav som finns när det gäller buller och risker från järnvägen. Men som det ser ut så tror jag att det går att ha bostäder, kontor och service i området, säger Gunnar Johansson.
Han är positiv till att öppna upp till den nya plattformen. Kommunen har skissat på en passage mitt för Stora torget. Det ger ett nytt och mer attraktivt stråk mellan station och city. Gunnar Johansson tänker sig att den låga delen av kvarnen-längan rivs i sin helhet och ger plats för en ny byggnad.
– Vi har även skissat på en byggnad på grusplanen vid Kungsvägen, med parkering i bottenplan och kontor eller bostäder, säger han men påpekar att tiderna just nu är så osäkra att det är svårt att säga något bestämt.
– Det vore bra om man kunde befolka det här området. Det är ju lite dött och trist nu, säger Gunnar Johansson som tror att närheten till tågstationen gör det attraktivt för företag och boende.