Sedan Rasmus Westlund gick på högstadiet i Mjölby har han kämpat för att få bort ordet särskola. Ett kränkande och stigmatiserande ord, som många barn och unga blir retade för. Det berättade Rasmus själv om för sina kompisar, lärare och självaste utbildningsministern, Anna Ekström, när hon kom till Anders Ljungstedts gymnasium med beskedet att regeringen skulle utreda frågan. Det var i mars 2020. Nu, lite drygt två år senare är namnändringen ett faktum.
I stället för orden grundsärskola och gymnasiesärskola kommer det från och med nästa år att heta anpassad grundskola och anpassad gymnasieskola.
Rasmus Westlund som tagit ledigt från sitt jobb för att vara i riksdagen när beslutet klubbades är glad över beslutet. Det var många som gratulerade när det hela var klart.
Han är glad över namnändringen. Men ändå inte helt nöjd.
– Absolut, det är mycket bättre än särskola. Även om ordet anpassad skola fortfarande är lite utpekande. Men absolut bättre än det tidigare, säger han.
Hans eget förslag var en ändring av gymnasiesärskola till 4 NP. Alltså fyraårigt nationellt program, som programmet nu kallas på "Ljunkan". Men man kan inte få allt, konstaterar han och är glad över denna förändring som riksdagen nu tagit.
Efter beslutet blev det tårta med både utbildningsminister Anna Ekström (S) och skolminister Lina Axelsson Kihlblom (S).
Den som trodde att Rasmus Westlund nu är nöjd och lutar sig tillbaka har helt fel. Nu tar han i stället upp kampen för att personer med en intellektuell funktionsnedsättning (som också blev en beslutad ändring av riksdagen) ska kunna utbilda sig på eftergymnasial nivå. Något sådant finns inte i dag, bortsett från vissa folkhögskolor.
Christina Heilborn, förbundssekreterare i riksförbundet FUB, är också hon glad över riksdagens beslut
– Ett viktigt beslut som vi välkomnar eftersom vi vet att det har stor betydelse för eleverna, säger hon.
Men det handlar inte bara om elevernas upplevelser. Christina Heilborn pekar på att Sverige ska leva upp till FN:s funktionsrättskonvention som handlar om en skola som ska vara integrerande och inkluderande.
Att namnet ändras innebär inte att skolformen särskola försvinner.
– Den finns kvar. Men den behöver också utvecklas och bli mer integrerad och individanpassad, säger hon.