Från och med torsdag ska den som färdas i en A-traktor använda bälte, passagerare måste sitta på en plats som är avsedd för passagerare och endast en passagerare får sitta på respektive plats. Vi gav oss ut i Mjölby för att höra vad unga tänker om de nya reglerna.
Vid Vifolkaskolan står A-traktorer i uppradade på parkeringen. Där möter vi Samuel Hult, 15, som har haft A-traktor sedan februari. Han tycker det är skönt eftersom han bor utanför Spångsholm. Han gör tummen upp för de nya reglerna.
– Jag brukar köra med bältet på. Det känns som en så enkel grej som är så pass bra.
Hur vanligt är det att man är för många i A-traktor?
– Det är ganska vanligt, man ser det ganska ofta.
Vilken effekt kommer det ha att antalet passagerare begränsas tror du?
– Det är en lag, ja, men många bryr sig nog inte om det heller. Men man hoppas att det kommer att bli bättre.
Kommer folk respektera det?
– Jag tror tyvärr inte det. Inte i början, inte de som redan haft A-traktor ett tag. De nya, om några år, kanske gör det.
Även vid Kungshögaskolan i Mjölby står många A-traktorer parkerade. Det är lunchtid och i skolans kafeteria börjar ungdomar samlas. Vid ett av fönsterborden sitter ett kompisgäng, varav Filip Uher, 16 år, som går andra året på naturvetenskapsprogrammet, är den enda av dem som kör A-traktor. Han tycker att det är bra regler som införs och berättar att det har hänt att de har suttit fler personer i A-traktorn än det finns bälten för.
– Det är ett stort problem för de här två brukar alltid trycka sig in i sätet, säger han och sneglar på sina kompisar.
Ibrahim Jober, 18, skrattar och har svårt att förstå varför man ska begränsa antalet passagerare.
– Man åker bara 30 så det är inte så farligt, säger han.
Vi har tidigare berättat om VTI:s krocktester som visar att obältade passagerare kan skadas allvarligt även i låg fart.
Desto mer allvarligt tycker Ibrahim Jober att det är när ungdomar trimmar sina A-traktorer:
– Man kanske ska ge dem hårdare böter så de inte gör det.
Ytterligare två A-traktorförare är Noel Oskarsson, 16, och Arvid Lundell, 16, på ekonomiprogrammet. De har koll på nya reglerna. Och nog har de suttit många i bilen, erkänner de.
– Kanske för att det inte fanns någon lag då och då fick man vara så många och då handlade det bara om säkerhet. Men då kunde man vara tre ibland, säger Noel.
Kommer det bli tråkigare att åka nu?
– Ja, säger Arvid, samtidigt som han förstår varför reglerna införs.
För att få köra A-traktor krävs mopedkort (AM-kort) eller traktorkort. På Ahlséns körskola i Mjölby berättar trafikläraren Fredrik Jarl att det ändå blivit en bättre utbildning sedan de nya körkortsreglerna infördes 1 oktober 2009.
– Innan dess behövde man bara skriva teoretiskt prov för traktorkort, sedan åkte du ut och körde. Då behövde du inte ens köra tvåhjulig moppe eller ens kolla att du kan köra i en rondell och på enkelriktade gator. Allt sådant gör vi i idag. Enda skillnaden är att du inte sitter i en fyrhjulig bil, så det är inte perfekt, men bättre.
Ytterligare en ändring som görs är att tydliggöra att högsta hastighet för A-traktor är 30 kilometer i timmen. Det kompletterar den befintliga regeln att en A-traktor inte får vara konstruerad för att kunna köra i mer än 30 kilometer i timmen.
Antalet A-traktorer har fördubblats i Sverige sedan 2019, i slutet av 2022 fanns drygt 53 000 registrerade.