Obältade riskerar stora skador även i låga hastigheter

Undersökningar visar att många färdas obältade i sina mopedbilar och A-traktorer. Med en serie filmade krocktester vill VTI visa vilka allvarliga konsekvenser det kan få vid en olycka.

"Vi vill visa vad som händer när man är obältad och krockar", säger Susanne Wallhagen, utredare på VTI om fredagens krocktest som genomfördes med en mopedbil.

"Vi vill visa vad som händer när man är obältad och krockar", säger Susanne Wallhagen, utredare på VTI om fredagens krocktest som genomfördes med en mopedbil.

Foto: Johan Rödin

Linköping2023-01-20 16:00

I en hastighet av 40 km/h dundrar mopedbilen in i väggen. Smällen är kraftig. Fronten trycks in rejält. Och den utåtbuktade vindrutan på passagerarsidan där en obältad testdocka suttit visar hur pass stora skador en krock kan ge – även vid relativt låg hastighet. På den bältade förarens sida är rutan hel.

– Syftet här är inte att testa själva fordonen. Vi vill visa vad som händer när man är obältad och krockar, berättar Susanne Wallhagen, utredare på Statens Väg- och trafikforskningsinstitut, VTI, i Linköping som på fredagen genomförde testet på VTI:s krockbana.

undefined
Den bältade föraren klarade sig hyggligt i VTI:s krocktest med en mopedbil i 40 km/h. Sämre gick det för den obältade passageraren.

Tidigare har VTI genomfört liknande tester med A-traktorer som körts i 30 respektive 40 km/h. I det första fallet visar VTI:s filmer hur den obältade passagerarens huvud går rakt igenom vindrutan.

– Det finns röster i samhället som vill höja högsta tillåten hastighet för A-traktorer från 30 till 40 eller 45 km/h. En sådan hastighetshöjning gör att man får mycket mer påverkan på kroppen vid en kollision. Det kan ge väldigt allvarliga skador, säger Susanne Wallhagen.

Lisa Malmkvist, 17-årig mopedbilsägare från Linghem, var en av dem som var på plats. Hon använder bälte "för det mesta" men säger att många åker utan.

– Det var lite skrämmande. Man tänker inte på att det kan hända en själv, sa hon efter att ha sett följderna av testkrocken.

undefined
30 km/h är högsta tillåtna hastighet för A-traktor. Redan i så låg fart kan en krock ge synnerligen allvarliga skador visar de tester VTI genomfört. I denna A-traktor var föraren bältad, passageraren obältad.

Ämnet är aktuellt. Antalet registrerade mopedbilar i Sverige har mer än fyrdubblats mellan år 2009 och 2021. Antalet A-traktorer på vägarna har också blivit betydligt fler. 2019 fanns 25 000 registrerade A-traktorer. Två år senare var siffran 44 788. Ägarna är i huvudsak unga.

Samtidigt uppger sex av tio A-traktorförare att de inte alltid använder bilbälte, enligt en undersökning som VTI genomfört. Motsvarande siffra för mopedbilsförare är två av tio.

Även antalet olyckor har ökat. 2016 var A-traktorer inblandade i 109 olyckor. 2021 var siffran 368.

– Förra året dog fyra personer som färdades i A-traktorer, säger Susanne Wallhagen, som har två uppmaningar till förare av mopedbilar eller A-traktorer:

– Var alltid bältad och ha aldrig fler passagerare än det finns bälten.

Vad säger du om nuvarande regler för förarprov på A-traktor och mopedbil?

– Utbildningen måste förändras – helt klart. I dag består den av teoriutbildning på åtta timmar och fyra timmars praktik på ett tvåhjuligt fordon.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!