I en hastighet av 40 km/h dundrar mopedbilen in i väggen. Smällen är kraftig. Fronten trycks in rejält. Och den utåtbuktade vindrutan på passagerarsidan där en obältad testdocka suttit visar hur pass stora skador en krock kan ge – även vid relativt låg hastighet. På den bältade förarens sida är rutan hel.
– Syftet här är inte att testa själva fordonen. Vi vill visa vad som händer när man är obältad och krockar, berättar Susanne Wallhagen, utredare på Statens Väg- och trafikforskningsinstitut, VTI, i Linköping som på fredagen genomförde testet på VTI:s krockbana.
Tidigare har VTI genomfört liknande tester med A-traktorer som körts i 30 respektive 40 km/h. I det första fallet visar VTI:s filmer hur den obältade passagerarens huvud går rakt igenom vindrutan.
– Det finns röster i samhället som vill höja högsta tillåten hastighet för A-traktorer från 30 till 40 eller 45 km/h. En sådan hastighetshöjning gör att man får mycket mer påverkan på kroppen vid en kollision. Det kan ge väldigt allvarliga skador, säger Susanne Wallhagen.
Lisa Malmkvist, 17-årig mopedbilsägare från Linghem, var en av dem som var på plats. Hon använder bälte "för det mesta" men säger att många åker utan.
– Det var lite skrämmande. Man tänker inte på att det kan hända en själv, sa hon efter att ha sett följderna av testkrocken.
Ämnet är aktuellt. Antalet registrerade mopedbilar i Sverige har mer än fyrdubblats mellan år 2009 och 2021. Antalet A-traktorer på vägarna har också blivit betydligt fler. 2019 fanns 25 000 registrerade A-traktorer. Två år senare var siffran 44 788. Ägarna är i huvudsak unga.
Samtidigt uppger sex av tio A-traktorförare att de inte alltid använder bilbälte, enligt en undersökning som VTI genomfört. Motsvarande siffra för mopedbilsförare är två av tio.
Även antalet olyckor har ökat. 2016 var A-traktorer inblandade i 109 olyckor. 2021 var siffran 368.
– Förra året dog fyra personer som färdades i A-traktorer, säger Susanne Wallhagen, som har två uppmaningar till förare av mopedbilar eller A-traktorer:
– Var alltid bältad och ha aldrig fler passagerare än det finns bälten.
Vad säger du om nuvarande regler för förarprov på A-traktor och mopedbil?
– Utbildningen måste förändras – helt klart. I dag består den av teoriutbildning på åtta timmar och fyra timmars praktik på ett tvåhjuligt fordon.