2019 bildades företagarföreningen Växtkraft. Tanken var att samla alla näringslivets föreningar i en. Nu finns det två föreningar igen.
Avsikten med Växtkraft var att samla små och stora företag. Det gick sådär. Två sektioner bildades, för nätverkande och för cityutveckling. Båda hade ungefär samma budget men det vara bara citygruppen som ordnade aktiviteter. Pandemin satte stopp för möten och umgänge. Resultatet blev missnöje, splittring och förtroendekris. Styrelsen avgick och ombildades.
Attraktiva Mjölby bildades i höstas som ett resultat av kommunens projekt med workshops och dialogmöten. Föreningen ska verka för en attraktiv ort och affärsmöjligheter för näringslivet, "öka tillväxt och besöksfrekvensen i kommunens fyra tätorter", enligt stadgarna.
– Det är lite märkligt. Det är nog bra för kommunen men jag tycker att man kunde lagt även centrumfrågorna under Växtkraft. Det riskerar att bli styrt av kommunen. Vi hade tidigare en särskild cityförening, men det ville vi få bort när Växtkraft bildades, säger Thord Claesson, Clabris.
Många mindre företag har det tufft idag, menar han, och ett extra medlemskap tickar tusenlappar.
– Jag har pratat med några, och de anser sig inte ha råd. Växtkrafts trumfkort är ett bra elavtal som medlemmarna är nöjda med. Jag tycker vår kommun är för liten för att ha två näringslivsföreningar, säger han.
Han nämner Fokus näringslivsmässa som till stor del råddades av ideella krafter, förutom Växtkrafts halvtidstjänst.
– Det var som att kommunen tog åt sig äran när man beskrev hur lyckad mässan var, trots att de inte alls var delaktiga, säger Thord.
Flera i Växtkrafts styrelse är också kritiska, även om de uttrycker sig försiktigt:
Lantbrukaren Lars-Erik Nilsson, vice ordförande, skulle helst se en enda förening och har inte förlorat hoppet om att det kan bli så igen.
Har ditt jordbruksföretag gått med även i Attraktiva Mjölby?
– Nej. Det räcker för mig med Växtkraft.
– Jag har hela tiden tyckt att vi ska vara en enda förening. Och det kanske vi kan bli, lägger han till.
Jonny Cammerfjord är ordförande och inne på samma tankegång:
– Vi får ha det så här tills vi kan visa att vi klarar det under ett paraply. Det kan vara en målsättning, säger Jonny Cammerfjord.
Finns det risk att ni tappar medlemmar?
– Absolut. Det här ska inte vara krångligt. Det är klart att man ska vara med där man tycker att man får mest nytta. Vi måste bli tydliga.
Maria Strelin, Skänninges bästa, menar att många på orten fortfarande tycker att Skänninge varit lite bortglömt av kommunledningen.
– Det har knorrats över att det nu finns två föreningar. Men jag tycker inte att de är jämförbara. Vi jobbar på olika håll för att få det bästa, säger hon.
Hon sitter själv i en grupp i Växtkraft som ska samverka med Attraktiva Linköping. Där har man gått stadsvandringar och diskuterat centrumutveckling i alla tätorterna.
I Attraktiva Mjölby är Peter Särud verksamhetsledare:
– Jag blir förvånad om det finns ett stort missnöje. Jag tycker tvärtom att vi har ett bra samarbete med Växtkraft. Vi har olika fokus, och man är medlem av olika anledning. Attraktiva Mjölby handlar inte bara om cityutveckling utan om att platsutveckla hela tätorterna i kommunen.
Han påpekar att de båda föreningarna samarbetat om arrangemanget Ladys night i våras och det blir ett nytt sådant event i höst.
Johnny Cammerfjord tycker att Växtkraft jobbat för att sudda ut gränserna mellan tätorterna, att företag i hela kommunen ska känna sig välkomna. Därför har man valt in folk från Väderstad, Skänninge och Mantorp i styrelsen
Varför är det två näringslivsföreningar i Mjölby?
– Vi driver det som medlemmarna vill ha, mässan, presentkort. Vi har inte jobbat så mycket med platsutveckling. Vi förlorade en stor del av de kommunala bidragen i samband med att Växtkraft organiserades om. Då har kommunen ihop med handel och fastighetsägare valt att starta Attraktiva Mjölby.
Var det naivt att tro att det skulle räcka med en förening?
– Kanske. Vi är ju olika, och det kräver mycket att klara ut det. Men jag tror att det ska kunna gå. Och klart är att vi ska samverka.
Han tror att även företag som varken ligger i city eller har butik kan ha nytta av orterna och deras centrum utvecklas:
– Alla behöver rekrytera. Att locka arbetskraft med bra service och en trevlig bostadsort är betydelsefullt för alla.