Skolinspektionen har startat en tillsyn av Mjölby kommuns grundsärskola, vilket vi tidigare har berättat om. Bakgrunden är att sex elever felplacerats i grundsärskolan i sex år trots att de inte uppfyllde kriterierna för intellektuell funktionsnedsättning, vilket vi också rapporterat om i en serie artiklar.
Christer Lordh, utbildningschef i Mjölby kommun, berättar att de har haft kontakt med Skolinspektionen sedan misstagen upptäcktes.
– Vi har fram till nu jobbat, och fortsätter att jobba, med olika delar där vi har identifierat ett antal områden som vi tittar på.
När en elev ska utredas för en eventuell inskrivning i grundsärskola görs numera den psykologiska utredningen i samma process som den sociala, pedagogiska och medicinska utredningen görs, enligt Christer Lordh.
– Så har det inte varit förut. Då har man gjort den psykologiska utredningen först och sedan de andra delarna, säger Christer Lordh.
En annan del som kommunen jobbar med är att eleverna ska följas upp tätare än tidigare.
– Tidigare kan man exempelvis ha skrivits in årskurs ett och följts upp i årskurs fyra, fem. Nu följer vi upp tätare och tittar på hur det fungerar utifrån de pedagogiska, sociala och medicinska parametrarna. Då tittar vi bland annat på om eleven svarar upp på det vi gör.
Kommunen har också infört arbetsrutiner i psykologgruppen som handlar om föra samtal med kollegor kring psykologernas utredning av en elev.
– Så var det inte tidigare. Då skötte psykologen utredningen själv som sedan blev en del i det sammanställda beslutsunderlaget till inskrivningen i grundsärskolan. I dag gör psykologen sin utredning, därefter förs det konsensussamtal med andra psykologer här i kommunen för att se att man har hamnat rätt. Då säkerställer vi även den delen.
Så här i efterhand kan man tycka att ni lade mycket ansvar på den enskilda psykologen som gjorde utredningen, vad tänker du kring det?
– Som arbetsgivare har vi ansvar för att säkerställa att man har förutsättningar för att göra ett jobb. Som legitimerad personal har man ett personligt ansvar. Då kombinerar vi de sakerna nu när vi ändrar rutiner. Utifrån elevernas perspektiv så bör vi säkerställa att det är fler som också är med i en sådan här beslutsprocess, både psykologerna själva men också att de andra parametrarna kommer med. Som svar på din fråga så försöker vi med det här möta det med att man inte är ensam i sin profession utan är fler som man kan bolla med.
– Om grundfrågan är om psykologen fick tillräckligt mycket stöd så kan vi säga att i dag har vi ett annat stöd. Men sedan är det så att psykologerna har en legitimation och har då rätt att själva göra de här inskrivningarna och utredningarna. Men vi har lärt oss av att vi ska försöka skapa ett system runtomkring som gör det lättare att säkerställa att barn och elever får en bedömning som är hållbar.
I det yttrande som Mjölby kommun ska skicka in före 29 mars ska underlag som berör samtliga elever som varit inskrivna i grundsärskolan i Mjölby kommun läsåret 22/23 redovisas. Informationen ska bland annat visa datum för vårdnadshavarnas ansökan/samtycke, beslut om ställningsstagande och eventuella omprövningsbeslut.
Fotnot: Från 2 juli 2023 byter grundsärskolan namn till anpassad grundskola.