Fler psykologer ska medverka i utredningar

Efter att elever felplacerats i grundsärskola har Mjölby kommun infört nya arbetssätt för att kvalitetssäkra utredningarna. Det säger utbildningschefen Christer Lordh.

Christer Lordh, utbildningschef i Mjölby kommun, svarar bland annat på frågan om den enskilda psykologen fick ta mycket ansvar för de felaktiga placeringarna i grundsärskolan.

Christer Lordh, utbildningschef i Mjölby kommun, svarar bland annat på frågan om den enskilda psykologen fick ta mycket ansvar för de felaktiga placeringarna i grundsärskolan.

Foto: Fredrik Sandberg

Mjölby2023-03-21 14:00

Skolinspektionen har startat en tillsyn av Mjölby kommuns grundsärskola, vilket vi tidigare har berättat om. Bakgrunden är att sex elever felplacerats i grundsärskolan i sex år trots att de inte uppfyllde kriterierna för intellektuell funktionsnedsättning, vilket vi också rapporterat om i en serie artiklar. 

Christer Lordh, utbildningschef i Mjölby kommun, berättar att de har haft kontakt med Skolinspektionen sedan misstagen upptäcktes.

– Vi har fram till nu jobbat, och fortsätter att jobba, med olika delar där vi har identifierat ett antal områden som vi tittar på.

När en elev ska utredas för en eventuell inskrivning i grundsärskola görs numera den psykologiska utredningen i samma process som den sociala, pedagogiska och medicinska utredningen görs, enligt Christer Lordh.

– Så har det inte varit förut. Då har man gjort den psykologiska utredningen först och sedan de andra delarna, säger Christer Lordh. 

En annan del som kommunen jobbar med är att eleverna ska följas upp tätare än tidigare.  

– Tidigare kan man exempelvis ha skrivits in årskurs ett och följts upp i årskurs fyra, fem. Nu följer vi upp tätare och tittar på hur det fungerar utifrån de pedagogiska, sociala och medicinska parametrarna. Då tittar vi bland annat på om eleven svarar upp på det vi gör. 

Kommunen har också infört arbetsrutiner i psykologgruppen som handlar om föra samtal med kollegor kring psykologernas utredning av en elev. 

– Så var det inte tidigare. Då skötte psykologen utredningen själv som sedan blev en del i det sammanställda beslutsunderlaget till inskrivningen i grundsärskolan. I dag gör psykologen sin utredning, därefter förs det konsensussamtal med andra psykologer här i kommunen för att se att man har hamnat rätt. Då säkerställer vi även den delen. 

Så här i efterhand kan man tycka att ni lade mycket ansvar på den enskilda psykologen som gjorde utredningen, vad tänker du kring det? 

 – Som arbetsgivare har vi ansvar för att säkerställa att man har förutsättningar för att göra ett jobb. Som legitimerad personal har man ett personligt ansvar. Då kombinerar vi de sakerna nu när vi ändrar rutiner. Utifrån elevernas perspektiv så bör vi säkerställa att det är fler som också är med i en sådan här beslutsprocess, både psykologerna själva men också att de andra parametrarna kommer med. Som svar på din fråga så försöker vi med det här möta det med att man inte är ensam i sin profession utan är fler som man kan bolla med. 

– Om grundfrågan är om psykologen fick tillräckligt mycket stöd så kan vi säga att i dag har vi ett annat stöd. Men sedan är det så att psykologerna har en legitimation och har då rätt att själva göra de här inskrivningarna och utredningarna. Men vi har lärt oss av att vi ska försöka skapa ett system runtomkring som gör det lättare att säkerställa att barn och elever får en bedömning som är hållbar. 

I det yttrande som Mjölby kommun ska skicka in före 29 mars ska underlag som berör samtliga elever som varit inskrivna i grundsärskolan i Mjölby kommun läsåret 22/23 redovisas. Informationen ska bland annat visa datum för vårdnadshavarnas ansökan/samtycke, beslut om ställningsstagande och eventuella omprövningsbeslut.  

Fotnot: Från 2 juli 2023 byter grundsärskolan namn till anpassad grundskola.   

Vad handlar det om?

I augusti 2022 berättade vi att sex elever hade varit felaktigt inskrivna i grundsärskolan i Mjölby kommun under sex års tid. Skolinspektionen har haft en dialog med kommunen under den gångna tiden. Den 15 mars beslutade Skolinspektionen att initiera en tillsyn för att följa upp kommunens åtgärder efter att misstagen upptäckts.

Kommunen ska lämna ett yttrande och en redovisning med underlag som rör samtliga elever som var inskrivna i grundsärskolan läsåret 22/23. Deadline för svaret är 29 mars.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!