Det var med pompa, bubbel och politiker som ett spadtag togs för nästan precis ett år sedan. En kommunal tomt i Viringe uppläts för samarbetet, en supercharger för tunga fordon. "Det första i Sverige och ett av de första i Europa", snackades det runt ståborden. Alla var där.
Tekniska verken-ägda MSE skulle stå för elen, Scania tillverka fordonen och kommunen tillhandahöll marken. Stora batterier skulle jämna ut effektuttaget med standarden MCS (Megawatt Charging System). Färdigt sommaren 2024, var planen. Några battericontainrar står kvar ett år senare, bakom ett byggstaket. Men annars är det bara ogräset som växer på platsen.
– Kalkylen höll inte. Kostnaden för att bygga den har dragit iväg med 10 miljoner till omkring 32 miljoner, berättar Albert Lindgren som är exploateringsingenjör i Mjölby.
"Det är politikerna i Mjölby som tar det avgörande beslutet i frågan", säger kommundirektör Andreas Capilla i ett pressutskick. Förslaget från förvaltningen är att lägga ned. Etableringen av laddstationen är inte ekonomiskt försvarbar då kostnaderna för att åtgärda marken blir för stora, säger han.
Fördyringen beror delvis på att man upptäckt att grundvattenflödena är för höga på platsen. Dessutom påverkar den allmänna prisstegringen.
Kommer det ytliga grundvattnet att påverka kommande exploatering i Viringe?
– I den fördjupade översiktsplanen (FÖP) för Mjölby kommer vi att göra en dagvattenutredning för området. Vad den utredningen kommer fram till vet vi inte idag, säger Albert Lindgren, men menar att det kommer att påverka den framtida utbyggnaden.
Andreas Capilla säger att den redan etablerade lastbilsverksamheten i området inte ska påverkas.
Är det här en prestigeförlust för kommunen?
– Nej, det skulle jag inte säga. Men det är klart att vi gärna hade sett att den här etableringen blivit av, säger han.
Mile Elez, teknisk direktör på Tekniska verken, bekräftar att företaget drar sig ur projektet och att man inte längre har något samarbete med Scania när det gäller elinfrastruktur.
Strax intill den aktuella tomten finns det planer för en annan lastbilsladdare. Det är Polar Structure som har köpt en tomt i Viringe. De avser att bygga laddinfrastruktur där i samarbete med det tyska Einride. Ett "Nordic Link"-nätverk som ska kopplas ihop med kontinenten, "elektriska och autonoma lastfordon, laddinfrastruktur och ett intelligent fraktoperativsystem" enligt företagets hemsida.