Här byggs första snabbladdaren för långtradare

Mjölby blir först i Sverige – och bland de första i Europa – med en station för snabbladdning av eldrivna långtradare. I vår ska den stå klar. På onsdagen sattes spaden i marken i Viringe.

Projektledare Fredrik Hansson och vd Michael Fahlström på MSE är nöjda med att Mjölby får den första stationen med MCS-standard där M:et står för Megawatt. Här ska långtradare kunna laddas på 45 minuter.

Projektledare Fredrik Hansson och vd Michael Fahlström på MSE är nöjda med att Mjölby får den första stationen med MCS-standard där M:et står för Megawatt. Här ska långtradare kunna laddas på 45 minuter.

Foto: Sune Johansson

Mjölby2023-09-27 18:30
undefined
Namnet blir Charge Lab Mjölby, det första i landet med snabbladdning för långtradare. Det ska stå klart i juni.

El är framtidens fordonsbränsle. För personbilar har snabbt ett nätverk av laddstationer poppat upp. Nu tas det första stegen mot att bygga laddinfrastruktur även för tung trafik. Tekniska verken och Scania står bakom.

– Mjölby har ett strategiskt läge. Det är fyra och en halv timme med lastbil från kontinenten, säger MSE:s nya vd Michael Fahlström.

undefined
Projektledare Fredrik Hansson och vd Michael Fahlström på MSE är nöjda med att Mjölby får den första stationen med MCS-standard där M:et står för Megawatt. Här ska långtradare kunna laddas på 45 minuter.

Fyra och en halv timme är just den sträcka som chaufförerna får köra innan de måste ta rast i 45 minuter. Då når de fram till Mjölby och kan stanna och ladda sitt fordon för ytterligare färd.

Michael är på plats i Viringe tillsammans med branschfolk, tjänstepersoner och politiker från Mjölby, och grannar i Viringe verksamhetsområde. Bland dem Fredrik Hansson som är projektledare på Tekniska verken.

– Den här stationen får den nya internationella laddstandarden MCS (Megawatt Charging System), berättar Fredrik Hansson.

undefined
På en stor vepa visades hur parkeringen och laddstationen ska se ut längst in i Viringe verksamhetsområde. Här ska långtradare kunna laddas på 45 minuter.

Stationen i Viringe blir först i Sverige med denna nya standard. Här kan långtradare ladda fullt på tre kvart. Totalt kan det bli tio laddpunkter. Till en början blir det färre, och vissa med den lägre standarden CCS, med 350 kW kontinuerlig laddning. Öppningen av stationen planeras till juni nästa år. För att optimera elförsörjningen kommer ett batteri på 4 MWh finnas på plats.

Det blir även en stor parkering vid Trollegatan i Viringe, med ett 20-tal 25-meters avgiftsbelagda p-rutor för långtradare. Kommunen äger marken och kommer även att sköta parkeringen och dess avgifter, berättar Ketil Kindestam, expolteringsingenjör. Det blir också ett servicehus med dusch och wc.

undefined
Kommunfolk på plats vid första spadtaget som firades storslaget. På bilden Exploateringsingenjör Ketil Kindestam, politikerna Birgitta Gunnarsson (C) och Bengt-Olof Idmyr (KD).

– Trafiken hit till laddstationen kommer inte i första hand ske från rondellerna utan från en ny infart till Trollegatan från 32:an, berättar han.

Det här är en pågående diskussion med Trafikverket som äger riksvägen. Trafikverket har tidigare motsatt sig ytterligare en avfart från väg 32, men Ketil Kindestam tror att man kan komma överens om att flytta infarten till Hallevadsvägen till en plats närmare Viringe.

undefined
Walid Nayef på grannfastigheten restaurang Eataliano välkomnar satsningen. Hans lastbilsparkering intill kan snart bli plats för annan verksamhet.

Walid Nayef driver restaurangen Eataliano som är närmsta granne med den blivande laddstationen. Han är positiv till satsningen.

– Det blir bra för oss. Vi har också en lastbilsparkering här, men när den nya stationen är klar kan vi utveckla vår mark, säger han utan att vilja precisera sina planer.

undefined
Lastbilar som klarar den nya standarden för snabbladdning finns ännu inte framme. Här en elvariant med den långsammare standarden CSS.
Karta: Trollegatan
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!