Luften på Hamngatan var i våras sämst i landet, enligt de mätningar som genomfördes. Kommunens egen utredning visar att den dåliga luften berodde på två saker – hård trafik och ovanligt torrt väder.
Gränsvärdet för partiklar (PM10) överskreds under 42 dygn, något som fick Naturvårdsverket att kräva att kommunen tar fram ett åtgärdsprogram. Det programmet ska vara klart i november 2024.
– Vi har inte tid att vänta i två år, det här är brådskande. Vi måste aktivt göra något för att minska trafiken på Hamngatan, säger Maria Moraes, gruppledare för Miljöpartiet.
Miljöpartiet föreslår dubbdäcksförbud och att bussfilerna – som togs bort 2020 – återinförs. På sikt vill partiet även bygga en cykelbana längs gatan.
Bussfilerna var impopulära hos många bilister för att de skapade långa köer?
– Ja, men det här handlar om rätten att andas luft utan att bli sjuk för alla som bor, vistas eller går i skolan vid Hamngatan. Det kan inte vara beroende av om människor blir sura, säger Moraes.
Hur stor är sannolikheten att ni får igenom de här förslagen?
– Väldigt låg. De styrande politikerna tar inte det här på allvar. De pratar mycket om trygghet. Vi tycker att det här ingår i att vara trygg, att kunna lita på att luften man andas inte är skadlig.
Luften mäts bara vid Hamngatan. Hur vet ni att den inte är lika dålig på andra gator?
– Det vet vi inte. Därför vill vi väldigt gärna ha mätstationer på fler ställen, säger Maria Moraes.