Nya Roxenstaden blir ett "Linköping by the sea"

Tänk att höra kluckande vatten utanför sovrumsfönstret, att leva omgiven av ljus och luft och härlig natur – och så kunna dra iväg med hela bostaden när andan faller på! Nya Roxenstaden kan bli Linköpings allra finaste stadsdel.

Amerikanska husbåtar. I Sausalito har människor levt på vattnet i årtionden.

Amerikanska husbåtar. I Sausalito har människor levt på vattnet i årtionden.

Foto: Most photos

Linköping2017-04-01 08:00

Kommunalrådet Elias Aguirre (S) är entusiastisk över planerna som snart är klara att sättas i verket.

– Linköping växer så snabbt att vi måste tänka i nya banor, säger han. Marken räcker inte, vi kan inte förtäta hur mycket som helst i staden.

Lösningen är att använda nya ytor, i det här fallet att bygga rakt ut i Roxen, alltså. Massor med bostäder blir möjliga när husbåtar får sina platser vid bryggor ut från stranden i sjön.

Kommer det inte att bli protester mot att stranden tas i anspråk?

– Hela projektet blir värt den lilla olägenheten att en bit av stranden försvinner, säger Elias Aguirre. Det här är ett sånt fint tillskott så vi hoppas på överseende.

– Att de boende får lite sämre utsikt kompenseras mer än väl av att vi får fler bostäder i området, och därmed ett bättre underlag för skolor, förskolor, affärer och annan service. Vi vill exempelvis skapa ett mindre områdesbibliotek i en båt vid en brygga. Det kommer att gynna alla.

Glad som en lärka är Erik Egir, Ekängenbo och dessutom i fastighetsbranschen. Han ser fram emot de nya planerna.

– En strålande idé! Kreativitet när den är som bäst! Det finns så många fördelar. Här skonar vi både grodor och ödlor och utrotningshotade arter. De får vara i fred när vi bygger i vattnet. Ingen mark behöver tas i anspråk, bygglov behövs knappt. Jag funderar verkligen på att själv gå in i den här exploateringen.

Han vill komplettera projektet.

– Ekängens IF är en otroligt stor förening som nu kan få sin efterlängtade idrottsanläggning! Jag ser det framför mig. Två elvamannaplaner är bara en början. Vi kan flytta den mellan de olika områdena. Och på sommaren kan vi köra över planerna till Berg och spela lite cuper där!

När statens nej till 1 200 nya bostäder i området kom i oktober förra året blev det stopp för alla utbyggnadsplaner av Ekängen. Redan 2012 hade en översiktsplan tagits med innebörden att Ekängen ska växa bort mot det gamla fängelset Roxtuna. Nu visade det sig att Statens fastighetsverk, som äger marken, inte vill ha några bostäder här. Marken hör till Tuna kungsgård, en gård med anor som troligen går tillbaka till tusentalet.

Linköpings politiker var rejält upprörda över statens nej till kommunens byggplaner. Men nu strålar Elias Aguirre alltså som en sol.

– Att våra byggplaner stoppades blev en rejäl käpp i hjulet. Nu bygger vi åt andra hållet i stället och löser därmed problemet på ett fantastiskt sätt!

Nya Roxenstaden blir också ett tillskott för besöksnäringen. Stadsdelen i sig själv väntas locka intresserade besökare: här badar man vid husknuten och fiskar från vardagsrumsfönstret. Ingenstans är en solnedgång så vacker som på sjön, ingenstans sover man så gott som till vågors skvalp och långsamma gungande.

Dessutom kommer de båtburna invånarna att lätt kunna ta sig till andra turistmål kring sjön.

– Ja, vi räknar med att det ska bli enkelt att ta sig till Göta kanal, till exempel, säger Elias Aguirre.

Det finns välkända husbåtsstadsdelar i världen sedan årtionden. Sausalito utanför San Fransisco är en sådan, i Amsterdam har husbåtslivet också gamla anor. Vid Karlberg i Stockholm har en lyxstadsdel vuxit fram på sjön. Den som bor här, på Pampas, kan doppa tårna i vattnet från uteplatsen på sin flytande villa.

– I samarbete med Solna kommun var vi först i Sverige med att kunna erbjuda permanent boende på vatten med möjlighet till mantalsskrivning på sin vattenadress, skriver företaget AquaVilla på sin hemsida. Husbåtarna och AquaVillorna är inritade i stadsplanen.

En av företagets villor, Laguna, anses särskilt lämplig för den typ av insjöboende som är aktuellt i Roxenstaden. Företagets produktionsanläggning för både de flytande villorna och den flytande infrastrukturen finns på nära håll, i Västervik.

– Närproducerat! jublar Elias Aguirre.

Den nya husbåtsstaden vid Roxens strand ritas in i stadsplanen. Stadsdelen ska bli lätt nåbar från olika håll. Vägnätet kompletteras med en gång- och cykeltunnel till Berg, under sjön. Detta är inte så krångligt som det låter, eftersom det redan finns planer på att bygga ut va-nätet mellan Berg och Stjärnorp på Roxens botten. När man ändå tömmer sjön för detta så byggs också gång- och cykeltunneln.

– Det finns också långt gångna planer på att lösa parkeringsfrågan på ett liknande sätt, förklarar Elias Aguirre. Garage under däck, kan man säga, eller under sjön.

Här finns ännu mer att läsa.

FOTNOT: Artikeln är ett första april-skämt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!