Den totala examensgraden (andel examinerade i procent av antagna) för avgångsklasserna har ökat från 87 procent förra året till 93 procent i år. Det gäller enbart kommunala gymnasieskolor.
Kollar man på könsfördelningen har tjejernas examensgrad ökat med tre procentenheter sedan förra året. Killarna däremot har ökat med dubbelt så många procentenheter. För första gången ligger båda könen på samma nivå.
– Det är glädjande. Sådana positiva resultat är helt fantastiskt – och att pojkarna är på samma nivå som tjejerna är speciellt. Det här visar på den fantastiska insatsen från medarbetarna under tuffa tider, säger Åsa Wennergren (L), ordförande bildningsnämnden och kommunalråd.
Varför har killar haft lägre examensgrad?
– Så här ser det ut i hela Sverige. Inte bara i Linköping. Vi har försökt analysera varför och det visade sig att det har med struktur att göra. Killar behöver mer ordning och reda.
För att få struktur har kommunen vidtagit två åtgärder.
Den första åtgärden handlade om att tillsätta extra personal. Tre extra lärare har tillsatts på alla skolor för att jobba med elever som hamnar efter eller elever som vill ha högre betyg.
Den andra åtgärden var heltidsmentorerna som infördes för att skapa mer tid för lärarna. Med mentorerna var också tanken att ge eleverna mer tid att prata om saker som inte är relaterat till undervisningen.
Kan ökningen möjligen bero på att det har varit lättare att fuska på distans?
– Det är svårt för mig att säga att distansundervisningen har gjort det lättare att fuska. Många har faktiskt kommit och gjort prov inne på skolorna.
För att ta reda på om distansundervisning underlättar fusket måste man titta på varje skola enskilt, menar Wennergren.
Snittet på 93 procent är för alla Linköpings kommunala gymnasieskolor, men examensgraden varierar på olika skolor. Teknikprogrammet på Berzeliusskolan ligger till exempel på 95 procent och Barn- och fritidsprogrammet på Birgittaskolan ligger någon procentenhet lägre än snittet.
Kommer examengraden fortsätta att öka i framtiden?
– Fortsätter man att utöka heltidsmentorerna och avlasta lärarna från det jobb som inte är ren undervisning, samtidigt som elever som behöver stöd lätt kan få tag i mentorer, så tror jag att siffrorna ska kunna hålla i sig.