– Det är jätteroligt att vara nominerad på det här sättet, tillsammans med tre andra fantastiskt spännande och framstående kvinnor. Det är hedrande, säger Astrid Linder, tidigare chef för VTI:s trafiksäkerhetsenhet i Linköping.
Hon har tidigare, av brittiska nyhetsjätten BBC, utsetts till en av världens mest inflytelserika och inspirerande kvinnor. Men, trots nomineringar, priser och utmärkelser står hon stadigt med båda fötterna på jorden.
Astrid Linder, som i dag är professor i trafiksäkerhet vid VTI i Göteborg, konstaterar att vardagen fortfarande är densamma – tidrapporter ska in, projektansökningar ska skickas och tvätten ska skötas.
– Livet fortsätter ju som vanligt med alla sina glädjeämnen och utmaningar.
Hon konstaterar också att uppmärksamheten inte är konstant.
– Det är ett begränsat fönster, säger Astrid Linder och tillägger:
– Man står i rampljuset, sedan släcks lamporna och man går av scenen – och då är det som det alltid varit.
Det var i slutet av 90-talet som Astrid Linders arbete, som nu lett fram till nomineringen till "Årets svenska kvinna 2024", startade. Vid tidpunkten var hon doktorand på Chalmers tekniska högskola och delaktig i att utveckla en manlig krockdocka, som skulle hjälpa till att bedöma risker för whiplashskada vid påkörningar bakifrån.
Men, genom skadestatistik kunde Astrid Linder se att kvinnor var sämre skyddade än män när det gäller whiplashskador i lågfartskollisioner – och det väckte en idé om att utveckla arbetet.
– Då tänkte jag att nästa logiska steg skulle vara att göra en modell av den del av befolkningen som uppenbarligen har sämst skydd.
Sagt och gjort, så fick det bli. 2022 presenterades världens första kvinnliga krockdocka samt en ny manlig modell.
Hur känns det att få uppmärksamhet kring det jobb du gör?
– Det är roligt att kunna visa vad vi kan göra och vad som kan göras, säger Astrid Linder och tillägger:
– Det är på det sättet en tacksam roll och jag berättar gärna om det med förhoppning att det inspirerar andra.
Att inspirera andra är nämligen en nyckel för framtiden, menar hon.
– Jag jobbar ju med trafik. Det finns jättemycket att göra inom det här området fortfarande så det är därför det också är viktigt att inspirera kommande generationer, för det här är ett arbete som jag inte kommer att slutföra. Det kommer att behövas fler krafter i fler generationer framgent.
Som exempel på utvecklingsområde lyfter Astrid Linder det globala regelverket gällande bilars krocksäkerhet, som förhandlas inom FN och som Sverige följer. Hon menar att det i dag står att "du måste använda dig av en modell av en genomsnittlig man".
– Det är allt annat än inkluderande. Det är så tydligt exkluderande som det kan vara, säger hon och konstaterar att "det finns ett jobb att göra".
Varifrån kommer ditt driv?
– Det har jag också frågat mig, säger Astrid Linder med ett skratt.
Hon funderar, berättar sedan:
– När du ser att det finns ett behov, i det här fallet skadedata som visar att det är någonting som vi kan fånga bättre än vi gör i dag, och du också upplever att du har en förmåga eller kunskapsbas som gör att "här kan ju jag bidra" – då skapar det, hos mig, ett driv.
Astrid Linder fastslår:
– Jag tycker det är viktigt att bidra till ett bättre samhälle och ett bättre samhälle för mig är ett där vi i mindre omfattning förlorar liv och hälsa på våra vägar.