Telefonsabotaget trappas upp

Det pågående telefonsabotaget mot vårdcentralen i Ryd har trappats upp ytterligare. Polisen försöker nu att identifiera den skyldiga.

Vårdcentralen i Ryd är utsatt för ett telefonsabotage.

Vårdcentralen i Ryd är utsatt för ett telefonsabotage.

Foto: Arkivbild

Linköping2018-10-31 14:00

Sedan i onsdags i förra veckan har en okänd person upprepade gånger ringt till vårdcentralens ärendehanteringssystem, TeleQ. Följden har blivit att patienter i behov av vård inte har lyckats komma fram för att lämna sina meddelanden.

– Det handlar om totalt cirka 200 samtal sedan i onsdags, säger Rickard Lundin, säkerhetschef i Region Östergötland.

På tisdagen valde Region Östergötland att gå ut med information där patienter som inte lyckats komma fram per telefon istället uppmanas att ta sig till vårdcentralen på Alsättersgatan. På onsdagen fortsatte telefonsabotaget.

– Problemen med samtal har fortsatt under dagen. Dessutom har nu någon börjat att störa vårt webbokningssystem, säger Rickard Lundin.

På onsdagen hölls ett möte inom region Östergötland där det eskalerande problemet diskuterades. Det inträffade har skapat olust bland personalen eftersom den som ligger bakom trakasserierna har använt personalens personnummer i bokningssamtalen. Situationen upplevs som hotfull.

– Det är en allvarlig situation. Vi vill självfallet inte att det här ska gå ut över våra patienter. Den här typen av sabotage skadar samhällets grundtrygghet. Den som är i behov av hjälp måste naturligtvis kunna ringa till vårdcentralen, säger Rickard Lundin.

Region Östergötland har polisanmält det inträffade. Jourhavande förundersökningsledare Claes Solid säger att polisen arbetar aktivt med ärendet.

– Det är klart att det är allvarligt med tanke på att det stör verksamheten vid vårdcentralen. Vi jobbar med att försöka spåra samtalen. Vi arbetar även med att förhöra personal och andra personer som kan ge oss upplysningar.

Ännu på onsdagseftermiddagen var det dock okänt vem som ligger bakom telefonsabotaget.

– Vi lägger pussel för att ta reda på vem det är, säger Claes Solid.

Rickard Lundin säger att patienter som berörs i första hand bör försöka ringa till vårdcentralen.

– I första hand uppmanar vi personer som vill nå vårdcentralen att försöka att ringa. Men om det inte går att komma fram via telefon är uppmaningen att gå till vårdcentralen, säger han.

Ett meddelande med följande innehåll har lagts ut på vårdcentralens hemsida: " Vårdcentralen Ryd har utsatts för ett telefonsabotage och det kan därför vara svårt att nå oss via telefon. Om du har svårt att komma fram på telefon är du välkommen till vårdcentralen istället."

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!