Sedan mitten av förra veckan har vårdcentralen i Ryd varit utsatt för ett telefonsabotage. Någon ringer till vårdcentralens ärendehanteringssystem, TeleQ, på ett systematiskt sätt. Följden blir att det uppstår en telefonkö och patienter som är i behov av vård kan inte komma fram. Bara under tisdagsförmiddagen har personen ringt ett 20-tal gånger. Personen har, enligt Region Östergötland, även registrerat personnummer med koppling till anställda vid vårdcentralen, vilket gjort att anställda känt sig hotade.
Region Östergötland har nu gjort en polisanmälan.
– Vi ser allvarligt på detta sabotage, som innebär att människor som behöver vård riskerar att inte komma fram, säger Rickard Lundin, säkerhetschef i Region Östergötland, i en kommentar.
Patienter som inte kommer fram per telefon uppmanas att ta sig till vårdcentralen för att få hjälp direkt på plats.
– I första hand uppmanar vi personer som vill nå vårdcentralen att försöka att ringa. Men om det inte går att komma fram via telefon är uppmaningen att gå till vårdcentralen, säger Rickard Lundin.
Vet ni vem som ligger bakom det här?
– Nej, det gör vi inte, säger Lundin.
Är det vanligt att vårdcentraler drabbas av den här typen av sabotage?
– Nej, jag har aldrig varit med om sabotage i den här omfattningen.