Danska bolaget Jet Time kör linjen för SAS räkning. Det tar en timma att flyga från Linköping City Airport till Kastrup, och vidare ut i världen. Till Amsterdam tar det ungefär en och en halv timma från Linköping. Många som flyger till Köpenhamn åker vidare till andra resmål.
– Vi har haft Köpenhamnslinjen i tre år. I början gick den lite knackigt, men nu har vi en bra beläggning, säger flygplatschef Camilla Lejon, som överraskades av beskedet att Jet Time slutar trafikera linjen.
– Det är inte mycket vi kan göra, vi kom i kläm när SAS underentreprenör inte vill köra linjen.
LÄS MER: Nytt hot mot Linköpings flygplats
Det finns inte några planer idag på att fortsätta med Köpenhamnslinjen, istället förlitar man sig på den etablerade KLM-linjen till och från flygplatsen Schiphol i Amsterdam, från vilken man når ut över hela jorden.
– SAS-linjen är ändå en liten del av totala antalet passagerare, säger Camilla Lejon. Enligt flygplatsbolagets årsredovisning för 2015 har antalet passagerare ökat senaste åren, från 116 657 år 2013 till 157 346 under 2015.
– KLM:s plan tar 100 passagerare och SAS plan till Köpenhamn tar 70 passagerare, säger Camilla Lejon som nämner att det inte bara är Linköping som drabbas av att Jet Time övergår till andra flygplanstyper.
LÄS MER: Då kan nya landningsbanan vara klar
De resenärer som berörs av den indragna Köpenhamnslinjen kan boka om biljetterna via Arlanda, med SAS, eller få återbetalning och möjlighet att boka en KLM-flight till Amsterdam istället.