Då kan nya landningsbanan vara klar

Hela 10 000 nya bostäder räknar kommunen med att flytten av landningsbanan på ska kunna innebära. Linköpings kommun och Saab har tecknat ett nytt driftavtal för Linköping city airport, fram till 2021.

Foto: Mikael Svensson

LINKÖPING2016-02-05 18:57

Banan flyttas 600 meter österut, förlängs och breddas. Förklaringen är att man flyttar såväl bullerkurvor som flygrisker över Stångebrområdet, Kallerstad och Tannefors.

Samtidigt har Saab ett behov av att förnya sitt miljötillstånd och av att säkra kapaciteten för provflygning på landningsbanan. Kostnaden för bygget beräknas till 310 miljoner kronor, kommunen står för 210 miljoner kronor.Saab äger landningsbanan och kommunen äger flygterminalen och driver flygverksamheten.

Enligt det nya driftavtalet föreslås en ersättning till Saab för åren 2016–2017 bli 55 miljoner kronor. För åren 2018-2021 föreslås ersättningen vara 112 miljoner kronor. Jämfört med tidigare avtal innebär det en lägre kostnad för kommunen.

– Det är en minskning av ersättningen på i snitt 7,5 miljoner kronor på årsbasis. Det här är något som både Linköping och Saab har nytta av, säger kommunstyrelsens ordförande Kristina Edlund (S).

Kommunens investeringskostnad tros bli ett nollsummespel eftersom man samtidigt får loss mark som kan exploateras för bostäder, och en helt ny innerstadsdel för Linköping med Stångebro/Kallerstad/Tannefors.

I den politiska koalitionen S+L+MP har det rått oenighet om flygplatsen. Miljöpartiet gick till val på att man ville koncentrera verksamheten till Malmens flygfält.

Hur får du ihop det i dag, Nils Hillerbrand (MP)?

– Jag sticker inte under stol med att vi ville ha en banflytt till Malmen. Men där har vi inte kommit längre och då är det det här det näst bästa alternativet.

Ska kommuner finansiera flygplatser?

– Mitt parti är kritiskt till det över lag. Men vi har en flygverksamhet i kommunen sedan tidigare. Det här medgör ändå en nedsättning av ersättningen till Saab. Vi öppnar också för att näringslivet ska vara med och finansiera flygplatsen.

Oppositionens Paul Lindvall (M) välkomnar beslutet:

– Vi tycker att det är bra. Vi vill dock säkerställa att man fortsätter att satsa på flygplatsen och oroas över att majoriteten har med sig ett parti som egentligen inte vill ha den, säger Lindvall.

Omkring år 2020 kan landningsbanan vara klar, enligt Saabs presschef Sebastian Carlsson.

– Det tar tid att få allt på plats, det finns investeringar som vi har väntat med på grund av processen kring bullret. Det hänger på hur lång tid miljöprövningen tar. Det miljötillstånd vi har nu är från 1990. Det har hänt mycket sedan dess. Det finns nu en långsiktighet i flygprogrammen, inte minst med Brasilien-affären.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!