Svensk skola har befunnit sig på ett sluttande plan i 60 år – det påstår SD-politikern Torsten Svärdström när han gästar vår poddsatsning inför höstens val. Han menar att Linköpings skolor presterar på en medelnivå i Sverige.
– Och det är oroväckande med tanke på att Linköping är en högteknologisk stad med universitetssjukhus, universitet och teknikintensiv industri. Vi borde kunna prestera mycket bättre, säger sverigedemokraten.
Han har tidigare, från lärarhåll, fått kritik för att svartmåla Linköpingsskolorna.
– I debatten går det inte att undvika mothugg, men vi har i dag en flumskola istället för en kunskapsskola. Lärarutbildningen har stora problem, med låga intagningspoäng, så det är inte de vassaste knivarna i lådan som söker sig dit – bland annat för att lärarnas status är för dålig. Vi behöver de bästa lärarna för att rätta till den negativa trenden, men det får vi inte.
För att höja lärarnas status menar Torsten Svärdström att skolpersonal behöver att få större uppbackning från kommunen i att anta ett tuffare förhållningssätt.
– Huvudmannen visar inte sitt stöd för rektorer att våga vara tuffare i sitt sätt att hantera lärarkåren, eleverna och föräldratrycket. Skolan backar och skollagen är för vag. Man pratar bara om elevers rättigheter och lärares skyldigheter.
Vad menar du med att "vara tuffare"?
– Man har blivit skrämd av elevombudsmannens stämningar när lärare handgripligen har lyft ut stökiga elever ur klassrummet. Samtidigt är det den striden man måste ta för att få arbetsro.
Så du menar att Linköpingslärarna inte vågar agera?
– Det är generellt så i hela Sverige.
SD menar att skolorna underpresterar och en av anledningarna som lyfts fram är invandringen. Partiet syftar framförallt på förskolan.
– Jag ser inte att vi behöver göra några radikala åtgärder i förskolan. Problemet är att vi har haft en för stor invandring och har brist på lärare, för de små barnen, som pratar svenska. Vi måste få stopp på invandringen och låta tiden läka såret, säger Torsten Svärdström.
Så problemen i förskolan är invandringens fel?
– Ja, det har blivit en sån ansamling av barn som inte pratar svenska i både förskola och skola. Då blir det svårt att få igenom svenskundervisningen.
I SD:s valmanifest finns flera förslag som rör skolverksamheterna. Partiet vill bland annat avveckla modersmålsundervisningen.
– Det är bortkastad tid.
Men är inte det viktigt för barnen att behålla och utveckla sitt modersmål?
– Jo, det är viktigt, men det är upp till individen själv. Man säger också att det bereder vägen att lära sig fler språk men vi har sett människor som aldrig lär sig svenska språket och, om man inte hinner lära sig svenska språket, måste något väljas bort.
Genom nedläggningen av Skäggetorpsskolan menar SD att kommunen ägnar sig åt så kallad "bussning" av elever och att elever på andra skolor används som integrationsverktyg.
– Man tänker sig den här "kuddvarianten" när den stökiga eleven placeras mitt emellan flickorna – och så får de ta smällen.
Behöver det verkligen bli så? Kan det inte ha en positiv effekt?
– Jo kanske, men om det blir ett par nya elever i en klass är det stor risk att det blir ett stökigt klimat även i den.
– Problemen på skolorna ska lösas på plats – bland annat genom att erbjuda duktiga lärare en extra dusör för att boosta upp verksamheten, fortsätter Torsten Svärdström.