Så ska olyckor förhindras i framtiden

Olyckan där en dubbeldäckad buss med 51 barn körde in i järnvägsbron vid Barhäll kommer att leda till förändringar. Linköpings kommun ska sätta upp ett varningssystem.

2017. Bussolyckan vid Barhäll.

2017. Bussolyckan vid Barhäll.

Foto: Peter Jigerstrom

LINKÖPING2017-12-19 17:15

Läs mer: Polisen: Barnen räddades av att de var små

Olycksbussen hade 51 sexåringar ombord när den kilades fast under bron och fick taket avskalat. Barnen klarade sig oskadda, mycket tack vare att de är så korta.

Två vuxna skadades vid olyckan.

Det finns fyra broar i Linköping som under åren har lett till olyckor där främst lastbilar fastnat. Bland yrkeschaufförer har länge funnits en undran varför inte ett varningssystem sätts upp. Det finns system där hängande pinnar slår i fordonet och varnar föraren, en annan lösning kan vara blinkande signaler.

Vilket som Linköpings kommun väljer återstår att se.

Läs mer: Grov vårdslöshet i trafik utreds

– Vi ska installera höjdvarningssystem. Det finns fyra prioriterade broar som vi ska gå vidare med, men vi har inga detaljer ännu, säger Jonas Nygren, trafikingenjör på Linköpings kommun.

Förutom bron vid Grenadjärgatan i Barhäll finns samma problem vid Glyttingevägen mellan Ryd och Skäggetorp och vid Tullbron där Södra Stånggatan går under järnvägen.

Även på Skogsgatan i Johannelund finns ett liknade problem, men där handlar det om en låg cykel- och gångbro.

Hur lång tid tar det innan det är klart?

– Det är svårt att säga, men förhoppningen är att det ska vara på plats under våren, säger Jonas Nygren.

Vem som ska betala för en åtgärd brukar vara en återkommande fråga. När det gäller de tre järnvägsbroarna ägs de av Trafikverket, men det är kommunen som äger vägen. Här finns alltså utrymme för förhandling, men efter bussolyckan verkar Linköpings kommun beredd att agera – även om Trafikverket inte vill bidra med pengar.

– Kommunen är väghållare av vägen under så på det sättet är vi ansvariga, men att införa detta vid Södra stambanan ligger ju tydligt i Trafikverkets intresse, säger Jonas Nygren.

Betyder det att de kommer att vara med och betala?

– Det kan jag inte uttala mig om, men det här ligger i Trafikverkets intresse.

Järnvägstrafiken påverkas vid varje olycka eftersom Trafikverket alltid måste kontrollera skadorna på bron.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!