Så vill L skapa studiero i skolan: "Avstår av rädsla"

Åsa Wennergren (L), kommunalråd med ansvar för skolfrågor, ryter ifrån efter Socialdemokraternas utspel tidigare i veckan. "Jag har problem med deras trovärdighet".

Åsa Wennergren (L), kommunalråd med ansvar för skolfrågor, reagerar kraftigt på Socialdemokraternas vallöften och utspel tidigare i veckan. "Om de menar allvar måste vi ta tag i grundproblemet", säger Åsa Wennergren.

Åsa Wennergren (L), kommunalråd med ansvar för skolfrågor, reagerar kraftigt på Socialdemokraternas vallöften och utspel tidigare i veckan. "Om de menar allvar måste vi ta tag i grundproblemet", säger Åsa Wennergren.

Foto: Dennis Petersson

Linköping2022-04-14 14:39

Socialdemokraterna har växlat upp i valrörelsen och presenterar, med jämna mellanrum, vallöften. Tidigare i veckan var det en ökad studiero i skolan som gällde. Utspelet, och de förslag som presenterades, fick Åsa Wennergren (L) att reagera:

– När vi pratar skolpolitik är studieron en av de absolut viktigaste frågorna. Vi har ett omfattande problem och det bara växer. Om S menar allvar måste de agera för att påverka sina riksdagsledamöter.

– Lärarbristen är ett faktum och därför anser jag, med 20 års erfarenhet som lärare och rektor, att vi måste ta tag i grundproblemet. Om man vill att fler ska utbilda sig till lärare, och att fler ska stanna kvar i yrket, måste det till en förändring i skollagen, fortsätter hon.

undefined
Åsa Wennergren (L) har 20 års erfarenhet som lärare och rektor. Hon anser att grundproblemet i skolan, när det gäller studieron, är att lärare och vuxna inte vågar att agera av rädsla för att bli anmälda för kränkning av eleverna.

Hon vill dels att kränkningslagstiftningen förändras men också att barn- och elevombudet avvecklas (BEO). BEO granskar så att skolor följer den del av skollagen som rör kränkande behandling.

– Det är de här delarna i skollagen som har underminerat lärarna och alla vuxnas auktoritet i skolan de senaste åren. Vi kan inte ha en situation där sex av tio lärare avstår från att agera mot stökiga elever av rädsla att bli anmälda. Jag menar inte att lärarna ska kunna agera hur som helst – men det här är en utveckling som inte är bra.

Åsa Wennergren lyfter också behovet av fler speciallärare, som kan ge individuellt stöd till elever med behov, som en viktig del i att skapa studiero i skolan. Heltidsmentorer som kan avlasta lärarna är en annan åtgärd.

– Men vi tar ju inte tag i grundproblemet, säger hon.

Förändringarna i skollagen, som kommunalrådet nu pekar på, trädde i kraft 2011. Då styrde en alliansregering.

– Det betyder inte att man inte kan göra om och göra rätt. Jag och vi i L har drivit på för det utan att få gehör från S.

undefined
Elias Aguirre (S), ordförande i barn- och ungdomsnämnden, menar att hans parti på riksnivå har arbetat för att stärka lärares befogenheter för att skapa studiero. "Men det finns mycket man kan göra på lokal nivå och det är viktigt att vi kommunpolitiker tar det ansvaret", säger han.

Elias Aguirre (S), vice ordförande i barn- och ungdomsnämnden, kommenterar Åsa Wennergrens utspel så här:

– Jag kan glädja henne med att en proposition är lagd av regeringen som handlar om tydligare befogenheter för skolpersonal.

Men den innehåller inte de förändringar som L anser nödvändiga?

– Det finns säkert mer som behöver göras. Vi kan säkert ta armkrok lokalt och jobba gemensamt mot den nationella nivån.

– Det man kan göra på lokal nivå är att ge tillräckliga förutsättningar men i dag är det väldigt tajt ute i skolorna. Då blir studieron sämre, fortsätter Elias Aguirre.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!