2018 kunde redaktionen berätta om företaget Wolt som etablerat sig i staden och erbjöd Linköpingsborna tjänsten att få sin restaurangmat och sina varor levererade till ytterdörren med hjälp av bil- och cykelbud. Sedan dess har flera företag, bland annat Foodora, etablerat sig på den lokala markanden och intresset för tjänsten har ökat rejält – inte minst under pandemin.
I veckan lanserades ytterligare en snarlik tjänst, Uber Eats, vars affärskoncept går ut på att snabbt leverera mat hem till Linköpingsborna.
– Jag tycker det är bra att det finns andra aktörer på marknaden, att vi är flera som driver på den här branschen. Behovet att kunna beställa hem mat är fortsatt stort, marknaden är inte mättad, säger Henrik Berglin, Sverigechef på Uber Eats.
Han tror inte att Linköpingsbornas behov av matleveranser kommer att sjunka i och med att samhället öppnar upp alltmer. Pandemin har istället bara påskyndat en digital utveckling av branschen, menar han.
– Vi har sett en efterfrågan i Linköping från restauranger som vill ställa om och bli mer digitala och utveckla sin affärsverksamhet. Samtidigt har många konsumenter laddat ner vår app redan innan lanseringen för att se om vi funnits i Linköping.
Internationellt sett har matleveransföretaget Uber Eats växt kraftigt de senaste åren. Bolaget har till exempel rapporterat tresiffrig tillväxt i procent de senaste kvartalen i USA, uppger Svenska dagbladet. Samtidigt har deras, och liknande företags, personalupplägg varit föremål för mycket debatt. Personerna som levererar maten hem till dig är nämligen inte anställda av företaget. Istället driver de antingen sin egen verksamhet, eller så är de anställda av tredje part. Det innebär att något kollektivavtal inte finns för de som arbetar på uppdrag åt företaget. Transportarbetarförbundet anser att detta är problematiskt.
– Den här typen av företag vill slå ifrån sig arbetsgivaransvar i och med att uppdragstagaren kan anställas via ett egenanställningsföretag. Men denna tredje part har inget med verksamheten att göra, det är bara ett administrativt bolag, säger Mats Andersson, central handläggare på Transportarbetarförbundet.
Ett av de största egenanställningsföretagen inom branschen är Frilans Finans. Så sent som i augusti tecknade de ett kollektivavtal med fackförbundet Säljarna. Men mat- och varubuden omfattas inte av detta.
– Utan ett kollektivavtal står du utanför det mesta. Och det grundläggande skyddet för arbetstagarna urholkas helt när man inte har ett riktat arbetsgivaransvar till uppdragsgivaren, säger Mats Andersson.
Efter långa förhandlingar valde Uber Eats konkurrent Foodora tidigare i år att trots allt skriva kollektivavtal med fackförbundet Transport och anställa sina uppdragstagare. Enligt Henrik Berglin på Uber Eats finns inga planer på att hans företag ska gå samma väg.
– Vi har en annan typ av företagsmodell som framför allt innebär att flexibiliteten för våra leveranspartners är mycket hög. Vårt upplägg gör att du kan jobba så mycket eller lite du vill, och den här flexibiliteten värdesätts av våra partners. Men såklart tänker vi ju på att våra leveranspartners som använder vår app är nöjda och att de följer alla typer av regler och säkerhetsföreskrifter.
Henrik Berglin vill av konkurrensskäl inte gå ut med hur många bil- och cykelbud som kommer att bära företagets logga i Linköping, men uppger att företaget kommer erbjuda ett brett sortiment av mat och varor.
– Vi samarbetar med både stora kedjor och mindre, lokala företag i Linköping. Vi kommer att utöka sortimentet rejält de närmaste veckorna och månaderna.