En avfart från E4 norrut mot Roxen har diskuterats sedan 1990-talet och behovet har blivit allt större med tiden. Ekängen har vuxit – och kommer att växa – i snabb takt. Längre ut vid Roxtuna finns också stora byggplaner, bland annat vill Stångåstaden riva anstalten för att bygga flera hundra nya bostäder.
De tunga transporterna till Tekniska verkens anläggning vid Gärstad har blivit fler – och intill Gärstad planeras dessutom ett nytt industriområde, Distorp.
Efter långa diskussioner har kommunen och Trafikverket nu kommit överens om att bygga om trafikplats Staby (Linköping östra), med nya på- och avfarter åt båda håll på E4 samt en ny rondell på den södra sidan. Bygget är planerat till 2025–2026.
Ett medfinansieringsavtal har tagits fram. Avtalet går ut på att Trafikverket utför och betalar planeringen medan kommunen bekostar själva bygget. Enligt en tidig uppskattning innebär det att Trafikverket betalar 7–10 miljoner kronor och kommunen 40–60 miljoner.
Avtalet förväntas godkännas på samhällsbyggnadsnämndens möte på onsdagen. Ordförande Muharrem Demirok (C) är glad över att bygget nu ser ut att bli av.
– Nu kan vi äntligen på allvar börja planera bostadsbyggen vid Roxtuna och det nya industriområdet vid Distorp. Vi har flera intressenter där som vi fått hålla på halster tills vi har en lösning för tung trafik på plats. Dessutom ser det ut som om Staby och utbyggnaden av Ullevileden nu kan takta perfekt, kommenterar han.
Kommunen betalar mycket mer än Trafikverket. Det låter som en dålig deal?
– Nej, det är en bra deal. Det är till stor del vi som får nytta av det här, så fördelningen är rimlig. Att vi kan komma igång nu är värt väldigt mycket för oss, säger Demirok.
Kommunens kostnad på 40–60 miljoner är en uppskattning; någon riktig kalkyl har ännu inte tagits fram. Om kostnaderna skulle öka så mycket att kommunen väljer att avbryta måste kommunen enligt avtalet ändå betala Trafikverkets planeringskostnader.
Från den utbyggda trafikplatsen vid E4 planeras en väg norrut, öster om Ekängen ut till Roxtuna. Den nya vägen ska avlasta Ekängsvägen och kommer att byggas av kommunen, men det blir exploatörerna i området som bekostar den.
Det planerade industriområdet vid Distorp, öster om Gärstad, är enligt översiktsplanen främst tänkt för logistikföretag och "företag med störande omgivningspåverkan".