I juni förra året blev det klart att Saab ska leverera två radarspaningsflygplan av typ Global Eye till det svenska flygvapnet. Ordern är värd cirka 7,3 miljarder kronor och tanken är att planen ska levereras 2027.
Enkelt uttryckt kan man säga att Global Eye – som inom flygvapnet får beteckningen S 106 – är en flygande radaranläggning som monterats på Bombardiers jetflygplan Global 6000. Saab har lång erfarenhet av att utveckla radarsystem och den lådformade radarantennen, som monteras på flygkroppens ovansida, uppges av företaget ha 70 procent längre räckvidd än tidigare versioner.
Det som främst skiljer Global Eye från Saabs tidigare spaningsflygplan är förmågan att samtidigt följa föremål i luften, på marken och till sjöss.
Sedan flera år tillbaka utgör Malmen hemmabas för landets radarspaningsflygplan.
På onsdagen publicerade Clas Kilgren en insändare i Corren där han uttryckte farhågor om att de nya radarspaningsflygplanen kommer att placeras på en annan flygbas än Malmen. "Sedan ett år tillbaka pågår en utredning om var de nya radarspanings- och ledningsflygplanen S 106 skall placeras. Placeringsbeslutet har dragit ut på tiden. Vi mår dåligt av att vi inte får veta var placeringen av S 106 skall bli", skrev Kilgren, som är tekniker och färdmekaniker på specialflygskvadronen på Malmen.
– Det finns en oro bland personal. Många har flyttat med sina familjer för att arbeta på Malmen och har svårt att flytta, säger Clas Kilgren.
Specialflygskvadronen på Malmen har cirka 100 anställda och lyder under F7 i Såtenäs.
– En stor fördel med att ha kvar verksamheten på Malmen är närheten till Saab, säger Kilgren.
Överste Mattias Hansson, planeringschef på flygvapnet, bekräftar att det pågår en utredning om var de nya radarspaningsflygplanen ska ha sin bas.
– Vi har kommit ganska långt. Det är en lång process och det är väldigt många aspekter att ta hänsyn till. Det handlar om personalhantering, infrastruktur och miljötillstånd. Det handlar också om var vi har den största operativa nyttan.
Vilka orter är det som är aktuella?
– Vi tittar på våra flottiljflygplatser. I första hand tittar vi på Såtenäs, Uppsala och Linköping.
Vilken ort ligger bäst till?
– Det måste avvägas noga och sedan är det chefen som fattar beslutat. I formell mening fattar flygvapenchefen ett inriktningsbeslut och sedan är det chefen för försvarsstaben som fattar det slutgiltiga beslutet.
När kan ett beslut fattas?
– Så snart som möjligt. Vi hoppas att det här ska vara färdigt inom några veckor.
Hur ser du på den oro som finns bland de anställda på Malmen?
– Vi har full förståelse för den oron. Det är givetvis en av de aspekter som vi värderar. Vi kommer säkerställa att personalen får information tidigt när beslutet är fattat. Vi kommer också att bedriva verksamhet med vårt befintliga system ett antal år till. Den verksamheten blir kvar i Linköping.
Vad talar emot Malmen?
– Jag vill inte föregripa utredningen. Det är många aspekter. Alla orter har fördelar och utmaningar.
Mattias Hansson säger att det faktum att tillverkaren Saab finns i Linköping är en av de aspekter som flygvapnet beaktar inför det beslut som snart ska fattas.
– Det viktigaste är var vi har störst operativ nytta av flygplanen. Det är den viktigaste faktorn, säger han.