Risk för kunskapstapp om inte S 106 hamnar på Malmen

Risken är stor att den specifika kunskapen om radarunderhåll till stor del förloras om S 106 förläggs på annan ort då den befintliga personalen troligen inte kommer att följa med, skriver en löjtnant på specialflygskvadronen.

Risken är stor att den specifika kunskapen om radarunderhåll till stor del förloras om S 106 förläggs på annan ort då den befintliga personalen troligen inte kommer att följa med i den utsträckning som systemet kräver, menar insändarskribenten.

Risken är stor att den specifika kunskapen om radarunderhåll till stor del förloras om S 106 förläggs på annan ort då den befintliga personalen troligen inte kommer att följa med i den utsträckning som systemet kräver, menar insändarskribenten.

Foto: Saab

Insändare2023-01-18 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Jag arbetar på specialflygskvadronen i Linköping och har runt 100 kollegor på arbetsplatsen. Sedan ett år tillbaka pågår en utredning om var de nya radarspanings- och ledningsflygplanen S 106 skall placeras. Placeringsbeslutet har dragit ut på tiden. Vi mår dåligt av att vi inte får veta var placeringen av S 106 skall bli.

Många av oss på specialflygskvadronen har kommit till flottiljen från tidigare nedlagda förband, vilket medför att tidigare erfarenheter gör sig påminda just nu. Därtill är de flesta av kollegorna tillflyttade och har lyckats etablera sig och sina familjer på orten vilket medför att det kan vara svårt att flytta om S 106 förläggs på annan ort än Linköping.

Vi har haft radarflygplan på Malmen i Linköping sedan 1997. Först hade vi FSR 890 från 1997 till 2007 och från 2007 och framåt har vi ASC 890. Efter 25 års uppbyggnad av radarverksamhet återfinns den samlade kunskapen om radarn hos oss på specialflygskvadronen på Malmen. Risken är stor att den specifika kunskapen om radarunderhåll till stor del förloras om S 106 förläggs på annan ort då den befintliga personalen troligen inte kommer att följa med i den utsträckning som systemet kräver.

Vid skvadronen utbildar och omskolar vi även tekniker till andra flygplanssystem hos oss med practical training och on job training enligt SE-EMAR 147/145 (svenska militära luftvärdighetsbestämmelserna) för att försörja 102 systemet.

Det utbildas även sensoroperatörer och piloter här, piloter som sedan ska kunna arbeta vidare på 102 systemet. Om det blir en annan placering än Malmen kommer det att bli ett stort kunskapstapp för flygvapnet och försvarsmakten både inom flygunderhåll och felsökning av radarsystemet, som är en unik resurs. 

Slutligen kommer det bli svårt att bibehålla och anställa ny flygunderhållspersonal (även andra kategorier) här på specialflygskvadronen för övriga uppgifter om S 106 förläggs på annan ort än Linköping.

Närheten till SAAB som är typcertifikatsinnehavare på flygplan S 106 och delaktiga i underhållet av flygplanet kommer vara av stor betydelse. Även närheten till FMV T&E då det kommer utprovas och bedrivas flygprov med den nya plattformen under många år framöver.