Vi träffas utanför Elsa Brändströms högstadieskola i centrala Linköping. Dagen innan har Elias Aguirre, i form av barn- och ungdomsnämndens ordförande, klubbat en ny så kallad "handlingsplan" för studiero och trygghet i kommunens skolor. För lite mer än ett år sedan riktade kommunrevisionen kritik mot den politiska ledningen och menade att Linköpings lärare inte känner till sina befogenheter för att skapa trygghet och studiero i klassrummen.
I det nya dokumentet slår politikerna fast vilka ordningsregler som gäller och vilka disciplinära åtgärder som lärare och rektorer egentligen har i sin verktygslåda. När en elev till exempel har upprepad eller längre frånvaro ska rektorn skyndsamt fatta beslut om utredning av orsakerna och mobiltelefoner ska inte användas under lektionstid om det inte sker i undervisningssyfte.
Här är de disciplinära åtgärder som listas i dokumentet:
- Utvisning från klassrummet. Detta får användas om en elev stör undervisningen eller på annat sätt uppträder olämpligt.
- Kvarsittning innan eller efter skoldagen. Kvarsittningen får pågå högst en timma innan eller efter skoldagen.
- Utredning och tillfällig varning. Detta ska användas om en elev vid upprepade tillfällen stör ordningen eller uppträder olämpligt eller om en elev gör sig skyldig till en allvarlig förseelse. Rektorn ska genomföra en utredning och se till att åtgärder vidtas.
- Tillfällig omplacering i annan miljö på skolan. Åtgärden får vidtas om åtgärderna som gjorts efter utredning inte varit tillräckliga.
- Tillfällig omplacering till annan skola. Åtgärden får vidtas om den tillfälliga omplaceringen på den egna skolan inte ger effekt.
- Avstängning. I grundskolan får rektorn besluta att stänga av en elev helt eller delvis om det är nödvändigt med hänsyn till övriga elevers trygghet och studiero. En elev får också stängas av om utvisning, kvarsittning eller skriftlig varning inte fungerat eller om det finns särskilda skäl med anledning av elevens beteende.
- Omhändertagande av föremål. Åtgärden får vidtas om föremålet används i klassrummet på ett sätt som är störande för utbildningen, kränkande för någon annan eller om föremålet utgör en fara för säkerheten.
– Det jag vill åstadkomma med den här handlingsplanen är egentligen två saker. Den ena är att vara tydlig mot skolans personal om att de ska våga ingripa och våga använda de befogenheter de har för att upprätthålla studieron och tryggheten. Den andra är att tydliggöra vårdnadshavarnas ansvar – man behöver se till att eleven kommer iväg till skolan utvilad och man behöver se till att eleven förstår att man är någon annans arbetsmiljö, säger Elias Aguirre.
I handlingsplanen slås det fast att vårdnadshavarna ansvarar för att beakta skolplikten, se till att kommunicera med sitt barn om alla elevers rätt till trygghet och studiero och att aktivt delta i skolans arbete för en god skolmiljö.
Men hur ska ni se till att det här inte bara blir en skrivbordsprodukt?
– För mig blir det ett sätt att visa gentemot skolans personal att vi ser att det här är svårt för dem och att vi vill underlätta för att faktiskt vidta åtgärder. Det andra handlar om att lyfta frågan som viktig och fortsätta ett arbete utifrån den här handlingsplanen.
Hur ser du på fysiska ingripanden från lärare? Tycker du att den här handlingsplanen tydliggör befogenheterna?
– Det är en svår fråga. Där behöver man ha en dialog på skolan och hämta stöttning hos sin rektor. Vi kan inte skriva ner precis hur det ska gå till i en handlingsplan utan det måste man bedöma lokalt. Vi försöker vara tydliga med att man ska kunna avlägsna en elev från klassrummet och sen måste man hitta sätt att göra det på ute på. Hamnar man i situationer där man blir anmäld försöker vi stötta upp så mycket som möjligt. Vi vill inte att man ska backa i onödan – men sen måste man såklart alltid använda vett och sans.
Linda Hagman (MP), oppositionspolitiker i barn- och ungdomsnämnden, är positiv till handlingsplanen men ser att det egentligen skulle behövas mer resurser i Linköpings skolor.
– Drömmen är förstås att få fler vuxna i skolan. Det är framförallt det som kan bidra till en ökad trygghet och studiero. Men det kommer förstås med ekonomiska kostnader och vi hade velat se mer pengar till skolorna, men man får väl se den här handlingsplanen som ett steg på vägen och något som man kan jobba med här och nu.